جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: از طراحی های که در حوزه علمیه انجام شده و می توان به سازمان اوقاف کمک کرد، ارائه کرسی های درس خارج براساس موضوع وقف است. درمورد بحث خارج می توان مباحث وقف را با نگاه به مسائل روز مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم، که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، بر همکاری، همیاری و همفکری برای تداوم و ترویج وقف حوزه علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد و گفت: انتظار این است در مورد ترویج وقف تلاش و بازنگری های جدی تری صورت گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه از جمله مسائلی که حوزه می تواند در آن حضور و نقش جدی تری ایفاء کند، ارائه مباحث نظری و تئوری فلسفی و دینی و... درمورد وقف است، گفت: اگر چه در این رابطه کتابهای تولید شده، ولی در ارائه مباحی نظری و تئوری درحوزه های اخلاقی، فقه، فلسفی و... وقف خلأ های جدی وجود دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه در مدیریت جدید حوزه، طراحی های بسیار خوبی در موضوعات جدید و نیاز روز صورت گرفته که از جمله آن طراحی درختواره رشته ها است، افزود: حوزه می تواند حتی در موضوع تئوری و نظری وقف و طراحی رشته ها مشارکت جدی تر داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: طرح دیگری که در حوزه به صورت جدی به آن پرداخته شده و این نهاد می تواند با سازمان اوقاف همکاری کند، مهارت های کاربردی است، در این رابطه در حوزه طراح هایی در موضوعات مهارتی، تبلیغی و ده ها موضوع دیگر ارائه شده و مسئولین این نهاد به دنبال مهارت افزایی و کاربردی کردن حوزویان می باشند، قطعا مسئله وقف، ترویج و مسائل مرتبط با آن می تواند یکی از مهارتهای کاربردی به طلاب باشد.

وی بابیان اینکه می توان دوره پودمانی وقف در حوزه طراحی کرد و براساس آن فعالیت کرد، اظهارداشت: از دیگر طراحی های که در حوزه انجام شده و این نهاد می تواند به سازمان اوقاف کمک کند، ارائه کرسی های درس خارج براساس موضوع وقف است. درمورد بحث خارج می توان مباحث وقف را البته بانگاه به مسائل روز مورد بررسی قرار داد.

امام جمعه قم اظهار داشت: در همین رابطه وقف، نوشتن پایان نامه ها هستند. افرادی در مورد بحث پایان نامه های وقف ترغیب و تشویق کرد تا از این  طریق بتوان دانش وقف را هم توسعه داد.

آیت الله اعرافی افزود: از دیگر مسائل در ارتباط با وقف، ارائه مقالات علمی و پژوهشی است. با پرداختن به این مسائل می توان ادبیات وقف را توسعه داد، این سخنان ارائه شده برای این است که حوزه می تواند در همه مسائل با سازمان اوقاف مشارکت و نقش اساسی داشته باشد و کمک فکری و تئوری کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از برنامه ها در سطح همکاری دو نهاد را، ارائه طرح های علمی پژوهشی برشمرد و افزود: درباره وقف می توان مباحث علمی و تئوری بر اساس مطابق روز تولید و ارائه داد.

امام جمعه قم ادامه داد: یکی  دیگر از موضوعات مهم، احیاء وقف است، دراین یکی دو دهه کارهای خوبی در این موضوع شده، لازم است در نظام  جمهوری اسلامی و در شهر قم برای مسئله وقف نقطه پایانی در نظر گرفت. وقف های زیادی در کشور بوده و احصاء و احیاء شده است به همین دلیل لازم است زمانی پایانی برای این مسئله درنظر گرفت.

مدیر حوزه های علمیه از دیگر مسائل همکاری دو نهاد را درآمد زایی معقول حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: این موضوع را هم باید دنبال کرد و نباید از این مسئله غفلت کرد.

وی افزود: از دیگر موضوعات قابل  همکاری، احداث وقف در موضوعات جدید علمی، مدارس و نخبگانی است، سیاست این است حوزه به سمت وجوهات و وقف بیاید و از استفاده بودجه ها خارج شود. دراین رابطه باید قدم های اساسی تری برداشته شود، باید تلاش این باشد مدارس علمیه را از طریق وقف و وجوهات اداره کرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم، توجه به بحث تبلیغ و  هزینه آن است، گفت: معتقدیم رسالت اصلی حوزه تولید علم و تئوری است؛ باید کاری کرد بحث تبلیغ و هزینه آن به نهادها  و سازمان های دیگر واگذار شود تا حوزه باخیال آسوده تری بتواند به تولید علم فکر براساس نیاز روز اقدام کند.

آیت الله اعرافی بابیان اینکه از دیگر مسائل الگو سازی وقف و برگزار جشنواره وقف باهمکاری با نهادهای دیگر و توجه به مدارس قرآنی است، گفت: باید همه تلاش حوزه و اداره اوقاف در حوزه وقف، این باشدکه  قم دراین موضوع به جایگاه با ارزشی برسد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha