پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان

​حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه مقوله وحدت یکی از اصول بنیادی در دین اسلام است، گفت: رسول خدا، ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان و علما دین بر حفظ وحدت در جهان اسلام بسیار تاکید می کردند، لذا این روزها را به عینه می دیدند و ترفندهای دشمنان علیه مسلمین مانند روز برای آنان روشن بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام و المسلمین ظهر امروز در جمع معاونین و اساتید حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: امروز جهان اسلام به شدت نیازمند وحدت است. امروز تفرقه و دودستگی در برخی از کشورهای اسلامی باعث تشکیل و ایجاد گروه های افراطی و تندرو شده است که با اعمال خشن و غیرانسانی خود، چهره ای خشن از اسلام به جهانیان معرفی کرده اند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه مقوله وحدت یکی از اصول بنیادی در دین اسلام است، گفت: رسول خدا، ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان و علما دین بر حفظ وحدت در جهان اسلام بسیار تاکید می کردند، لذا این روزها را به عینه می دیدند و ترفندهای دشمنان علیه مسلمین مانند روز برای آنان روشن بود.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رسول خدا(ص) تاکید بسیاری بر وحدت در بین امتش داشتند، گفت: رسول اکرم(ص) از بعثت تا رحلت خویش، همواره در آموزش ها و تعالیم خود و در عمل، در جهت نفی تفرقه و اختلاف، تحكیم پایه های وحدت، همبستگی، اخوت و همدلی میان مسلمین حرکت می کردند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در ادامه سخنان خود به سیره عملی رسول اکرم(ص) در بحث وحدت اشاره کرد و بیان داشت: سیره عملی پیامبر (ص) در رابطه با وحدت مسلمین از همان ابتدا و به عنوان اولین گام، در اعلام شعار توحید متجلی گردید، كه در آن با شكسته شدن علل و عوامل تفرقه و مرزهای كاذب، مسلمین با وحدت در معبود و اتحاد در عقیده، بنای یك جامعه اسلامی و نظام سیاسی جدید به نام«امت» را می گذاشتند، آن هم در میان اعراب بادیه كه به نفاق و دوروئی معروف بودند.

این استاد حوزوی ادامه داد: حرکت مهم و حیاتی دیگری که رسول خدا(ص) در بحث وحدت در بین مسلمین برداشتند، موضوع متحد كردن مسلمانان مهاجر و انصار، تحت لوای اسلام بود.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان تصریح کرد: پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین طوایف انصار، ابتكاری بی سابقه و انقلابی بود كه دشمنان اسلام به ویژه یهود و منافقان را ناامید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه كن کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان در ادامه سخنان خود به حدیثی از رسول اکرم(ص) درباره وحدت اشاره کرد و بیان داشت: رسول خداوند می فرمایند: « اسمعوا و اطیعوا لمن ولاه الله الامر فانه نظام الاسلام/ازحاكمان الهی اطاعت كنید و گوش به فرمان باشید، زیرا اطاعت از رهبری مایه وحدت امت اسلام است».

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه در مقابل وحدت، موضوع تفرقه در نزد پیامبر بسیار مورد توجه و البته نکوهش بود، افزود: آنچنان که رسول اکرم(ص) به موضوع وحدت توجه و علاقه نشان می دادند از مسئله ایجاد تفرقه در بین مسلمانان نگران بودند.

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود بیان داشت: تفرقه و نفاق دو اثر دارد ، یكی آن دسته از نتایج كه شامل حال فرد می شود و دیگری نتایج وآثار اجتماعی است كه دامنگیر همه افراد جامعه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان گفت: رسول خدا(ص) درباره خطر اختلاف در جامعه اسلامی می فرمایند: «ما اختلف اُمة بَعدَ نَبیها الا ظَهَرَ اهلُ باطلهاعلی اهلِ حـَقها/هیچ امتی پس از پیامبر اختلاف نكردند مگر آنكه گروه باطل بر گروه حق چیره شد».

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه اختلاف؛ زمینه ساز جدایی امت اسلام از همدیگر است، گفت: هماهنگونه که بیان شد، پیامبر اکرم(ص) نسبت به اختلاف در بین مومنین و مسلمان بیمناک بودند و در این باره می فرمایند: «من فارق الجماعة شبرأ خلع الله ربقة الاسلام من عنقه/هر كس یك وجب از جامعه مسلمین دور شود خداوند رشته مسلمانی را از گردن او باز می كند كه این دوری باعث بیرون آمدن از حوزه اسلام ودیانت است».

حجت الاسلام و المسلمین عربیان با اشاره به اینکه یكی از عوامل جدایی در میان انسانها، قومیت پرستی یا  همان ناسیونالیسم است، افزود: رسول خدا در بحث برتری یک قوم بر قوم دیگر بسیار حساس بودند تا جایی که در این باره می فرمایند« ای مردم خدای شما یكی است، پدر همه شما یكی است(حضرت آدم ) آدم از خاك به وجود آمده؛ برترین و گرامی ترین شما نزد خدا، با تقواترین شما است. هیچ برتری برای عرب بر عجم نیست بلكه برتریت به میزان تقوی است .»

مدیر حوزه علمیه کردستان به عوامل وحدت آفرین در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از آنكه به ارزش وحدت و همبستگی پی بردیم، باید بدانیم كه چه اموری باعث ایجاد اتحاد و یكی شدن می شود، پیامبر اکرم(ص) درباره عوامل وحدت آفرین در بین مسلمین می فرمایند: «المسلمون اخوة لافضل لاحد علی احدٍ الا بالتقوی/مسلمانان با هم برادرند و هیچكس بر دیگری برتری ندارد جز به تقوی».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha