شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سید موسی، حسینی کاشانی

حوزه/ در روزهای گذشته تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم برای برنامه ریزی بهتر و افزایش زیر ساخت های فرهنگی، نرم افزاری و ... به مبلغ بیش از ۳۰ میلیارد تومان امضا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سید موسی حسینی کاشانی، پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان قم ضمن قدردانی از حضور گسترده مردم در راهپیمایی 13 آبان گفت: حضور باشکوه مردم جوابی دندان شکن به یاوه گویایی ترامپ بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: کشور در طول 40 سال مشکلات زیادی را با حضور همین مردم متدین پشت سر گذاشته و به سلامت عبور کرده است و امیدواریم از این به بعد نیز چنین باشد.

وی با بیان اینکه مردم در مراسم اربعین هم سنگ تمام گذاشتند عنوان کرد: این حضور باعث شد بسیاری از مسائل و فتنه های دشمنان خنثی شود و در عین حال باعث وحدت دو کشور ایران و عراق شد.

حسینی کاشانی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت این اداره کل و موضوع تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد و استانداری قم اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم برای برنامه ریزی بهتر و افزایش زیر ساخت های فرهنگی، نرم افزاری و ... به مبلغ بیش از 30 میلیارد تومان امضا شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  اظهار داشت: این تفاهم نامه در محورهای مانند توسعه فعالیت های دینی و فرهنگی، توسعه زیر ساخت های فرهنگی و هنری و توجه به ترویج مبانی فکری فرهنگ و هنر استان با بهره گیری از ظرفیت های شناخته شده در راستای وحدت افزایی فرهنگ ملی به امضا رسیده است.

حسینی کاشانی بابیان اینکه تفاهم نامه مزبور در چند ماده به امضاء رسیده افزود: وزارت فرهنگ در معاونت های هنری برای گسترش هنرهای تجسمی، 3 و 3 میلیارد ریال، برای حمایت هنر های نمایشی 4میلیارد ریال، معاونت توسعه و منابع وزارت برای کمک به مؤسسات فرهنگی 26 میلیارد ریال؛ معاوت فرهنگی در مورد اهداء کتاب 12 میلیارد ریال؛ معاونت امور مطبوعاتی 8 و 6 میلیارد ریال و معاونت قرآن و عترت نیز 15 میلیاد ریال و... متعهد شده است که انجام دهد.

وی با بیان اینکه مدت زمان این تفاهم نامه سه ساله است افزود: استانداری در طی همین زمان موظف شده 18 میلیارد ریال به امور فرهنگی استانی و زیر ساخت آن اختصاص دهد؛ همچنین زمان اجرای تعهد نامه از اول مهر امسال تا پایان 99 خواهد بود.

حسینی کاشانی گفت: همه تلاش وزیر بر این بود این تفاهم نامه اجرا شود تا این اداره کل بتواند تعهدهای فرهنگی خود را به درستی انجام دهد؛ قطعا این تفاهم نامه می تواند نقشه راه درستی برای انجام فعالیت فرهنگی در استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد در موضوع فرهنگ باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه این اداره کل در تلاش است شهر قم از نظر فرهنگی به جایگاه ویژه ای برسد اظهار داشت: در سال گذشته سعی شده همه ظرفیت ها برای جذب اعتبار در بعُد فرهنگی برای استان به کار گرفته شود.

وی افزود: در سال گذشته در موضوع فرهنگ سی و چهار و هفت دهم درصد، در مورد مطبوعات چهار و هشت دهم درصد، در زمینه هنری هفده و دو دهم درصد و در مورد قرآن و عترت پانزده و هشت دهم درصد اعتبار هزینه شده است.

حسینی کاشانی بابیان اینکه این اداره کل در بحث شاخص ها از درجه سه به دو ارتقاء پیدا کرده است، اظهار داشت: همچنین این اداره کل به این قضیه اکتفا نکرده بلکه به دنبال رسیدن به درجه یک نیز هست؛ چراکه معتقدیم این شاخصه در فعالیت های مختلف می تواند بسیار اثرگذار باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه در دو سال گذشته دو هزار متر به مجموعه زیر ساخت های فرهنگی اضافه شده و الان این مقدار به 12 هزار متر مربع رسیده است، افزود: در موضوع هنر نشریات مکتوب اتفافات خوبی اتفاق افتاده است. برای شش روزنامه، 15 هفته نامه، 21 ماهنامه، 66 فصل نامه و 42 پایگاه خبری و در مجموع 273 مجوز در بحث نشریات صادر شده است که در مقایسه با سال 95 رشد قابل توجه ای داشته است.

وی با اشاره به راه اندازی کانون های تبلیغاتی گفت: اکنون 111 کانون در استان قم فعال هستند؛ همچنین در کنار این مسئله نظارت جدی به فعالیت کانون هاست که اگر تخلفی صورت گیرد به شدت برخورد خواهد شد.

حسینی کاشانی گفت: یکی از موضوعات مهم توجه به مشاغل خانگی است. در این مورد تسهیلات 10 میلیون تومانی با سود چهار درصد به متقاضیان داده خواهد شد. در این رابطه تاکنون به 47 نفر در 100 رشته مانند نمد دوزی، ترجمه و ... برای گرفتن وام به بانک معرفی شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شکل گیری شورای فرهنگ عمومی گفت: اجرای فرهنگ عمومی نیاز به عزم جدی دارد؛ تا حضور و عزم جدی مردم نباشد، نمی توان انتظار جدی در مورد اجرای فرهنگ عمومی داشت.

وی عنوان کرد: حتی مباحثی که در شورای فرهنگ عمومی به مشورت گذاشته می شود به جرأت می توان گفت نیمی از آن تاکنون اجرا شده است.

حسینی کاشانی گفت: قم از شهرهایی است که در برگزاری جلسات شورای فرهنگ عزم جدی دارد و 47 مصوبه داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و 740 مجوز کتاب حوزوی صادر شده است، اظهار داشت: قم بعد از تهران در موضوع  اعطای مجوز کتاب دینی بیشترین مجوز را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک پروسه دریافت مجوز کتاب، الکترونیکی خواهد شد گفت: در سال گذشته در حوزه دین در موضوع  نشر کتاب ارزشمند یک میلیارد تومان حمایت مالی شده است.

حسینی کاشانی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد مؤسسات قرآنی 52 مورد بوده است، افزود: در سال گذشته بیش 9 هزار 600 نفر در بحث حفظ قرآن شرکت کردند که نشان دهنده آن است شهر قم در این عرصه توانسته فعالیت بسیاری خوبی داشته باشد.

حسینی کاشانی از ساخت مجتمع فرهنگی در خیابان امام در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همه تلاش این اداره کل این بود در زمینه های مختلف براساس برنامه حرکت کند. معتقدم مسئولین باید پاسخ گو باشند و به درستی به وظائف خود عمل کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه های انجام گرفته در سال 97 گفت: برگزاری جشنواره تئاتر، سرود رضوی، مطبوعاتی، نمایشگاه قرآن، رونمایی از جشنواره شعر آیینی و فیلم از جمله این فعالیت ها بوده است.

وی عنوان کرد: برای شش ماه دوم سال، برنامه هایی مانند جشنواره رسانه دیجیتال و جشنواره سواد رسانه ای اجرا خواهد شد.

گفتنی است در پایان این نشست از پوستر جشنواره ملی آیات رونمایی شد و قابل ذکر است که این جشنواره در دی ماه اجرا می گردد.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha