پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وقف

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان با بیان این که از ۱۵۰ مدرسه علمیه استان اصفهان که از قدیم الایام وقف بوده اند، در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ مدرسه در تصرف آموزش وپرورش و وزارت بهداشت هستند، گفت: مدرسه علمیه ای داریم که شیخ عباس قمی در آن تدریس کرده، اما با تغییر آن هم اکنون در اختیار آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کاشان، حجت الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان، شامگاه دوشنبه در دیدار آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، با ارائه گزارشی از فعالیت های این اداره کل، از وجود 15 هزار 200 موقوفه و45  هزار رقبه در استان خبرداد و گفت: بیشترین وقفیات استان در زمینه حوزه های علمیه، مساجد، تکایا و اماکن عام المنفعه است.

وی، با بیان اینکه 5 هزار و 316 مسجد، 970 حسینیه  و تعدادی زیادی حوزه علمیه در سطح استان اصفهان وقف می باشند، به از بین رفتن وقفیات زیادی در زمان رضاه شاه و پسرش  اشاره کرد و افزود: بسیاری از موقوفات در حال حاضر در تصرف  وزارت بهداشت و آموزش وپرورش می باشند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان با بیان این که از 150 مدرسه علمیه استان اصفهان که از  قدیم الایام وقف بوده اند، در حال حاضر بالغ بر 100 مدرسه در تصرف آموزش وپرورش و وزارت بهداشت هستند، اظهار کرد: در شهرهای اصفهان و کاشان مدارس فنی و حرفه ای وقفی تصرف شده ای از زمان رضا شاه داریم که 50 هزار متر مربع وسعت دارند و هرمتر مربع زمین آن سه میلیون تومان ارزش دارد که به دنبال احیای آنها هستیم.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه تاکنون 5 حوزه علمیه که درسطح استان اصفهان وقف و در تصرف بعضی از ارگان ها بوده اند، بازگردانده شده اند، گفت: مدرسه علمیه ای داریم که شیخ عباس قمی در آن تدریس کرده است، اما با تغییر آن هم اکنون در اختیار آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه های اداری استان اصفهان و شهرستان کاشان به نوعی مستاجر اوقاف هستند و حق وقف را نمی دهند، ابراز داشت: هر آنچه که نام وقف روی آن آمده، ولو 300 سال هم مسیر وقف را منحرف کرده باشند ، عاقبت به وقف بر می گردند .

برپایه این گزارش، در پایان این دیدار که روسای ادارات اوقاف و امورخیریه کاشان، آران و بیدگل و بادرود نیز حضور داشتند، از فعالان وقف  تجلیل وقدر دانی به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha