پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اوقاف

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی وقف و احیای موقوفات، تصریح کرد: اگر درآمد وقف در جایی غیر از نیت واقف هزینه شود، گویی دزدی شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، امروز در دیدار پرسنل اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با وی، اظهار داشت: یکی از مصادیق بارز باقیات‌الصالحات وقف است.

وی با بیان اینکه انسان وقتی می‌میرد پرونده عملش بسته می‌شود مگر در چند مورد که یک موردش آثار ملکی بماند که کسانی برخوردار بشوند، افزود: در طول تاریخ در دوران مختلف تشکل‌ها به این صورت نبوده و ساده بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: از گذشته یکی از منابع تأمین مالی برای رشد فرهنگ و علم جامعه وقف بوده که البته با سلطه رضاخان و تسلط انگلیس بر ایران،  بسیاری از آن منابع و موقوفات از بین رفت و درآمدهای آن حیف‌ومیل شد و هنوز که هنوز است سیستم اوقاف از آن زخمِ کاری که انگلیس و رضاخان به اوقاف زده است رنج می‌برد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خطاب به مسئولان و دست اندرکاران اوقاف گفت: کار شما خیلی سخت است و حداقل در سه مسئله در قبال حداکثر استفاده از امکانات موجود  مسئولید. یکی اینکه وقف‌هایی را که تحت عناوین مختلف از بین بردند شناسایی کند. البته نیروهای قضایی هم همکاری می‌کنند. مسئله دوم بروز رسانی درآمد موقوفات است و مسئله سوم نیز بسیاری از وقف‌هایی که ویران است به هر کیفیت ممکن آباد شوند تا درآمدزایی داشته باشند.

اگر درآمد وقف در جای دیگری هزینه شود گویی دزدی شده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: پس از آن که اصل وقف را حفظ و نرخ درآمد را بروز کردیم و موقوفه هم آباد شد، باید این درآمدها درجایی که واقف گفته هزینه شود و اگر در جای دیگری هزینه گردد گویی دزدی شده است و به همین خاطر بسیار کار سختی است.

وی در پایان بر لزوم فرهنگ‌سازی وقف و تبدیل بقاع متبرکه به قرارگاه های فرهنگی تاکید کرد.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha