شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی - امام جمعه مشهد مقدس

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: هر جریان قدرت طلبی برای آنکه به مردم مسلط شود به دنبال آن است که مردم وابسته به جریان اهل بیت(ع) نباشند تا بتواند بر مردم مسلط شود و برخی ساده لوح و بی‌بصیرت را به بردگی خود درآورند، اما کسانی که شیعه اهل ‌بیت(ع) هستند در این دام‌ها نخواهند افتاد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد مقدس،آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس، در ویژه برنامه سوگواری و عزاداری رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) که با حضور هزاران عزادار در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مواظب باشیم تاریخ دوباره تکرار نشود، در زمان 250 ساله حضور پیامبر(ص) و خاندان عصمت و طهارت(ع) در جامعه اسلامی تمام انحرافات و مشکلاتی که بر اسلام و امت وارد شد، از سوی دشمنان بیرونی نبود بلکه برخی از این ضربه‌ها از داخل امت اسلامی و توسط مردم به وجود آمد، لذا اگر امروز هم ضربه‎هایی به انقلاب و ولایت وارد می‌شود، به ‎خاطر تحولات سیاسی در داخل کشور است.

وی اظهار کرد: هر جریان قدرت طلب و قدرت‌خواهی برای آنکه به مردم مسلط شود به دنبال آن است که مردم وابسته به جریان اهل بیت(ع) نباشند تا بتواند بر مردم مسلط شود و برخی ساده لوح و بی‌بصیرت را به بردگی خود در آوردند. اما کسانی که شیعه اهل‌بیت(ع) هستند در این دام‌ها نخواهند افتاد و در مسیر و خط ائمه(ع) که تداوم دهنده وحی رسول الله(ص) است، قرار می‌گیرند.

علت 250 ساله دشمنی با خاندان عصمت و طهارت(ع)

وی گفت: 250 سال دشمنی بنی امیه و بنی عباس به خاطر آن بود که جریان امامت و عترت بعد از رسول الله(ص) به عنوان جریان بصیرت‌آور و هویت بخش ادامه پیدا نکند.

امام جمعه مشهد با تأسی به کلام حضرت محمد(ص) که فرمودند: «هیچ پیامبری به اندازة من اذیت نشد.»، ابراز کرد: منظور آن حضرت از این اذیت و آزارها محدود به حیات ایشان و مشکلاتی که در راه رسالت و در شعب ابی طالب داشتند، نیست بلکه این اذیت و آزار در شعاع زندگی امت اسلامی و بر خاندان عصمت و طهارت(ع) صورت گرفت.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز سالگرد آغاز و مبدأ همه مظلومیت‌ها و فجایع جانگدازی است که به خاندان رسول الله(ص) وارد شد. از آن روزی که حضرت محمد(ص) در کوه صفا قرار گرفت و دعوت به یگانگی و مبارزه با بت‌ها را شروع کردند یک مواجه و رویارویی با رسول الله(ص) شروع شد.

به گفته آیت الله علم الهدی، وقتی پیامبر اکرم(ص) در کوه صفا مردم را جمع کردند ابتدا فرمودند که من مدتی در میان شما زندگی کردم و در شهر شما متولد شدم و دوران طفولیت و جوانی را گذراندم و به نقطه کمال زندگی رسیدم. آیا در میان شما در این مدت جز صداقت و امنیت از من چیز دیگر دیده‌اید؟ که همگان بیانات ایشان را تأیید کردند سپس بعد از تأیید صحبت‌های ایشان، حضرت خود را فرستاده خداوند و پیامبر خاتم معرفی کردند.

وی ادامه داد: در مقابل این دعوت نبی اکرم(ص) مردم قبل از اینکه فکر و تأمل کنند یک نفر سنگی را برداشت و بر پیامبر(ص) پرتاب کرد و این اولین نقطه مواجه و رویارویی با پیامبر اکرم(ص) بود و این دشمنی در تمام حضور 13 ساله حضرت در مکه هر روز تکرار شد و بعد از هجرت ایشان از مکه به مدینه با وجود اینکه تمام شبه جزیره عربستان در قلمرو قدرت رسول الله(ص) درآمده بود ولی این دشمنی از بین نرفت و به شکل جنگ‌های بدر، احد و احزاب این رویارویی ادامه پیدا کرد.

رسول اکرم(ص) زندگی و معیشت مردم را متحول کرد

امام جمعه مشهد در مورد وضعیت زندگی و معیشت عرب‌ها تا قبل از رسول اکرم(ص) اظهار کرد: صرف نظر از وحدانیت و دعوت به مردم به توحید و تربیت انسان ها، حضرت محمد(ص) از نظر زندگی و معیشت و امنیت، عربستان غیر انسانی آن دوران را به یک مهد تمدن در برابر امپراطوری‌های روم و ایران تغییر داد.

وی در ادامه به بیان توصیف امیرالمؤمنین(ع) از جامعه آن دوران تا پیش از نبوت رسول اکرم(ص) پرداخت و گفت: آن حضرت به وسیله اسلام در زندگی مادی و معیشتی مردم تحولی عظیم به وجود آوردند؛ زیرا پیش از ایشان جمعیت عرب در بدترین دین که بت پرستی، سنگ پرستی و چوب پرستی بود به سر می‌برد و در بدترین وضع زندگی از نظر معیشت و روزمرگی قرار داشت که در شأن انسانیت نبود ولی با بعثت آن حضرت زندگی آن‎ها متحول و متمدانه شد.

به گفته نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با وجود آنکه مردم از پیامبر اکرم(ص) و خاندان ایشان جز خدمت، پیشرفت و تمدن زندگی، تقوا، علم و طهارت چیز دیگری ندیدند ولی در مدت 240 سال بعد از ایشان فجیع ترین ظلم‎ها را بر خاندان عصمت و طهارت(ع) روا داشتند.

آیت الله علم الهدی افزود: جواب تمام خدمات رسول الله(ص) از سوی استکبار دو و نیم قرن فجایع و ظلم‌هایی بود که بر خاندان ایشان اتفاق افتاد که در تمام تاریخ و اعصار و امت‌ها این ظلم‌ها حتی در برابر ظلم‎هایی که بنی اسرائیل نسبت به پیامبران داشتند کم نظیر و بی نظیر است که منجر به غیبت امام عصر(عج) شد.

در ابتدای این مراسم عزاداری و سوگواری امیر عارف و جعفر ملائکه به مدیحه سرایی و ذکر مصیبت پرداختند و پایان بخش بخش اول این مراسم اقامه باشکوه نماز ظهر و عصر در اماکن متبرکه رضوی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha