شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مشهد

حوزه/رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: گفتگوهای علمی و مباحث علمی میان اندیشمندان ادیان و مذاهب مختلف بسیار مفید و ارشمند است و مناظرات و گفتگوی­های عالم آل محمّد حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما­السّلام) با علمای ادیان و مذاهب مختلف می­تواند مشعل فروزانی برای همه ما باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران،حجت الاسلام و المسلمین  محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به این مناسبت پرداخته است.

 مشروح یادداشت را در ادامه می خوانید:

آخرین روز ماه صفر بنابر قول شیخ طوسی یادآور ضایعه بزرگ و مصیبت عظمای شهادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرّضا (علیهما­ آلاف­ التّحیة­و الثّناء) است. آتش فاجعه این شهادت به قدری بزرگ است که شراره آن وجود انسان را می­سوزاند بطوریکه یگانه مرهمش حضرت قائم (روحی له الفداه) است، همانگونه که آن حضرت در رثای شهادت خود به دعبل فرمود:

  وَ قَبْرٌ بِطُوسٍ يَا لَهَا مِنْ مُصِيبَةٍ      تَوَقَّدَ فِي الْأَحْشَاءِ بِالْحُرُقَاتِ‏

  إِلَى الْحَشْرِ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ قَائِماً         يُفَرِّجُ عَنَّا الْهَمَّ وَ الْكُرُبَاتِ‏

آثار معنوی مضجع شریف آن حضرت تا جایی است که امام صادق (علیه ­السلام) سالها پیش از شهادت آن حضرت در طوس فرمودند: «هر کس با معرفت فرزندم را در شهر طوس زیارت کند، خودم او را وارد بهشت می­نمایم: «أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ» و پاداش هفتاد شهید دارد که به حقیقت در رکاب رسول خدا (صلّی ­الله ­علیه ­وآله) به شهادت رسیده­اند؛ مِمَّنِ اسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى حَقِيقَةٍ». (صدوق، امالی،121). وجود مبارک حضرت ثامن الحجج (علیه­ السلام) نیز در این باب می فرماید: «هر کس مرا در غربتم [در خراسان] زیارت کند روز قیامت در سه موقف به دیدارش می­آیم تا او را از حالات سخت آنها نجات دهم؛ هنگام اعطای نامه اعمال، هنگام عبور از صراط و در موقف میزان اعمال. (صدوق،امالی،121)

امام هشتم حضرت علی بن موسی الرّضا (علیهم ا­آلاف ­التّحیة­والثّناء) عالم آل محمّد و فقیه اهلبیت (علیهم ­السّلام) خوانده­ شده است. زیرا همانند جدّ بزرگوارشان امیرالمؤمنین علی (علیه­السّلام)، آبشار علم و فضیلت از دامن کوهسار وجود مبارکشان جاری بود و همگان را از جام سلسبیل و شراب طهور علم و دانش خود سیراب می­نمودند. مقام و منزلت اخلاقی و علمی آن حضرت بگونه­ای بود که دوست و دشمن بدان معترف بودند. مناظرات و گفتگوی­های آن حضرت با علمای ادیان و مذاهب مختلف گنجینه ارزشمندی برای جویندگان علم و حقیقت است. از اینرو، کلمات نورانی آن امام شهید مائده آسمانی­ است که همچون گوهری در میان علوم و معارف اهل بیت (علیهم­السّلام) می­درخشد و می­تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جهان اسلام باشد.

حرکت بر مبنای عقلانیتِ شریعت محور باید مبنای تصمیم­گیری­ها و موضع­گیری­های نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام باشد

در میان بیانات ارزشمند آن حضرت، حرکت بر محور عقلانیت یکی از درخشان­ترین مواعظ و پندهای آن حضرت است چنانکه می­فرماید: «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه وَ عَدُوُّهُ جَهْلُه‏؛ تنها دوست انسان، همان عقل اوست و تنها دشمن انسان جهل اوست».  (کافی1: 11) با این بیان، حرکت بر مبنای عقلانیتِ شریعت محور باید مبنای تصمیم­گیری­ها و موضع­گیری­های نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام باشد. زیرا عقل سیراب از چشمه لایزال قرآن و اهل بیت (علیهم ­السّلام)، بهشت را برای اهلش به ارمغان می­آورد چنانکه عقل عملی: «ما عُبد به الرحمن و اکتُسب به الجنان» است. بنابراین، حرکت بر مبنای عقل نظری و عقل عملیِ عاری از هوی و هوس، عامل صعود انسان و جامعه است.

شرط اول در همگرایی و اتحاد میان مسلمانان حرکت در مسیر عقل منوّر به شریعت است

با این بیان، شرط اول در همگرایی و اتحاد میان مسلمانان حرکت در مسیر عقل منوّر به شریعت است. گفتگوهای علمی و مباحث علمی میان اندیشمندان ادیان و مذاهب مختلف بسیار مفید و ارشمند است. و بطور کلی، تضارب آراء نعمت است، اما نباید آتش اختلاف را بر افروزد. لذا، بر همگان لازم است تا تعارضات فکری و عقیدتی را به سطح جامعه نکشانند و بر آتش اختلاف ندمند. بلکه در مجامع عملی و حوزوی به بحث و تبادل آراء بپردازند تا موجب نزول رحمت و غفران خداوند شود.

مناظرات امام رضا(ع) گویای آن است که «گفتگو یگانه راه تقریب و اتحاد است»

بی شک، تلاش برای تقریب و همگرایی مذاهب اسلامی، یک مجاهدت بزرگ است. امروز، جهان اسلام نیازمند اندیشمندانی است که با نگاه عقلانی، وحیانی و تقریبی آلام مظلومان و پابرهنگان جهان را بکاهند و آتش اختلاف را بنشانند. به فضل خداوند امروز، چنین دانشمندانی در همه بلاد اسلامی حضور دارند و شبانه روز در پی ایجاد وحدت و همبستگی میان پیروان ادیان و مذاهب گوناگون هستند. البته، مناظرات و گفتگوهای عالم آل محمّد حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما­السّلام) با علمای ادیان و مذاهب مختلف می­تواند مشعل فروزانی برای یکایک ما باشد زیرا این مناظرات گویای آنند که: «گفتگو یگانه راه تقریب و اتحاد است».

اینجاب، صمیمانه از تلاش­های علمای بلاد اسلامی و تمام کسانی که در اقصا نقاط جهان برای تقریب و همبستگی میان مذاهب مختلف اسلامی تلاش می­کنند قدردانی می­کنم و از خداوند منّان مسئلت می­کنم تا همه این عزیزان را، در این ایام عزیز که مزّین به نام مبارک حضرت علی بن موسی الرضا (علیه­ آلاف ­التّحیة­والثّناء) است، مشمول عنایات و تفضّلات خود قرار دهد و سوگواری­ها و عرض ارادت­های همه عزیران، در طول ماه محرّم و صفر، را به شایستگی قبول نماید. «اللهم وفّقنا لما تُحبُّ و تَرضی». 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha