پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید جلال رضوی مهر

حوزه/ نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تاکید بر این که بالارفتن بیش از پیش سن ازدواج، زینبده جامعه ما نیست، تصریح کرد: ترویج ازدواج آسان و به موقع ،حرکت جهادی و انقلابی در کشور را می طلبد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که یکی از مباحث بسیار مهم در اسلام توجه به نهاد خانواده به عنوان رکن و محور کلیدی جامعه انسانی است، اظهار داشت: تقویت و توسعه پیوندهای نسبی و سببی در سایه پیوند معنوی ازدواج رخ می دهد و تعلیم و تربیت مناسب نیز معطوف به ازدواج سالم و به موقع است.

وی با اشاره به سفارش های موکد پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در ترغیب و تشویق افراد جامعه به عمل به این سنت الهی گفت: آن چه مسلم است این که در روایتی از رسول الله(ص)، حضرت می فرمایند که من حتی به فرزندان سقط شده امتم در آخرالزمان می بالم و این مساله نشان می دهد که چقدر مساله ازدواج و ازدیاد نسل به این وسیله دارای اهمیت است.

این استاد حوزه با بیان این که اساساً از منظر آموزه های دینی، بی توجهی به سنت ازدواج و به تبع آن انقراض نسل مبغوض است، افزود: جامعه باید برای فروکش شدن ناهنجاری ها و حرکت بر اساس فطرت و عقل و شرع به امر ازدواج گرایش بیش از پیش یافته و لذا ما باید در یک حرکت جهادی و انقلابی شاهد ترویج فرهنگ ازدواج آسان و به موقع شویم.

وی افزود: باید همه نهادها و دستگاه های ذیربط ، خانواده ها و موسسات غیردولتی و خیریه ها کمک کنند که در سایه پوشش وسیع رسانه ای، زمینه ازدواج آسان نسل جوان در کشور فراهم شود.

نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ ازدواج آسان

عضو هیئت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: خوشبختانه امروزه رسانه ها این ظرفیت و فضا را در اختیار دارند که جامعه را به سمت بهترین ها سوق داده و به خصوص فرهنگ گرایش به سمت افضل ترین ها و مهم ترین ها که یکی از آن ها ازدواج است، نهادینه سازند.

وی با اشاره به برکات ناشی از ترویج فرهنگ ازدواج آسان و به موقع گفت: ازدواج جامعه را از فساد و فسق و فجور نجات داده و آن را به سمت بالندگی و نشاط سوق می دهد، ضمن این که به این وسیله جامعه از پیری و فرسودگی خارج شده و به یک پویایی و جوانی می رسد.

موسسات و نهادها به کمک بیایند

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر همچنین با بیان این که نهادها و موسسات دولتی و غیردولتی می توانند با برگزاری همایش ازدواج آسان در شهرها و روستاها ، خدمت بزرگی به این مساله کنند، افزود: تاکید مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بر این است که جامعه اسلامی انسجام و یکپارچگی خود را در راستای ازدواج و تکثیر نسل و سپس توجه به تربیت اسلامی تقویت می کند و لذا امید است که با آغاز ماه ربیع الایام که ماه میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) است، جشن و سرور و نشاط و شادی مومنین با اهتمام به سنت حسنه ازدواج بیش از پیش شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در حال حاضر در کشور ما بین 10 تا 15 میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند و حتی برخی از آن ها سنشان از عرف متوسط سن ازدواج نیز گذشته و بالارفتن سن ازدواج زیبنده جامعه اسلامی و شیعی ما نیست.

نگذاریم سن ازدواج بالاتر رود

وی گفت: از این منظر بنده معتقدم که یکی از بزرگترین معروف ها در زمان حاضر این است که اجازه ندهیم که سن ازدواج این قدر افزایش پیدا کند؛ چرا که این مساله به هیچ وجه به صلاح ملت و نظام ما نیست و خود موجب بروز مشکلات زیادی در زمان حال و آینده می شود.

نائب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم همچنین ابراز داشت: در حالی که رسانه های وابسته به جریان استکبار به خصوص در فضای مجازی جوانان ما را تشویق به عدم ازدواج و مجرد ماندن می کنند و یا پدیده های شومی چون ازدواج سفید را می خواهند رواج دهند، ما باید در فضای رسانه ای و به خصوص در عرصه شبکه های اجتماعی به مقابله با این حرکت برخاسته و بر اساس آموزه های دینی و فرهنگ ایرانی خود ، ترویج ازدواج سالم ، درست و به موقع و البته آسان را در دستور کار قرار دهیم.

لزوم تبیین احادیث و آیات مرتبط با ازدواج

وی افزود: در این خصوص ما حتی می توانیم احادیث و آیات مرتبط با ازدواج را در اماکن عمومی پررفت و آمد مثل ایستگاه های اتوبوس و یا مترو و همچنین در نمازهای جمعه و حتی ورزشگاه ها نصب کنیم و به خصوص از ائمه جمعه بخواهیم که در این رابطه بیش از پیش به کار اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اهتمام داشته باشند.

وی گفت: به هر صورت آن چه مهم است این که امر مقدس ازدواج به عنوان یک موضوع علمی، فرهنگی و تربیتی مطرح شود و بر این موضوع تاکید گردد که اسلام سایر نهادها را متکی به نهاد مقدس خانواده کرد، با این حال باید سطح توقع جامعه و خانواده ها را نسبت به این موضوع به نحو درستی مدیریت کرد، تا شاهد ازدواج های به موقع و آسان باشیم.

یک پیشنهاد خیرخواهانه؛ توجه به موقوفه ازدواج آسان

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر بیان داشت: دولت نیز در راستای ارایه تسهیلات تشکیل زندگی مشترک می تواند با ساخت منازل کوچک و آسان و ارزان جهت زوج های جوان آن ها را به این امر ترغیب کند، ضمن آن که بنده به عنوان مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پیشنهاد می کنم که سازمان اوقاف این آمادگی را دارد که موقوفه ازدواج آسان را در جهت نیات خیرخواهانه متولی باشد و به این وسیله در این راستا گام های خوبی بردارد.

وی افزود: البته ما همین حالا نیز وقف هایی در راستای تامین جهیزیه افراد کم بضاعت یا بی بضاعت داریم ولی تحت عنوان موقوفه ازدواج آسان نداریم و چه خوب است که فرهنگ وقف در این راستا نیز به کمک مسئولان و رسانه ها و مشارکت خیران در کشور جا بیفتد.

تشریفات ازدواج در چارچوب شرع و عرف باشد

عضو هیئت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروزه یکی از مشکلات و موانع فراروی ازدواج جوانان ، چشم هم چشمی های میان خانواده هاست، گفت: اگر خواستگاری ها و انجام تشریفات ازدواج متکی بر صداقت و راستگویی و ارایه شناخت درست از فرزندان همدیگر باشد و نرخ مهریه ها به سمت ارقام نجومی نرود، قطعاً آمار ازدواج افزایش یافته و سن ازدواج نیز در حد و حدود معقولی باقی می ماند، منتهای مراتب ما باید در این خصوص کلام و سیره و فرهنگ اهل بیت(ع) را محور قرار دهیم.

وی افزود: از سویی نباید ادامه تحصیل و نداشتن شغل ثابت مانع ازدواج شود بلکه می بایست جوان ها بر خدا توکل کرده و با اعتقاد به رزاقیت پروردگار به سمت تشکیل خانواده بروند.

وی اظهار داشت: ازدواج یک تکلیف شرعی ، اجتماعی و دینی است و امروز نیز در صحنه سیاست ، چاره ساز و گره گشای مسایل است و کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی دارای منابع و امکانات و ظرفیت های متعدد و گوناگونی است که بر اساس آن ما می توانیم تامین امر معاش و تهیه ارزاق و کار و تلاش را با اقتصاد مقاومتی و خودباوری آن هم با محوریت خانواده سالم برای تحقق تمدن اسلامی و رسیدن به اهداف بنیادین شاهد باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha