شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مانور

حوزه/ سید رضا صدرالحسینی گفت: به نظر می رسد آمریکایی ها با کمک دلارهای نفتی عربستان به دنبال ناتوی عربی و مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، مانور سپر عرب 1در چارچوب تقویت همکاری‌های نظامی مشترک بین مصر و کشورهای عربی از سوم الی شانزدهم نوامبر(دوازدهم الی بیست و پنجم آبان ماه) در پایگاه نظامی محمد نجیب و در مناطق آموزش‌های هوایی و دریایی در چارچوب دریای مدیترانه برگزار می‌شود. در این مانور نیروهایی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی، و نیروهای ویژه مصر، عربستان، امارات، کویت، بحرین و اردن حضور دارند و این در حالی است که مغرب و لبنان به عنوان ناظر در این مانور شرکت می‌کنند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه  با سید رضا صدر الحسینی کارشناس غرب آسیا به گفت و گو پرداخته است.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس غرب آسیا با اشاره به برگزاری مانور اخیر برخی از کشورهای عربی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: مانور نظامی کشورهای عربی منطقه با همکاری کشورهایی چون بحرین، اردن، امارات و عربستان در مصر همراه با همکاری مصر به نام ستاره درخشان 2018 برگزار می شود. تفاوت ‌هایی با مانورهای قبلی دارد که شامل مشارکت آمریکا انگلیس، ایتالیا، فرانسه، یونان در این مانور است.

آمریکا با کمک دلارهای نفتی به دنبال ناتوی عربی است

وی ادامه داد: به نظر می رسد آمریکایی ها با کمک دلارهای نفتی عربستان به دنبال ناتوی عربی اند. این اتفاق در شرایطی اتفاق می افتد که به دنبال همکاری های منطقه ای در مقابل قدرت و نفوذ ایران در منطقه هستند همانطور که چندین بار ترامپ اعلام کرده بود هزینه امنیتی کشورها منطقه ای خلیج فارس را خودشان باید بپردازند و اکنون به نظر می رسد این رزمایش پرداخت بخشی از این هزینه ها است. آنها برای موضوع هماهنگی های بیشتر و ارتقاء توانمندی های نظامی خودشان این کار را با حضور کشورهای خارج از منطقه انجام می دهند.

کارشناس غرب آسیا گفت: این مانور نظامی در سلسله مانورهای ستاره درخشان قرار دارد که هر دو سال یکبار برگزار می شود، البته هر سال تعداد کشورها متفاوت است، این مانور امسال بنام "سپر عرب 1 " نامگذاری شده است و دو کشور لبنان و مراکش نیز به عنوان ناظر در این مانور حضور دارند.

وی ادامه داد: موضوع ناتوی عربی چیزی است که کشورهای عرب خلیج فارس و به خصوص عربستان و امارات دهه هاست به دنبال آن هستند و به ویژه این تلاش ها بعد از جنگ سرد تشدید شد، ولی آمریکایی ها تا کنون زیربار آن نرفته اند و بعید است این موضوع به شکلی که آنها می خواهند پیش برود.

 

شعارهای توخالی سران کشورهای عربی در زمینه قدرت نظامی

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: این که آمریکا آنها را تشویق کند که سلاح بیشتری بخرند و ارتش های خود را تقویت کنند(با ملاحظه سیاست دیرپای آمریکا مبنی بر QME یا حفظ برتری کیفی نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه) چیز عجیبی نیست و تغییری هم محسوب نمی شود. این که اردن و مصر هم به این تلاش ها بپیوندند(که آن هم محل تردید است به ویژه درباره مصر) این هم موضوعی است که احتمالا آمریکایی ها تشویق خواهند کرد. ولی دادن تضمین امنیتی به ماجراجویی های احتمالی کشورهای حاشیه خلیج فارس و تجربه ارتش رژیم پهلوی در ایران به شیوه ای که چتر امنیتی آمریکا این کشورها را در بر بگیرد (مشابه چتر امنیتی آمریکا برای اروپای غربی در دوران جنگ سرد) بسیار بعید است.

صدر الحسینی با اشاره با نا کار آمدی ناتو عربی و عدم توان واقعی آنها برای مشارکت نظامی گفت: علاوه بر بی میلی و اکراه شدید آمریکا و به ویژه پنتاگون، کشورهای حاشیه خلیج فارس هم تمایل و توان واقعی برای مشارکت مدنظر آمریکایی ها را ندارند. هر از گاهی لفاظی هایی توخالی دارند، ولی در عمل اقدامی نمی کنند. مثلا الجبیر(وزیر خارجه عربستان) در سال 2015 گفت صدهزار نیروی رزمی به سوریه می فرستند!!! که پنتاگون استقبال کرد و حتی در امپراطوری رسانه ای خود بر سر این موضوع سر و صدای بزرگی براه انداختند اما در همان زمان تحلیلگران آشنا به واقعیت های صحنه اعلام کردند اینها صرفا مانور کلامی است و هیچ واقعیتی در این شعارها به عینه دیده نخواهد شد؛ یا اعلام چندباره ائتلاف های نظامی در طول سه سال گذشته توسط عربستان  که بیشتر بر روی کاغذ بود و ... حتی ائتلاف برضد مردم استقلال خواه یمن نیز هیچگاه از مرز سه کشور تجاوز نکرد و همین امر باعث فروپاشی اقتصاد عربستان شده است.

 وی تصریح کرد: اخبار جسته و گریخته این روزها هم حاکی از این است که این موضوع مطابق میل عربستان و امارات طی روزهای گذشته پیش نرفته و اگر هم به احتمال کم پیش برود بعید است دولت آمریکا یا بوروکراسی فعلی با آن همراهی کامل نماید؛ گذشته از این، چالش اساسی نبود نیروی نظامی کارآمد در این کشورها و مهم تر از آن بیکار شدن شرکت های امنیتی مانند بلک واتر است که هرگز اجازه تشکیل ارتش های حرفه ای و کارآمد را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نخواهد داد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha