جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سیدموسی محمودی

حوزه/ مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار گفت: باید الگوی های فرهنگی در بحث مطالعه دوباره بازنگری شود، باید مراکز آموزشی طوری برنامه ریزی کنند که زمان فراغتی برای مطالعه کتب غیردرسی به وجود بیاید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام سیدموسی محمودی، صبح امروز در نشستی با رئیس کتابخانه عمومی شهرستان بیجار، اظهار داشت: یکی از عناصر ارتقای رشد فرهنگی در هر جامعه میزان سطح مطالعه می باشد.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار با اشاره به ضرورت افزایش مطالعه در جامعه، گفت: متاسفانه آمارهای موجود نشان می دهد که سرانه مطالعه در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین تر است و به طور متوسط این میانگین برای هر ایرانی در سال از چند دقیقه بیشتر تجاوز نمی کند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی در مسئله کتب بسیار غنی است، افزود: با وجود اینکه در کشور شاهد تنوع کتب هستیم، بازهم میل به مطالعه در مردم بسیار پایین است که این ضعف فرهنگی باید اصلاح شود.

حجت الاسلام محمودی اظهار داشت: باید الگوی های فرهنگی در بحث مطالعه دوباره بازنگری شود، باید مراکز آموزشی طوری برنامه ریزی کنند که زمان فراغتی برای مطالعه کتب غیردرسی به وجود بیاید.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار ادامه داد: از سوی دیگر رسانه های جمعی به ویژه صداوسیما باید به صورت تخصصی کارگروهی در این زمینه تشکیل دهند و راهکاری های مناسبی برای افزایش سطح مطالعه در جامعه را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش میانگین مطالعه ارتباط مستقیمی با کاهش برخی از ناهنجاری ها دارد، گفت: تحقیقات نشان داده هرگاه سطح مطالعه در جامعه ای بالا باشد، در مقابل، میزان ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی کاهش می یابد، لذا متولیان فرهنگی باید در این حوزه وارد فاز عملگرایی شوند.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار با اشاره به اینکه طلاب هم باید میزان مطالعات غیردرسی خود را افزایش دهند، گفت: در حوزه های علمیه طلاب در کنار مطالعه دروس درسی خود می توانند از کتاب های بسیاری که به راحتی در دسترس دارند، استفاده نمایند.

این استاد حوزوی ادامه داد: مقام معظم رهبری با علم به اینکه سطح مطالعه در جامعه ایرانی بسیار پایین است، می فرمایند: « با تلخى باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه‌ کتابخوانى در میان ملت عزیز ما که خود یکى از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسى کمتر از آن چیزى است که از چنین ملتى انتظار مى‌رود».

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: میزان سطح مطالعه در کشوری همانند ایران که از سابقه فرهنگی بسیار دیرینه ای برخوردار است، اصلا زیبنده نیست، لذا مسئولان فرهنگی هرچه سریعتر راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی در ادامه سخنان خود با اذعان به اینکه در بحث کتب دینی و مذهبی آنگونه که زیبنده نظام اسلامی است، کار نشده، گفت: متاسفانه با وجود این همه عالم و بزرگ دینی در کشور، در بحث نشر و مطالعه کتاب های دینی و مذهبی، آمار مطالعه وضعیت مناسبی ندارد، لذا این موضوع هم باید یکی از دغدغه های فعالان فرهنگی کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha