پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
وقف علم و فناوری

حوزه/ همایش تخصصی «نقش وقف در توسعه علم و فناوری» با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی و مرکز نخبگان شهید فهمیده شمالغرب و غرب کشور در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، نخستین نشست تخصصی با موضوع «نقش وقف در توسعه علم و فناوری» در تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی مصائبی در این نشست که با همکاری مرکز نخبگان شهید فهمیده در شمالغرب و غرب کشور برگزار شد، علم و فناوری را یکی از موهبات خداوند دانست و افزود: استفاده از علم و فناوری برای آباد و ایمن کردن جامعه ضروری است.

وی اضافه کرد: با کمک رسانه‌های مختلف می توان موقوفات و نیات واقفین را به روز تر کرده و با نیازهای جدید مطابقت داد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی تأکید کرد: باید با استفاده از علم وفناوری، حداکثر بهره وری را از موقوفات داشته باشیم و در زمینه نگهداری و حفظ آنها نیز نهایت استفاده را از علوم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام مصائبی گفت: ایجاد مساجد مجازی در فضای مجازی، تهیه تجهیزات نوین پزشکی برای بیمارستان ها و استفاده بهینه از موقوفاتی چون حقه آبه برای امور کشاورزی، از جمله موارد استفاده از علم و فناوری در زمینه وقف است.

محمد فرزاد، رئیس مرکز نخبگان شهید فهمیده شمالغرب و غرب کشور نیز در این نشست با تأکید بر اینکه تولید یک درصد علم دنیا در اختیار ایران است، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از نخبگان کشور به دلیل نبود حمایت های مالی قادر به ادامه تحقیقات خود در زمینه‌های مختلف نیستند.

وی افزود: کشورمان هم اکنون رتبه ۱۶ جهان در تولید علم را دارد اما نبود حمایت های اقتصادی مورد نیاز در عرصه دانش بنیان، باعث شده در بین ۱۴۲ کشور در رده  ۹۴ قرار بگیریم.

فرزاد با بیان اینکه نمونه های وقف دانشگاهی در کشورهای غربی نیز وجود دارد، اظهار داشت: دانشگاه ام آی تی، یئل و استنفورد آمریکا از جمله مراکز علمی موقوفه کشورهای غربی هستند و بر اساس آمار موجود و در کشور آمریکا تنها در سال 2016 از محل موقوفات علمی، بیش از ۴۰ میلیارد دلار کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان پرداخت شده است.

رئیس مرکز نخبگان شهید فهمیده شمالغرب و غرب کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به اجرای ۲۱ طرح پژوهشی از محل وقف‌های علم و فناوری در دانشگاه تبریز خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha