سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دراریی های دولت فاش شد

فرهاد دژپسند در برنامه نگاه یک در خصوص شرایط تحریمی کشور افزود: بیشتر تحریمهای چندجانبه را پشت سر گذاشته‌ایم و تحریمهای ظالمانه فعلی جای نگرانی ندارد.وزیر اقتصاد تصریح کرد: در حال حاضر دارایی‌های دولت چیزی حدود هفت‌هزار، هزار میلیارد تومان اعم از مستغلات و اماکن است که بیست درصد این رقم حدود هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان خواهد بود و همین مبلغ برای ایجاد اهرم محرک اقتصادی کافیست. این رقم می‌تواند به‌گونه‌های مختلفی وارد اقتصاد کشور شود، یا به‌فروش برسد یا نیازمندیهای برخی شرکتها به املاک تأمین گردد.او ادامه داد: واگذاری شرکتهای دولتی از دیگر اقدامات مؤثر در ایجاد تحرک اقتصادی خواهد بود البته موانع اجتماعی و فرهنگی بسیاری سد راه این طرح وجود دارد. البته ما نمی‌خواهیم در راستای کوچک‌سازی دولت، بحرانهای بیکاری ایجاد کنیم بلکه هدف ما تنوع‌بخشی به نیروی کار توسط آموزشهای فنی و حرفه‌ای خواهد بود آن‌هم در جهت افزایش سود و منافع شرکتهای خصوصی‌سازی‌شده واقعی است.

 

حفره امنیتی هویت تمام ایرانی‌ها را تهدید کرد

به تازگی یک توسعه دهنده وب از وجود یک حفره امنیتی مهم در سامانه‌ عمومی یک وزارتخانه خبر داد که دسترسی به اطلاعات هویتی تمامی شهروندان ایرانی را ممکن می‌کرد.در روزهای اخیر شخصی به نام حسن ابیات با انتشار مستنداتی در توئیتر اعلام کرد که در یکی از زیرپورتال های سازمان صنعت معدن و تجارت با وارد کردن کد ملی افراد می‌توان اطلاعات هویتی فرد را به دست آورد و با نوشتن یک نرم افزار که بیشتر از 30 دقیقه طول نمی‌کشد و دانستن الگوی کد ملی، اطلاعات هویتی تمام ایرانیان را سرقت کرد.دستیار امور جوانان وزیر ارتباطات می‌گوید: به نظر می‌رسد اگر سامانه‌های ملی کشور از بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات و قواعد ملی سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی دولت الکترونیکی استفاده کنند، احتمال بروز چنین خطاهایی کاهش یابد.این موضوع در آخر هفته جاری رخ داد که در شبکه های مجازی آغاز شد و پایان یافت و وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است. پیش از این نیز وزارت صنعت در موضوع هک یا دستکاری عامدانه در سایت ثبتارش خودرو از نظر صحت عمکلرد سامانه‌های الکترونیکی خود خبرساز شده بود.

 

چراغ رازهای امنیتی جنگ اقتصادی ۹۷ روشن شد

در کنار همه تدابیر اقتصادی انجام شده یکسری تدابیر و اتفاقات امنیتی در پشت صحنه وجود دارد که اتفاقا این عبور نسبتا آرام ایران از تحریم های ۱۳ آبان از دالان همین تدابیر امنیتی می گذرد.تابستان امسال گرچه یک ظاهر بزرگ اقتصادی داشت ولی در پس پرده یک باطن عمیق امنیتی در آن عمدا پنهان شده بود. تابستانی که قرار بود کار را تمام کند و آبان ماه آمریکایی ها فقط با تصویربرداری از امضا ترامپ پای تحریم ها جدید، به دنیا نشان بدهند که رئیس جمهور آمریکا با این یک امضا کار نظام ایران را یکسره کرد! هنوز هم شاید زود باشد درباره همه پشت صحنه تابستان سال 97 سخن بگوییم ولی همین مقدار کافیست تا بداینم تابستان 97 شباهت عجیبی با تابستان فتنه 88 داشت. بزرگترین شباهت تابستان 88 با تابستان 97 هم این بود که طرف غربی – آمریکایی احساس کرد کار تمام است و بازهم همه منافقین، سلطنت طلب ها و ایضا گروه های دیگر تروریستی را به صحنه آورد. ضمن اینکه صحنه اغتشاشات قرار نبود فقط در مرکز باشد، بلکه از برخی شهرهای کوچک شروع و سپس کل جغرافیای ایران را در بر می گرفت. در سال 88 علاوه بر منافقین – به عنوان ابزار همیشگی سرویس سیا و موساد- به گروهک های قومی و مذهبی و تجزیه طلب کوچک نیز فراخوان داده شد. به همین دلیل به عنوان نمونه گروهک عبدالمالک ریگی از گروه ای که مدافع صرفا حقوق اهل سنت و تجزیه طلبی عبور و به صف جریان حامیان موسوی و کروبی پیوست و حتی با بیانیه رسمی آمادگی خود را برای اقدامات انتحاری و تروریستی در راستای اهداف جنبش سبز اعلام کرد.در تابستان 97 باقیمانده های گروهک ریگی ده ها عملیات فقط طی سه ماه در مرز شرقی ایران طراحی و عملیات انجام دادند و همچنین گروه های تازه تجهیز شده ای همانند الاحوازیه نیز دوباره به صحنه امدند. البته اینبار این گروه ها ذیل گروه های بزرگتر – داعش و منافقین - فعالیت می کردند. به بیان ساده تر در تابستان 97 حجم و عمق و عطش فعالیت های تروریستی از 88 توسط سرویس‌های اطلاعاتی معاند جمهوری اسلامی نیز بیشتر بوده است. در تابستان 97 چندین اقدام تروریستی و خرابکاری مستقیم داعش در چند نقطه کشور خنثی شد و پس از سالها از فتنه 88 دوباره منافقین با اسحله به کف خیابانهای برخی شهرهای ایران برای اغتشاش بازگشتند. این مسایل را اضافه کنید که در ماه های گذشته جاسوسان و نفوذی های زیادی توسط دستگاه امنیتی شناسایی و دستگیر شده اند که که اتفاقا زیرساخت تحریم و اغتشاش در ایران را آنها پی ریزی کرده بودند. و اگر به همه اینها جو روانی سنگین گرانی های عجیب ارز و گرانی کم سابقه کالاهای مورد نیاز مردم را هم اضافه کنید، به خوبی عیار دستگاه های امنیتی کشور خود را در این مقطع حساس نشان می دهد.

 

تحریم بانکی ترامپ خانه تکانی کرد

بعد از ۱۳ آبان ۱۳۹۷ و تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا مشخص شد که هشت بانک ایرانی از جمله سامان، کارآفرین، اقتصاد نوین، مسکن و سرمایه مشمول تحریم‌های ثانویه نیستند؛ سوئیفت برای آن‌ها باز خواهد بود و می‌توانند با افراد و کشورهای غیرآمریکایی مبادلات تجاری داشته باشند. پنج‌شنبه گذشته نیز چهار بانک  "خاورمیانه"، "حکمت ایرانیان"، "قرض‌الحسنه مهر ایران" و موسسه مالی "توسعه" به این لیست اضافه شد. بنا به گفته‌ فرزانه رجایی - مدیر مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک خاورمیانه، به نظر می‌آید که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) با این کار خواسته کانالی را برای واردات غذا، دارو و اقلام بشردوستانه باز بگذارد که البته شاید نتوانیم برای واردات کالاهای دیگر از این کانال استفاده کنیم. با این حال مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: تنها کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده و تحریم‌های بانکی، کشتیرانی و بیمه باعث بروز مشکلاتی می‌شود که به تبع آن‌ها واردات این کالاها همچون شرایط عادی گذشته انجام نمی‌شود.

 

دارو دروغ آمریکایی‌ها را لو داد

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، تاکید آمریکایی‌ها بر عدم تحریم دارویی ایران را نه تنها یک بازی رسانه‌ای، بلکه دروغی آشکار توصیف کرد.عباس کبریایی‌زاده تصریح کرد: درست است که ترامپ اعلام کرده است ایران را تحت تحریم دارویی قرار نداده‌اند اما عملا زمانی‌که انتقال پول ممکن نیست و تحریم بانکی مدنظر قرار می‌گیرد، چه در بخش تامین مواد اولیه برای تولید دارو و چه در حوزه تامین قطعات و ماشین‌آلات، مشکل به وجود آمده و عملا امکان تهیه و تامین ملزومات تولید دارو فراهم نخواهد بود.وی ادامه داد: باید بدانید که ما در خصوص برخی قطعات و ماشین آلات تولید دارو وابسته به اروپا هستیم و زمانی‌که انتقال پول به راحتی صورت نگیرد، حتی اگر مواد اولیه هم موجود باشد اگر شما نتوانید ماشین‌آلات و قطعات داروسازی را در اختیار داشته باشید، امکان تولید فراهم نیست.کبریایی‌زاده در پاسخ به این‌که آیا تاکید بر عدم تحریم دارویی توسط آمریکایی‌ها، یک بازی رسانه‌ای از سوی آنهاست، تصریح کرد: این مساله یک بازی رسانه‌ای و یک دروغ آشکار است زیرا زمانی‌که تحریم بانکی صورت می‌گیرد، امکان تهیه مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات داروسازی فراهم نیست و باید بدانیم که تبادلات بانکی جزو جدانشدنی تامین دارو است.وی تاکید کرد: تحریم دارویی ایران از سوی آمریکا، غیرانسانی‌ترین اقدامی است که می‌توان مدنظر قرار داد.

 

بانک مرکزی آمریکا، لیر را زمین زد

لیر ترکیه به دلیل نشان های افزایش نرخ بهره در آمریکا توسط فدرال رزرو در ماه آینده میلادی، ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.به دنبال موضع فدرال رزرو آمریکا مبنی بر پیش گرفتن سیاست پولی سفت و سخت و افزایش مجدد نرخ بهره در ماه آینده میلادی یعنی دسامبر، لیر ترکیه به این سیگنال واکنش نشان داد و روند نزولی به خود گرفت.بر همین اساس، لیر ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و هر ۵.۴۹ لیر به یک دلار رسید؛ این در حالی است که ابتدا هر ۵.۵۴ لیر به یک دلار رسید و بعد از دقایقی افت ارزش خود را کمی جبران کرد.لیر ترکیه مانند برخی از ارزهای متعلق به بازارهای نوظهور کاهش ارزش را تجربه کرد. در حال حاضر لیر ترکیه به دلیل تورم ۲۵.۲ درصدی این کشور در مقایسه با دیگر ارزها آسیب پذیرتر است و ترکیه در حال تجربه روند کاهشی اقتصاد خود است. همچنین هر ۷.۲۲ لیر در ماه اوت به یک دلار رسید که کمترین میزان ارزش پول ترکیه در مقابل دلار ثبت شد.بر پایه این گزارش، کسری بودجه ترکیه در اوایل سال جاری میلادی به ۶.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به دلیل افزایش تقاضا برای واردات و کاهش ارزش لیر رسید.

 

مرغ کمی آرام شد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش 400 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 7 هزار و 200، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 9 هزار و 900، توزیع درب واحدهای صنفی 10 هزار و 100 و خرده فروشی 11 هزار تومان است.نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 10 هزار و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 11 هزار تومان است.یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: قیمت هر کیلوگرم سینه با کتف 18 هزار، سینه بدون کتف 19 هزار و فیله مرغ 20 هزار تومان است.

 

دولت جدیدترین تصمیم سوختی خود را گرفت

جدیدترین تصمیم سوختی دولت به منظور بهینه سازی مدیریت توزیع سوخت در کشور، مربوط به خودروهای باربری شهری است که در صورت عدم توجه به این تصمیم، خودروهای غیرفعال با کاهش تدریجی سهمیه سوخت مواجه می شوند.طبق این تصمیم، کلیه خودروهای عمومی با ظرفیت بالای ۱۰ تن فعال در سراسر کشور موظفند از فردا (۲۰ آبان ماه) به ازای هر حمل بار در سطح شهر به اخذ سند حمل بار شهری (باربرگ) به صورت الکترونیک و از طریق نرم افزار تلفن همراه "باربرگ" اقدام کنند.همچنین مقرر شده تا از این تاریخ (۲۰ آبان ماه) سهمیه سوخت خودروهای شهری با ظرفیت بالای ۱۰ تن فاقد سند حمل بار (باربرگ) به مرور کاهش یابد.

 

«تزارها» برای اوپک خیز برداشتند

رییس مرکز مطالعات انرژی وین گفت:روسیه تصور می کند با تکیه به توان بالای تولید خود می تواند در تصمیم گیری های اوپک موثر باشد درحالیکه اعضا می دانند که ایران و عربستان تصمیم نهایی را می گیرند.بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روزهای پایانی هفته گذشته طی نامه ای خطاب به محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت تاکید کرد که کمیته JMMC (کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک) و JTC(کمیته فنی مشترک) در ماه‌های اخیر از اهداف اولیه تشکیل خود فاصله گرفته است و کار این دو کمیته نمی‌تواند حافظ منافع جمعی اوپک باشد و باید کار خود را متوقف کند. برکشلی در پاسخ به اینکه این میل به دخالت در تصمیم گیری های اوپک چه خطری می تواند برای این سازمان داشته باشد، اظهار داشت: اعضایی که سالیان طولانی در اوپک بوده اند قواعد بازی و ساختار تصمیم  گیری ها را می شناسند، این در حالی است که بقیه اعضا هم با شئونات و اقتدار اعضاء، متناسب با سابقه و نظام تصمیم گیری  اوپک آشنا هستند، اما به طور مثال روسیه تصور می کند که چون توان بالایی در تولید دارد می تواند در تصمیم گیری ها نقش آفرینی کند. حال آنکه همه اعضا می دانند که در صحن، ایران و عربستان هستند که تصمیمات اصلی و نهایی را می گیرند. به این ترتیب به نظر می رسد لازم است این سازمان برای حفظ اقتدار و نقش تصمیم سازی خود، مکانیزم تصمیم گیری خود را مورد بازنگری قرار دهد.

 

آمار و ارقام تکان‌دهنده افتضاح بانکی را روشن کرد

بدهی بانکها به بانک مرکزی در ۵سال گذشته حدوداً ۲برابر شده است. اصول علمی بانکداری اضافه برداشت را آخرین راه‌حل برای جبران نقدینگی می‌داند ولی عملکرد بانکهای ایرانی کاملاً به‌عکس است. استقراض از بانک مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته یک نوع قرض کوتاه‌‌مدت و برای مواقع اضطراری شناخته می‌‌شود، ولی شواهد حاکی از آن است که گزینه استقراض از بانک مرکزی در صدر راه‌حل‌های بانکهای ایرانی برای نجات از بدهکاری است.طی دوره 5ساله از خرداد 1392 تا خرداد 1397 بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از 53هزار میلیارد تومان به 140هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. روند پُرشتاب استقراض بانک‌‌ها از بانک مرکزی باعث افزایش سهم بدهی بانک‌‌ها به بانک مرکزی به بیش از 50 درصد در سال‌های اخیر شده است.در حال حاضر بانک‌ها با توجه به قفل شدن بخشی از منابع با تنگنای اعتباری برای پرداخت تسهیلات مواجهند، به‌هرحال حجم بالایی از منابع آن‌ها در قالب معوقات بانکی، طلب از دولت و بخشی هم در سرمایه‌گذاری‌های مربوط به خود آن‌ها قفل شده است. مسئولان بانکی پیش‌تر اعلام کرده‌اند که تا 50 درصد منابع بانکی منجمد شده و امکان استفاده از آن وجود ندارد. عقلاً و منطقا این تنگناهای مالی باید دست بانکها را برای وام‌دهی بسته نگه دارد ولی آمارها خلاف آن را حکایت دارد.

 

اختلاس نفتی به بیت‌المال بازگشت

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران حدود یک‌پنجم از تخلف مالی صورت‌گرفته در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر وصول و به صندوق دادگستری واریز شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که "متهم اصلی تحت تعقیب این پرونده بامداد روز 22 مهر ماه در داخل کشور با تلاش نیروهای جان‌برکف امنیتی و انتظامی در داخل کشور دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد". مبلغ این تخلف مالی نیز پس از بررسی‌های تکمیلی 52 میلیارد ریال اعلام شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیراً با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "بخشی از مطالبات پرونده تخلف مالی این شرکت در منطقه بوشهر وصول شد".

 

«قاچاق سوخت» زیر ذره‌بین مجلس رفت

سعید باستانی عضو کمیته رصد قاچاق کالا و ارز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای این کمیته انواع قاچاق کالا به داخل کشور را اولویت‌بندی کرده‌اند، اظهار داشت:رسیدگی به قاچاق کالا، پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی، لوازم خانگی، انواع قطعات و همچنین ارز و طلا، اولویت‌بندی شده است و کمیته به ترتیب این موارد را بررسی می‌کند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کمیته موضوع قاچاق سوخت از کشور را هم بررسی می‌کند، گفت: ۲ نوع قاچاق وجود دارد، یک نوع قاچاق ورود کالا به کشور و ۲ قاچاق خروج کالا از کشور که کمیته مذکور هر دوی این‌ها را بررسی می‌کند.کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رصد قاچاق کالا و ارز در مجلس تشکیل شده است، برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی و همچنین صنایع و معادن عضو این کمیته هستند، هدف از تشکیل این کمیته این است که عملیات اجرایی در زمینه قاچاق کالا در کشور را رصد می‌کند تا اگر مواردی اجرایی نمی‌شود، با پیگیری این موارد اجرا شود، این کمیته موظف است تا هر سه ماه یک بار گزارشی را به کمیسیون مشترک سه‌جانبه مجدداً ارائه کند تا در طول زمان مشخصی موارد نظارتی اجرایی شود.

 

پیکان وام بانکی تغییر جهت داد

بسیاری از کارمندان شعب بانکی به بهانه نبود اعتبارات کافی از ارایه وام به متقاضیان طفره می‌روند، اما برخی بانکها مردم را تشویق می‌کنند تا با سپرده‌گذاری، ۸۰ تا ۹۰درصد سپرده خود را وام بگیرند.کارمند یکی از شعب بانکی گفت: وقتی که فردی برای سپرده‌گذاری به بانک مراجعه می‌کند، می‌تواند متقاضی دریافت وام در قبال سپرده خود هم باشد؛ در این شرایط نرخ سود برای او تغییر کرده و با توجه به اینکه وام کم‌بهره نیز در اختیار او قرار می‌گیرد، می‌تواند کاهش نرخ سود سپرده خود را با راحتی بپذیرد.وی افزود: تنها مزیت این گونه سپرده‌گیری برای بانکها، پرداخت سود کمتر به مشتریان و اطمینان از بازپرداخت وام است، چراکه اگر حتی مشتری قسط‌های خود را نپردازد و وام را برنگرداند، سپرده او نزد نظام بانکی قرار دارد و این اطمینان وجود دارد که اقساط وام از محل سپرده مستهلک می شود؛ اما برای مشتری نیز ممکن است این مزیت وجود داشته باشد که وام کم‌بهره را با کمترین تشریفات اداری دریافت می‌کند و نیاز به ضامن و موارد سختگیرانه این چنینی ندارد.این کارمند نظام بانکی گفت: مزیت پرداخت وام به ازای سپرده‌ مشتری، این است که مشتری می‌تواند با شرایط سهل‌تری وام بگیرد و بانک هم نگران معوق شدن مطالبه خود نیست.

 

ارز و طلا کانال را عوض کردند

در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 580 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 350 هزار تومان معامله می‌شود.در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی دو میلیون و 280 هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و 280 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 690 هزار تومان فروخته می‌شود.هر گرم طلای 18عیار هم 429 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1232 دلار معامله می‌شود.قیمت یورو در مرکز مبادلات ارزی 4761 تومان اعلام شده است درحالی که نرخ این ارز در بازار آزاد به 16500 تومان رسیده است. در معاملات رسمی، قیمت درهم امارات نیز 1143 تومان اعلام شده است درحالی که قیمت این ارز در بازار آزاد 3950 تومان است؛ ضمن اینکه پوند انگلیس نیز در مرکز مبادلات 5448 تومان قیمت خورده درحالی که این ارز در بازار آزاد 18530 تومان معامله شده است.

 

سوئیفت دست چند بانک ایرانی را قطع کرد

یک مقام ارشد سوئیفت گفت: اواخر هفته جاری یعنی فردا و پس فردا دسترسی چند بانک ایرانی به سوئیف قطع می‌شود.گاتفرید برنتلی، مدیرعامل شرکت سوئیفت بلژیک در یک کنفرانس در پاریس فرانسه گفت: فردا و پس فردا دسترسی چند بانک ایرانی به این شبکه پیام رسان محدود خواهد شد.اوایل هفته جاری سوئیفت اعلام کرد که دسترسی تعدادی از بانک‌های ایرانی را به این پیام‌ رسان بین بانکی مسدود می‌کند و دلیل آن را حفظ ثبات و تمامیت نظام مالی بین‌المللی اعلام کرد.سوئیفت در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به بازگشت تحریم‌های نفتی و مالی آمریکا علیه ایران نکرد.در این بیانیه که روز ۵ نوامبر منتشر شد آمده است: قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت تاسف بار است اما این اقدام با هدف حفظ ثبات و تمامیت نظام مالی بین‌المللی انجام می‌شود.

 

نفت جهانی سقوط کرد

بهای معاملات آتی نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است، با ۷ سنت کاهش، به ۷۲ دلار در هر بشکه رسید.نفت برنت ۱۷.۴ درصد و نفت وست تگزاس اینترمدیت ۱۹.۷ درصدی از رکورد قیمت بالایی که در اوایل اکتبر به ثبت رسانده بودند، کاهش پیدا کرده‌اند.قیمت نفت پس از این کاهش یافت که گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تولید نفت این کشور در هفته منتهی به دوم نوامبر، به ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز صعود کرده است. تولید نفت آمریکا سه برابر نسبت به یک دهه قبل افزایش یافته و از ابتدای امسال تاکنون ۲۲.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. به این ترتیب آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است.عراق که دومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک است، قصد دارد تولیدش را از ۴.۶ میلیون بشکه در روز جاری به ۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ افزایش دهد.براساس گزارش رویترز، با وجود عرضه کافی نفت به بازار، بانک آمریکایی "جی پی مورگان" هفته جاری هشدار رسید ریسک عرضه به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی و عدم وجود مازاد ظرفیت تولید، همچنان بسیار بالا مانده است.مورگان استنلی با توجه به موج جدید عرضه، پیش‌بینی خود از قیمت برنت تا پایان امسال و نیمه اول سال ۲۰۱۹ را از ۸۵ دلار به ۷۷.۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داد.

 

سود قاچاق، گوشت بازار را آب کرد

سری هم به اخبار بازار گوشت قرمز بزنیم. وجود پدیده قاچاق دام زنده در شرایط فعلی به دلیل سودآوری بالای آن در پی نوسانات نرخ ارز، عاملی شده تا عرضه گوشت تازه در بازار مصرف داخلی کاهش یابد. علیرضا ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در گفت‌گو با ایسنا ضمن تاکید بر این‌که قاچاق دام زنده کمبود در بازار داخلی را رقم خواهد زد، ادامه داد: بازار در حال حاضر آرامش همیشگی را ندارد و با پشت سر گذاشتن ماه‌های محرم و صفر و ورود به روزهای سرد سال، میزان تقاضا برای گوشت قرمز افزایش پیدا می‌کند.

 

هکر ها به هنگ کنگ پاتک زدند

تازه ترین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که اطلاعات شخصی و هویتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از مسافران فیلیپینی ایرلاین کاتای پاسیفیک ایرویز که به هنگ کنگ تعلق دارد،  در طول یک سال گذشته به سرقت رفته است.بر اساس گزارشی که در وب سایت فیلیپین استار آمده است، در میان این اطلاعات به سرقت رفته مسافران می‌توان به ملیت، تاریخ تولد، آدرس پست الکترونیکی، شماره تماس، اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری و بانکی، شماره گذرنامه،   کد ملی و تاریخچه سفرهای مسافران اشاره کرد.شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک ایرویز (Cathay Pacific Airways) که حامل پرچم هنگ کنگ است، در سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان یکی از برترین ایرلاین‌های فعال در جهان شناخته شد و روزانه با پروازهای بسیاری از مناطق مختلف جهان، هزاران مسافر را به مقاصد خود جابجا کرده و می‌رساند.

 

طلای سیاه بورس را قرمزپوش کرد

شاخص بورس با افت سه هزار و 562 واحدی به جایگاه 180 هزار و 668 واحدی سقوط کرد.بازار بورس امروز روندی منفی را در پیش گرفت و بیشتر صنایع و گروه ها به ویژه صنایع ارز محور و صادراتی با بیشترین افت مواجه شدند.ادامه روند اصلاحی شاخص کل، ابهام در روند صادرات شرکت ها و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی از مهم ترین عواملی هستند که باعث افت بهای سهام شرکت های پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات شده اند. شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 33 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 960 واحدی قرار گرفت.در بازار فرابورس، بیش از 635 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 224 میلیارد ریال دادوستد شد.

 

بورس یک شبه نفت را تمام کرد

700 هزار بشکه نفت خام به ارزش کلی 6 هزار و 500 میلیارد ریال عصر یکشنبه در دومین مرحله عرضه نفت در بورس انرژی به سه خریدار فروخته شد. در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای 64 دلار و 97 سنت داد و ستد شد.ششم آبان در مرحله نخست یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد که با فروش هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به پایان رسید.آن زمان سه کارگزاری، محموله های نفتی را به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت خریدند.در دومین مرحله از فروش نفت خام در بورس همه محموله های نفتی در قالب سه سفارش خرید 210 هزار، 245 هزار و 245 هزار بشکه ای فروخته شد. در این مرحله نیز همانند نوبت پیش، حجم خرید دستکم 35 هزار بشکه تعیین شده بود و محموله های نفتی در پایانه خارگ در خلیج فارس تحویل داده می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha