پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همایش ملی روش پژوهشی آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی از ۱۷ سالگی شروع به تالیف کتاب کرده‎اند و کتابی را در علم منطق و ‌کتابی را در باب معانی و بیان نوشتند و تا به امروز و در این دوره ۷۰ ساله، بیش از ۳۲۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف علوم اسلامی از ایشان نشر یافته که اگر بخواهیم این متون را بر عمر ایشان تقسیم کنیم در واقع از ایشان هرساله حدود بیش از ۱۸۰۰ صفحه و به طور متوسط روزانه ۵ صفحه نشر یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام عزالدین رضانژاد، امروز در همایش ملی روش پژوهشی آیت الله العظمی سبحانی که در شهر کرمان برگزار شد، به تالیفات و آثار علمی این مرجع تقلید اشاره کرد و گفت: آیت الله العظمی سبحانی از ۱۷ سالگی شروع به تالیف کتاب کردهاند و کتابی را در علم منطق و ‌کتابی را در باب معانی و بیان نوشتند و تا به امروز و در این دوره ۷۰ ساله، بیش از ۳۲۰ جلد کتاب در  موضوعات مختلف علوم اسلامی از ایشان نشر یافته که اگر بخواهیم این متون را بر عمر ایشان تقسیم کنیم در واقع از ایشان هرساله حدود بیش از ۱۸۰۰ صفحه و به طور متوسط روزانه ۵ صفحه نشر یافته است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: از آنجایی که آیت الله العظمی سبحانی در موضوعات مختلف علوم اسلامی دارای تالیف هستند، لذا روش ایشان هم در فقه و اصول، تفسیر و ... متفاوت است. به همین علت این عنوان عام جشنواره جا دارد بعدا به صورت عناوین خاص مطرح شود تا دانشپژوهانی که در رشتههای مختلف علوم اسلامی تحصیل میکنند، روش پژوهشی ایشان را در رشته‌‎های خود به دست آورند و آن را الگو ‌قرار دهند.

حجت الاسلام رضانژاد ادامه داد: یک از مشخصههای علمی ایشان، آثارشان در رشته کلام و ‌فرق و ‌مذاهب است که در این رشته آیت الله العظمی سبحانی دارای بیش از ۱۰۰ جلد کتاب است که شامل کلام قدیم، کلام جدید و فرقههای گذشته و معاصر میشوند. در واقع باید متذکر شوم که ایشان تنها عالم شیعه در تاریخ تشیع است که کتاب مبسوطی را در موضوع فرقه شناسی تدوین کرده است.

شاگرد آیت الله العظمی سبحانی در رابطه با مشکلات موجود فرقه شناسی، گفت: خود رأیی، ‌تعصب باطل و دخالت رأی خود در  تدوین آراء و تفکر فرقهها، مشوح خواندن عقاید دیگران و انتصاب ناروا به آنها، انتصاب به مصادر و منابع نادرست، سهل انگاری در ثبت و ‌درج عقاید و مذاهب دیگران از مشکلاتی است که برخی آثار مربوط به فرقه نگاری با آن مواجه هستند، اما کتب آیت الله العظمی سبحانی از این مسئله به دور هستند، زیرا روش ایشان متفاوت است.

وی به روش پژوهشی آیت الله العظمی سبحانی در فرقه شناسی و فرقه نگاری پرداخت و گفت: روش ایشان در شناخت دیگر فرقهها بر دو‌نکته متمرکز است؛ اول اینکه هیچ مطلبی به هیچ مذهبی نسبت داده نشود جز آن که در آثار نویسندگان و بزرگان آن مکتب آمده باشد. دومین نکته رجوع به منابع اصیل آن فرقه است.  پس هرکس که میخواهد در رابطه با فرقه و یا مذهبی کار پژوهشی کند در مرحله اول باید مصادر و‌ منابع اصیل آن مذهب و‌فرقه را جمع آوری کند.

حجت الاسلام رضانژاد خاطرنشان کرد: اگر مذاهب رسمی اسلامی بخواهند در اشتراکات و ‌افتراقات آگاهی کامل از یکدیگر داشته باشند، باید علم فرقه شناسی به صورت صحیح رواج پیدا کند. زیرا بسیاری از دشمنیها به خاطر جهل است. لذا در دیدگاه آیت الله العظمی هرگاه پژوهشهای فرقه شناسی با اصول علمی همراه باشد، موجب برادری و ‌دوستی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha