جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زرگرنژاد

حوزه/ سینمای ایران تنها به یک ژانر خاص خلاصه نمی‌شود، اتفاقی که هم اکنون در سینما شاهدش هستیم. برای همین اگر می‌خواهیم در آینده اثری از سینمای ملی ما باقی بماند باید فیلم‌های دفاع مقدسی و انقلابی را از یاد نبریم.

حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم سینمایی «ماهوار» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، پیرامون اکرانی که برای فیلمش انتخاب شد، اظهار کرد: شاید این گفته را ما بارها از زبان مدیران شنیده باشیم که رسالت آنها حمایت از کارهای دفاع مقدسی است، اما توصیه من به افرادی که این دست اظهار نظرها را می‌شنوند این است که چندان این گفته‌ها را جدی نگیرند، چون وقتی وقت عمل کردن می‌رسد دیگر خبری از مدیران نیست. من این مسئله را هم در تولید و هم در اکران به خوبی مشاهده کرد‌ه‌ام.

وی افزود: اولین گام در تولید یک اثری دفاع مقدسی این است که کار مورد نظر از امکانات لازم در بحث سخت افزار بهرمند باشد، اما متاسفانه ما به هیچ وجه وسایلی ک مورد نیازمان بود را در اختیار نداشتیم، به نحوی‌که برای تهیه یک کلاشینکف من مجبور بودم با جاهای مختلف گفت‌‌وگو کنم. حال تصور کنید در چنین شرایطی چگونه می‌توان یک فیلم جنگی خوب ساخت.

این فیلمساز ادامه داد: در زمان حال علاقمندان به فیلم‌های جنگی به راحتی کارهای جدید سینمای جهان در این ژانر در اختیارشان است، برای همین سطح سلیقه و خواسته‌شان رشد کرده، پس نباید انتظار داشته باشیم، همانگونه که ما در دهه شصت می‌توانستیم مخاطب جذب کنیم، قادر باشیم تماشاگر امروز را جذب کار خود کنیم، با این توضیح بهتر است وقتی تصمیم می‌گیریم فیلمی در حوزه دفاع مقدس تولید کنیم، سعی‌کنیم در ابتدا شرایط ساخت آن را هم برای کارگردان فراهم کنیم.

زرگرنژاد ادامه داد: ماهورا با سرمایه شخصی تولید شد و به هیچ سازمان و نهادی هم وابسته نبود، برای همین بودجه‌ای که در اختیار تهیه‌کننده قرار داشت هم با محدودیت‌هایی مواجه بود. من این سبک کارها را بسیار دوست دارم، چون اثری که به این شکل تولید می‌شود، مطمئناً گرفته از باورها و ایمان عواملش است، ولی ای کاش حداقل فیلم‌هایی نظیر ماهوار اگر در تولید حمایت نشدند در اکران پشتیبانی می‌شدند، اما متاسفانه در این بخش هم به فیلم ما اجحاف آشکار شد.

این کارگردان ادامه داد: برای این فیلم اکرانی در نظر گرفته شد که من از آن به عنوان ظلم آشکار نام می‌برم، چون در برخی سینماها فیلم در زمان‌هایی روی پرده رفت که عملاً در آن ساعات فردی به سینما نمی‌رفت. برای همین هم به بهانه این‌که ماهورا نتوانسته کف فروش را به دست آورد از سینماها پایان کشیده شد، اما سوال من این است، آیا اگر فیلم ما شرایطی همانند برخی فیلم‌های طنز در اکران داشت باز هم نمی‌توانست کف فروش را به دست آورد.

زرگرنژاد تاکید کرد: البته ادعای این را ندارم که فیلمم می‌توانست به اثری میلیاردی تبدیل شود، اما حداقل آن این بوده که تعداد بسیاری آن را می‌دیدند. نکته دیگر این‌که در تولید این فیلم ما به هیچ وجه به دنبال کسب گیشه نبودیم، چون هدف‌هایی والاتر را مد نظر داشتیم، والا اگر غیر از این بود سراغ فیلم‌های دفاع مقدسی نمی‌رفتیم. این سخنم نیز به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن ابزار جذابیت در سینما نیست.

کارگردان فیلم «پایان خدمت» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقتی با برخی از سازمان‌های دولتی که سینما در اختیار است پیرامون نمایش این فیلم مذاکره می‌کردیم، انتظار داشتم اگر آنها فیلم ما نپسندیدند ایرادشان فنی باشند. برای مثال بگویند ماهورا به لحاظ ساختار کیفیت لازم مد نظر ما را ندارد، اما آنها در کمال تعجب، می‌گفتند چون فیلممان دفاع مقدسی است این کار گیشه ندارد! آیا از سازمانی که بودجه دولتی دریافت می‌کند، می‌توان انتظار چنین حرفی را داشت؟ آیا آنها از دولت پول دریافت نمی‌کنند که از آثار ارزشی حمایت کنند؟

وی ادامه داد: وقتی توجیهات حوزه هنری را برای عدم اکران مناسب این فیلم شنید‌م، لحظه‌ای  نزد خود فکر کردم اگر در آینده‌ای نه چندان دور انتظار روزهای بسیار سخت‌تر را برای سینمای دفاع مقدس داشته باشیم، بیراهه فکر نکرده‌ایم. مطلب دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که فیلمسازانی که علاقمند به سینما دفاع مقدس هستند بعد از برخوردی که با فیلم‌هایی اینچنین در گیشه می‌شود دیگر انگیزه‌ای پیدا نمی‌کنند تا در این حوزه ادامه راه دهند، برای همین هم بهترین روش را تغییر جهت در تولیدات گیشه‌ای سیما می‌بینند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من این فیلم را با تماشاگران بسیاری تماشا کرده‌ام. نکته جالب اینکه این‌که زمانی که این فیلم پخش می‌شد هیچکس از سالن نمایش بیرون نرفت، درصورتی‌که این اتفاق در سینمای ما به وفور رخ می‌دهد. درباره این فیلم مردم به من می‌گفتند که فیلم توانسته به خوبی ایثار مردمی را بیان کند که ما تا به امروز درباره کارهای آنها در طول هشت سال چنگ تحمیلی کمتر شنیده‌ایم. برای همین هم دوست دارم در فیلم بعدی نیز به موضوعی بپردازم که در آن افتخار آفرینی مردمم مد نظر قرار گرفته است، هر چند می‌دانم برای رسیدن به این خواسته با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهم شد.

زرگرنژاد در پایان این گفت‌و‌گو تاکید کرد: سینمای ایران تنها به یک ژانر خاص خلاصه نمی‌شود، اتفاقی که هم اکنون در سینما شاهدش هستیم. برای همین اگر می‌خواهیم در آینده اثری از سینمای ملی ما باقی بماند باید فیلم‌های دفاع مقدسی و انقلابی را از یاد نبریم.

 

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha