پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام ملكي

حوزه/ پژوهشگر حوزوی گفت: آیت الله فاضل لنکرانی(ره) ۴۶ سال قبل، زمانی که در دوران تبعید رژیم ستم شاهی بسر می بردند کتاب «مدخل التفسیر» را نوشتند و برخی از مباحث این کتاب هنوز هم نو و بدیع و عمیق است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمود ملکی اصفهانی، امروز در سومین پیش نشست همایش ملی «دیدگاه های قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» در  مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران استان اصفهان ابراز داشت: نظریات و تلاش‌های قرآنی این بزرگوار کمتر از مباحث فقه و اصول نیست.

وی با بیان اینکه آیت الله فاضل لنکرانی(ره) ۴۶ سال قبل، زمانی که در دوران تبعید رژیم ستم شاهی بسر می بردند کتاب «مدخل التفسیر» را نوشتند و برخی از مباحث این کتاب هنوز هم نو و بدیع و عمیق است، افزود: ایشان در مقدمه کتاب می فرماید »در دوران ما که مادیت و دنیاپرستی دنیا را فراگرفته و آنها سعی دارند مردم را از قرآن جدا کنند، باید بیشتر به علوم قرآنی پرداخت». همچنین آورده است «هر کسی با هر شبهه ای وارد شود، این کتاب(قرآن) جواب آن شبهه را می دهد».

پژوهشگر حوزوی با تاکید بر اینکه مجامع علمی، طلاب و پژوهشگران باید نگاهی دقیق به این کتاب داشته باشند، گفت: آیت الله فاضل لنکرانی(ره) در کتاب مدخل التفسیر در ارتباط با جمع قرآن ۴ نظریه مهم را مطرح و بررسی کرده و مدعی می شود کسی قبل از ایشان چنین کاری را نکرده است.

استاد حوزه، قرآن کریم را دستورالعمل زندگی و تضمین کننده سعادت انسان در دنیا و آخرت دانست و افزود: قرآن به عنوان معجزه اصلی پیامبر(ص) مطرح است و معجزات انبیای الهی متناسب با زمان خودشان بوده است، فلذا قرآن متناسب با زمان خود، کتابی به زبان سخنوری بود و تحدی کرده اگر می توانید یک سوره کوچک از جهت بلاغت و فصاحت مثل قرآن بیاورید و با اینکه قرآن از جنس هنر آنها بود، ولی نتوانستند مشابه آن بباورند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اصفهانی خاطر نشان کرد: قرآن معجزه خالق پیامبر(ص) است و با توجه به اینکه دین نبی مکرم اسلام(ص) جاودانه است، معجزه او هم جاودان است و در حال حاضر نیز معجزات علمی قرآن الان بهتر قابل درک است.

وی، برخی از اعجاز قرآن کریم را برشمرد و یادآور شد: باید روی زنده بودن معجزه قرآن بیشتر کار کنیم. برنامه تربیتی در قرآن ذکر شده که همه نیازهای انسان را فراهم کرده و بعد دستوراتی می دهد.

پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: اگرچه قرآن کتاب هدایت انسان است، اما برخی موضوعات علمی را مطرح کرده که امروز با پیشرفت علم متوجه آنها می شویم، مثل قرآن ۱۴۰۰ سال پیش فرموده جهان به طور دائم در حال توسعه است که امروزه ثابت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اصفهانی با اشاره به اعجاز تشریعی قرآن، ابراز داشت: احکام قرآن عالی ترین درجه احکام است و هدف اسلام از تشکیل خانواده، رسیدن به آرامش است.

وی با بیان اینکه اگر زمان تألیف کتاب مدخل التفسیر مباحث قرآنی اهمیت داشته، امروزه به مراتب مهمتر است، چرا که شبهات از کتاب ها به دیگر فضاها نیز سرایت کرده است، تاکید کرد: همه و به خصوص مراکز علمی مذهبی برای پاسخ به این شبهات مسئولیت دارند تا جوانان منحرف نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اصفهانی در پایان، طلاب را به درک و تحقیق بیشتر مباحث قرآنی توصیه کرد و گفت: مهمترین نقش در کنار ورزش حتی در تحقیق و علم آموزی، اخلاص عمل برای خداوند متعال است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha