جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدکودک

حوزه/ نباید از یاد ببریم که شخصیت اصلی بچه ‌ها بر اساس روایات ما در همین سنین شکل می‌گیرد و لذا هوشیاری و حساسیت والدینی که به هر دلیلی مجبور هستند ساعاتی از شبانه‌ روز، فرزندان خود را به مهد کودک ها بسپارند، ضامن موفقیت در این برهه حساس است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* کودک خود را به هر مهد کودکي نفرستيم

یکی از مهم‌ترین توصیه ‌های نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی ‌الله‌ علیه ‌و ‌آله ‌و‌ سلم و دیگر ائمه طاهرین علیهم ‌السلام  ناظر به مسأله تربیت و پرورش کودکان است.

در حدیث معروفی از پیامبر اکرم صلی ‌الله‌ علیه ‌و ‌آله ‌و‌ سلم آمده که حق فرزند بر پدر سه چیز است؛ "نخست انتخاب همسر خوب، دوم گذاشتن نام نیکو و سوم هم جدیت در تربیت فرزند."

در زمانه ‌ی حاضر که اشتغالات پدر و مادرها و برخی گرفتاری ‌های خودخواسته یا ناخواسته باعث شده برخی از خانواده‌ها فرزندان خردسال خود را به مهدکودک‌ها بسپارند، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مراقب باشیم در این اماکن به فرزندان ما چه چیزهایی آموزش می‌دهند و چه برنامه‌هایی برای آن‌ها می‌گذارند.

بی‌شک بی‌ توجهی و کم ‌توجهی به این مقوله مهم باعث بروز و ظهور برخی از آسیب‌های جدی به روح و روان کودک ما می‌شود، چه آن که متأسفانه در برخی مهدکودک‌ها در برخی شهرها شنیده شده که برنامه‌هایی به اسم شادی کودک برای آن‌ها می‌گذارند که چندان تناسب و قرابتی با فرهنگ دینی ما ندارد.

متأسفانه در برخی مهدکودک‌ها حتی منکراتی مثل موسیقی‌ های نامناسب پخش می‌شود که این‌ها قطعاً ضربه زننده است و این در حالی است که مراکز متولی باید نظارت مناسبی بر نوع فعالیت این مهدکودک ها داشته باشند.

به هر حال نباید از یاد ببریم که شخصیت اصلی بچه ‌ها بر اساس روایات ما در همین سنین شکل می‌گیرد و لذا هوشیاری و حساسیت والدینی که به هر دلیلی مجبور هستند ساعاتی از شبانه‌ روز، فرزندان خود را به مهد کودک ها بسپارند، ضامن موفقیت در این برهه حساس است.

از طرفی در سال‌ های اخیر باب شده که اکثر مردم حتی بعضاً خانواده‌های مذهبی فرزندان خود را به مهدکودک می‌سپارند و حال آن که واقعاً برخی از آن‌ها کیفیت مناسبی ندارند و معلوم نیست بر اساس برنامه‌های آن‌ها شخصیت کودک چگونه شکل بگیرد و چه چیزهایی به او آموزش داده شود.

در برخی شهرها نیز مشاهده شده که عملاً از مربیانی برای کودکان در مهد کودک‌ ها استفاده می‌شود که تقید چندانی به امور دینی ندارند و بی‌شک این مسائل بر روحیه و اندیشه و باور کودکان ما بسیار تأثیرگذار است؛ چه آن که همان ساعاتی که بچه در کنار مربی است بهترین زمان برای آشنایی با خدا و مفاهیم دینی است و گاه حرف شنوی و تأثیر کودک از مربی بیش از والدین خود اوست و از این حیث بنده به شدت معتقدم که پدر و مادرها باید قبل از فرستادن فرزند دلبند خود به این مهدکودک ها تحقیق خوبی داشته باشند.

البته انصافاً کم نیستند مهد کودک‌هایی که به خوبی به تربیت و پرورش و سرگرم‌سازی بچه‌ها مشغول هستند به خصوص مهد کودک‌های قرآنی که از منظر آموزه‌های کلام وحی برنامه های خوبی در این باره تدارک می‌بینند.

در هر صورت آنچه مهم است این که اولاً به مساله تربیت و پرورش کودک در نهاد خانواده و سپس در مهدکودک ها و یا مدارس اهمیت بیشتری بدهیم و ثانیاً هم در زمینه استفاده کودکان از رسانه‌ها و بازی‌های فکری و فرهنگی، حساسیت لازم را داشته باشیم تا آن‌ها بر اساس موازین دینی و فطری و میهنی خود آموزش دیده و تربیت یابند تا ان شاءالله این نسل کنونی کودکان در آینده به افراد موفق و مدیران خوبی برای جامعه ما تبدیل شوند.

دکتر زهرا تاجیک، عضو هیأت علمی جامعه الزهرا علیها‌السلام و عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha