جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کودک

حوزه/ اگر فکر می‌کنید حرف زدن با بچه‌ها چیزی شبیه حرف زدن با بزرگترهاست، یا اگر فکر می‌کنید تنها ابزار لازم برای حرف شنو بار آوردن بچه‌ها زورگویی و تحکم است، سخت در اشتباهید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* با بچه ‌ها چطور حرف بزنیم تا گوش کنند؟

اگر فکر می‌کنید حرف زدن با بچه‌ها چیزی شبیه حرف زدن با بزرگترهاست، یا اگر فکر می‌کنید تنها ابزار لازم برای حرف شنو بار آوردن بچه‌ها زورگویی و تحکم است، سخت در اشتباهید. شما به ‌عنوان یک مادر باید ظرافت‌ های خاص صحبت با کودک را بشناسید و به کار ببندید تا با کمترین تنش و بیشترین تأثیر، با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و او را به سمت اجرای خواسته‌هایتان و پذیرش قوانین تربیتی‌تان سوق دهید.

این اصول ساده را همیشه به خاطر بسپارید و به کار بندید و نتیجه آن را ببینید.

1. لحن شما در هر شرایطی باید آرام اما مقتدرانه باشد. با داد و قال و بد و بیراه کاری پیش نمی‌رود. در هر حالتی اقتدار و جدیت‌تان را حفظ کنید و در عین حال مهربان و آرام باشید. اگر معمولاً هنگامی که کاری از کودک‌تان می‌خواهید صدایتان را بلند می‌کنید، کودک یاد می‌گیرد تا هنگامی که صدایتان را به حداکثر نرسانده‌ اید، به شما بی‌ توجهی کند.

 2. در هنگام صحبت کردن، کاری کنید که کودک به چشم ‌هایتان نگاه کند؛ چون حواس کودکان به آسانی پرت می‌شود.

3. ساده صحبت کنید. از کلمات پیچیده ‌ای که کودک‌تان نمی‌فهمد استفاده نکنید. دستورات و توضیحات طولانی ندهید و در مواقعی که کاری از او می‌خواهید، توضیح اضافه یا حق انتخاب به او ندهید. مثلاً نگویید: «به نظرت وقت خواب نرسیده؟» بلکه بگویید: «الان وقت خوابه.»

4. وقتی کاری از کودک می ‌خواهید، درخواست‌ تان را به گونه ‌ای مطرح کنید که حس همدلی و همکاری او را برانگیزید. مثلاً به جای آنکه بگویید: «چاقو رو برندار خطرناکه» بگویید: «بذار تو پوست کندن میوه کمکت کنم.» یا به جای آنکه بگویید: «دستتو بده من گم نشی»، بگویید: «بیا دست همو بگیریم مراقب هم باشیم.»

5. به جای انتقاد از کودک احساسات خود یا اطرافیان ‌تان را از کاری که او کرده، برایش شرح دهید. بدون آنکه به طور مستقیم از کودک انتقاد کنید، به او بگویید که رفتار اشتباهش چطور می‌تواند دیگران را برنجاند.

6. خودتان الگو باشید و عمل کنید. مهم‌ترین و مؤثرترین راه برای آنکه رفتاری را در فرزندتان نهادینه کنید این است خودتان آن کار را انجام دهید. وقتی فرزندتان یک الگوی عملی داشته باشد، با مقاومت کمتری تن به خواسته‌ی شما می‌دهد و کار درست را انجام خواهد داد.

الهام آزاد

منبع: هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha