پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
منافق

حوزه/ «سه چيز است كه در هر كس يافت ‏شود، منافق خواهد بود، هر چند روزه بگيرد و نماز بخواند و خودش چنين پندارد كه مسلمان است: ۱. در ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «دروغ» اثری از مرحوم آيت الله سيد رضا صدر است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون موضوع دروغ آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

* علامت‏ هاى منافق

- آيه‏ اى از قرآن

«ليجزى الله الصادقين بصدقهم و يعذب المنافقين ان شاء او يتوب عليهم ان الله‏كان غفورا رحيما».

قرآن در اين آيه مباركه، منافق را در برابر صادق قرار داده است؛ از اين دانسته‏ مى ‏شود كه منافق صادق نمى‏ باشد و دروغ گو خواهد بود و نفاق نمونه ‏اى است ازدروغ گويى.

اكنون شايسته است كه منافق شناسانيده و علامت ‏هايش نشان داده شود.

- سخنى از رسول خدا صلى الله عليه و آله

امام جعفر صادق ‏عليه السلام فرمايش جدش رسول خدا(ص) را چنين بيان مى ‏كند:

«سه چيز است كه در هر كس يافت ‏شود، منافق خواهد بود، هر چند روزه بگيرد و نماز بخواند و خودش چنين پندارد كه مسلمان است: در امانت ‏خيانت كند؛ در سخن ‏دروغ بگويد؛ در وعده خلف كند».

بنابراين، خيانت در امانت، دروغ در سخن، خلف در وعده، اگر در كسى يافت‏ شود، او منافق مى ‏باشد و او را در صف مسلمانان با ايمان راه نيست. نظر دقيق، تشخيص مى‏ دهد كه هر يك از اين صفات سه گانه، نوعى از بى حقيقتى مى‏ باشد.

 

* اقسام منافق

دو رنگى اقسامى دارد و منافق چند گونه است:

منافقى است كه به دروغ اظهار اسلام مى‏ كند، ولى در دل كافر است.

منافقی است كه اظهار قدس و تقوا مى ‏كند و خود را عادل و درستكار مى‏ نماياند، ولى در باطن، فاسقى است‏ بى بند و بار كه به هيچ چيز پاى بند نمى ‏باشد.

منافق سوم، كسى است كه اظهار دوستى مى‏ كند و از خود صميميت نشان مى‏دهد، ولى در باطن دشمن مى ‏باشد؛ او اين كارها را نشانه عقل و خرد مى ‏داند.

منافقان صدر اسلام، ظاهرى فريبا داشتند و به دروغ، اظهار مسلمانى مى ‏كردند و در نماز جماعت رسول خدا حاضر مى‏ شدند، ولى در باطن، معتقد نبودند و بر كفر خود باقى بودند. آن ‏ها با رسول خدا بيعت كرده بودند كه با جان و مال از اسلام دفاع‏كنند اما نه تنها به اين پيمان عمل نكردند، بلكه در نبردهاى اسلام فرار مى ‏كردند و موجبات شكست اسلام را فراهم مى‏ ساختند؛ پيوسته مترصد بودند كه فرصتى‏ به ‏دست آورند تا با ضربتى قطعى كمر اسلام را بشكنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha