شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سید محمد بطحایی-وزیر آموزش و پرورش

حوزه/ بطحایی با تاکید بر این که نباید تعامل و ارتباط حوزه و آموزش و پرورش را با چسب به یکدیگر بچسبانیم، گفت: باید حوزه و آموزش و پرورش با یکدیگر تنیده شوند و حوزه نقش هیئت اندیشه ورز آموزش و پرورش را ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، سید محمد بطحائی، پیش از ظهر امروز در دوازدهمین هم اندیشی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، در مشهد با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی از سوی آموزش و پرورش انجام شده تا تحول مدنظر ایجاد شود، گفت: این تلاش ها و زحمت ها که در چند دوره شروع شد و تا امروز ادامه دارد هنوز نتوانسته توقع و مطلوبیت را برای جامعه، مدیران و سیاستگذاران کشور ایجاد کند و انتقادهایی بر توانایی و خروجی های آن وجود دارد.

وی افزود: همه کاستی ها و نواقصی که وجود دارد به نظام آموزش و پرورش برنمی گردد که البته بخشی از این نقص‌ها که به طور مثال در ایفای نقش، پذیرش مسئولیت و تخلق به اخلاق عملی و نظری دانش آموزان مشاهده می‌شود، به عهده نظام آموزش و پرورش است.

بطحائی با بیان اینکه در دو دهه اخیر ناخواسته دچار انحرافی در برنامه رسمی و غیر رسمی آموزش و پرورش شده ایم که موجب شده سهم اهداف تربیتی کاهش یافته و اهداف آموزشی و شناختی با رویکرد حافظه محوری و آنهم حافظه کوتاه مدت رشد یابد، اظهار کرد: دانش آموزان در سطح دانش خیلی از مطالب را به خوبی حفظ می کنند، ولی آنجا که به طور مثال باید جوانمروی و حلال و حرام را در عمل و در زندگی به کار ببرند، نمره خوبی نمی گیرند.

سایه شوم کنکور بر فضای آموزشی و تربیتی

وی با اشاره به اینکه این انحراف یعنی توسعه و گسترش مهارت آموزی به نفع اهداف شناختی و کاهش اهداف تربیتی ابتدا در متوسطه دوم و پایه های 11 و 12 آغاز شد، گفت: متاسفانه امروز این مصیبت را در نظام آموزش و پرورش و در دوره ابتدایی هم شاهدیم که این موضوع فراگیر شده و سایه شوم خودش را در فضای تربیتی و پرورشی ما انداخته و گسترده است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: کنکور یکی از عوامل این امر بود که امیدورام با تلاش هایی که صورت می گیرد سهم این عامل کاهش یابد و سهم اهداف پرورشی و تربیتی بیشتر اختصاص یابد که البته این امر دشوار می‌باشد، زیرا جامعه در 20 سال گذشته به آن عادت کرده است.

وی ادامه داد: کنکور و شبه کنکور باعث شد که همه تلاش‌ها صرف اهداف شناختی شود و معلم فرصت پرداختن به امور مهارتی نداشته باشد در حالی که بخش عمده آن نیز در آموزه های دینی تاکید شده است؛ در واقع دانش آموز می خواهد که فرمولی را حفظ کند و معلم کوتاه ترین نتیجه را به او بیاموزاند.

به کنکور نیازی نیست

بطحائی با بیان اینکه انحراف در فرآیند یادگیری و یاددهی موجب شده که برنامه های ما بر اساس سند بنیادین تنظیم و اولا عوامل کاهش یادشده، حذف شود، با اشاره به اینکه زمانی برای هر صندلی دانشگاه 14-15 نفر رقابت داشتند و امروز نیز همچنان کنکور برای همه برگزار می‌شود، توضیح داد: باید سهم کنکور را کاهش داد و می توان عطش آن را کم کرد، زیرا در 85 درصد ظرفیت آموزش عالی و دانشگاه ها به کنکور نیازی نیست و می توان دانش آموزان را بر اساس سوابق تحصیلی جاگزینی کرد.

وی تکرار کرد: تلاش داریم موانع و عواملی که باعث ایجاد این امر شده و اهداف تربیتی را کنار زده و صرفا اهداف شناختی شده است، برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: کار از دوره ابتدایی به نحوی برنامه ریزی شده که آزمون های مخرب و بی فایده ای که تحت عنوان‌‌های مختلف برگزار می شود، ممنوع و کتاب های کمک درسی در این دوره منع و کنترل شده که در ادامه نیز این امر برای پایه های بالاتر در نظر گرفته شده است.

بطحائی در ادامه با این توضیح که چگالی و مفاهیم شناختی ای که از دانش آموزان انتظار داریم، گسترده است، ولی می بایست آن‌را بیاموزند و در امتحان ارائه دهند و بعد از آن نیز برای‌مان مهم نیست که در زندگی به کار می برند یا خیر، افزود: از این امر همچنین سوء استفاده شده و محتواهایی تحت عنوان کتاب‌های کمک درسی و ... ارائه شده که مشکلی برای آموزش و پرورش نیز ایجاد کرده است.

مدرسه، محلی برای تمرین زندگی است

وی خاطر نشان کرد: مدرسه، محلی برای تمرین زندگی است و باید به کارگاهی آموزشی برای آن تبدیل شود و دانش آموزان یاد بگیرند که مسائل زندگی خود را چگونه حل کنند.

رئیس ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در بسیاری از کشورها نیز این رویکرد مورد توجه است که مدرسه به عنوان کانون اجتماعی باز تعریف شود و این تاکید، همان چیزی است که تحت عنوان کانون تربیتی محله در سند تحول بنیادین از آن نام برده شده، ابراز کرد: مدرسه باید به محیطی با نشاط و سرزنده برای دانش آموزان تبدیل شود و در نیازهای فردی و زندگی اجتماعی خود از آن بهره ببرند نه اینکه مطالب، حافظه محور باشد.

وی تاکید کرد: جالب اینجاست که تشویق منفی در این سیکل معیوب هست و دانش آموزانی که نمرات بالاتری در محفوظات به دست آورده اند، تشویق می شوند نه کسانی که در زمینه های اجتماعی و .... موفقیت کسب کرده باشند. بنابراین آموزش و پرورش تلاش دارد که به این سمت برود و البته اقدام های خوبی در سال گذشته انجام شده که بی نظیر بوده است.

به کمک‌های فکری، معنوی و کارشناسی حوزه های علمیه نیازمندیم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: دو ساعت از برنامه رسمی آموزش و پرورش را در اختیار مدرسه و معلم قرار داده ایم که در حوزه فضای مجازی و سایر زمینه ها با سرفصل های تعیین شده پیشنهادی، با دانش آموزان کار کنند که گام کوچکی است و برای اولین بار برداشته شده که انعطاف لازم بین نیاز آموزشی و منطقه ای ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: برای اصلاح این مسیر به کمک‌های فکری، معنوی و کارشناسی حوزه های علمیه و صاحب نظران حوزوی نیازمندیم.

بطحائی در این باره با تاکید بر اینکه چسباندن حوزه و آموزش و پرورش مشکلی را حل نمی کند بلکه باید به هم تنیده باشند، تصریح کرد: آموزش و پرورش، حوزه های علمیه را به عنوان هیئت اندیشه ورز بداند و از آنان به عنوان نخستین امر در مشکلات راهنمایی بگیرد که در این صورت همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش صورت می گیرد.

حوزویان باید به راحتی در آموزش و پرورش رفت و آمد کنند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید حوزویان به راحتی در آموزش و پرورش رفت و آمد کرده و ارتباط داشته باشند، ابراز کرد: حتما باید از متخصصانی در تربیت اسلامی که با مسائل امروز تعلیم و تربیت آشنا باشند، استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در آموزش و پرورش نیاز داریم این است که اعتماد جامعه نباید کاهش یابد زیرا هر عاملی که موجب کاهش این امر شود، ضربه ای به سایر ارکان نظام و جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha