جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی

حوزه/ بعد از اسلام، وقتی معاویه به شام رفت، آنها زبانشان عربی و آرامی بود. همسر معاویه و مشاور او و بسیاری از نزدیکان او از مسیحیان بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد مسجدجامعی امروز در چهارمین نشست از سلسله پیش نشست های همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد،  گفت: مسیحیت در سال 322 یا 324 به آیین رسمی امپراتوری روم تبدیل شد و پادشاه روم اولین مجمع مسیحی را در سال 325 برگزار کرد.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در آنجا تصمیم می گیرند که چه مسائلی به عنوان بنیان های مسیحیت به شمار برود. آنچه در آنجا مطرح می شود مباحث «پولس» است نه «حواریون».

وی افزود:‌بعدها در مسیحیت تفاوت هایی ایجاد می شود. نستریوس بیانی درباره ماهیت عیسی مسیح دارد و در زمان خودش متهم به مسیحی نبودن می شود و در تبعید فوت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مسجدجامعی بیان داشت: تعالیم او در قلمرو ساسانی ها که ایران و عراق را شامل می شده، در قرن پنجم میلادی خیلی رونق می یابد. ما در این ایام سه کلیسای بزرگ داریم. یکی مونو فیزیک که در منطقه شام است، کلیسای دوم در قسطنطنیه که کاتولیک ها میراث دار آنان هستند و کلیسای پارس که در ایران وجود داشته است و حتی در بسیاری از زمانها از سایر کلیسا ها قوی تر عمل می کرده است.

این محقق حوزوی و دانشگاهی ادامه داد: بعد از اسلام وقتی معاویه به شام رفت، آنها زبانشان عربی و آرامی بود. همسر معاویه و مشاور او و بسیاری از نزدیکان او  از مسیحیان بودند؛ بعد از آنها عباسی ها بغداد را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب  ادامه داد: شهر تیسفون(مداین) متشکل از هفت شهر بوده است که مرکز مسیحیت نستوری هم در این شهر واقع شده بود. «بغ» به معنای خدا است و بغداد یعنی خداداد.

وی گفت: بعد از پیروزی منصور، تلاش شد مسیحیان از تیسفون به بغداد منتقل شوند و در گام اول عالمان مسیحی و رهبر جهانی مسیحی به بغداد می آیند و اتفاقا در زمان مامون یک رهبری به نام تیماتابوس داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی خاطرنشان کرد:  من از اساتید متخصص مسیحیت نستوری سوال کردم که آیا درباره دیدار امام رضا علیه السلام و جاثلیق متنی وجود دارد یا نه که البته اینها بعد از حمله مغول به طور کلی نابود شدند و فقط آشوری ها بازماندگان این شاخه از مسیحیت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha