شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علی عباسی

حوزه/ رئیس جدید جامعه المصطفی العالمیه در پیامی به مناسبت برگزاری سمینار بین المللی روانشناسی اسلامی در کشور هندوستان، برگزاری این سمینار را فرصتی مناسب در جهت همفکری و هم افزایی علمی دانشوران اسلامی دانست.

به گزارش حبرگزاری«حوزه»، رئیس جدید جامعه المصطفی العالمیه در پیامی به مناسبت برگزاری سمینار بین المللی روانشناسی اسلامی در کشور هندوستان، برگزاری این سمینار را فرصتی مناسب در جهت همفکری و هم افزایی علمی دانشوران اسلامی دانست.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نظر به جایگاه مهم علوم انسانی به ویژه علوم رفتاری و به طور خاص دانش روانشناسی در عصر کنونی که مشتمل بر ده ها شاخه تخصصی است به گونه ای که عالمان این قلمرو دانشی با خلق هزاران اثر در فضای حقیقی و مجازی به زوایای مختلف ابعاد معرفتی، گرایشی و کنشی انسان در عرصه های فردی، خانوادگی و اجتماعی پرداخته اند، پژوهش و کاوش علمی پژوهندگان اسلامی در این دانش پر دامنه که از اقبال عمومی جهانی برخوردار است بسی بایسته و ضروری به نظر می رسد.

جامعیت و شمول تراث دین مبین اسلام به ویژه دو ثقل بس گران بهای قرآن و سنت نسبت به ابعاد مختلف حیات زیستی و معنوی انسان، ضرورت تلاش و کوشش دانشوران و عالمان اسلامی را در خصوص کشف، استنباط و تبیین زوایای مختلف روح و روان انسان و عرضه یافته های ارزشمند و منطبق و سازگار با فطرت الهی به ودیعت نهاده در جان و روان انسان را به جوامع بشری دو چندان کرده است.

در عصر بحران هویت و سرگشتگی انسان که دشمنان حقیقت و انسانیت به مدد پیشرفته ترین ابزار به خلق و انتشار حجم انبوهی از مطالب دیداری و نوشتاری خلاف آموزه های اسلامی مبادرت می نمایند تا حیات بشری را در گستره ی جهان حتی در ممالک و جوامع اسلامی آن گونه که خود می خواهند رقم بزنند و نوع بشر را بیش از پیش در ورطه گمراهی و ضلالت سرگردان کنند، کاوش و جهاد علمی به منظور کشف و استنباط یافته های برگرفته از منابع اصیل اسلامی در حوزه های مختلف علوم انسانی به ویژه دانش پر دامنه ی روان شناسی که بدون شک سبک زندگی بشر را در عرصه ها و ساحت های مختلف تحت تأثیر قرار داده است، ضروری می نماید.

به گواه تاریخ و به یمن منابع غنی اسلامی اندیشه ورزان  و عالمان جهان اسلام از گذشته دور تا به اکنون در حوزه علوم عقلی و تجربی نقش برجسته ای در توسعه مرز دانش ها و ابعاد مختلف حیات بشری ایفا نموده اند و دانش های بشری مرهون تلاش و کوشش علمان برجسته اسلامی می باشد. بایسته است که در عصر حاضر هم عالمان اسلامی در قلمرو مناسبات علوم اسلامی و علوم انسانی به خصوص در باب دانش اثرگذار روانشناسی با جهاد علمی و تلاش مضاعف اقدام به کشف و استنباط معارف زلال اسلامی نموده و به گونه ای خردمندانه مسیر را برای خلق و توسعه دانش روانشناسی اسلامی و کاربست آموزه های ناب اسلامی در ساحت های مختلف زندگانی بشر هموار سازند.

بدون تردید برگزاری نشست ها، همایش ها و سمینارها از جمله سمینار بین المللی روانشناسی اسلامی نقش بسزایی در همفکری و هم افزایی علمی دانشوران اسلامی برای پاسخگویی به موقع به اقبال عمومی جوامع اسلامی دارد و استمرار ارتباط عالمان و پژوهشگران اسلامی در قالب های مختلف همچون این سمینار فاخر زمینه و فضای مناسبی را فراروی متخصصان و عالمان دینی قرار خواهد داد تا از این رهگذر به غنای هر چه بیشتر آثار علمی خود در این خصوص مبادرت نموده و به رسالت خطیر خود در فراهم ساختن زیرساخت های معرفتی تمدن اسلامی جامه عمل بپوشانند.

در پایان بر خود فرض می دانم تشکر و امتنان خویش را از تمامی دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این محفل علمی و نیز کسانی که در برگزاری این سمینار و خلق این فرصت ارزشمند نقش ایفا کرده اند ابراز نمایم و از خداوند منان آینده ای تابناک و پر از امید و موفقیت برای آنان و عموم مسلمانان مسألت نمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha