پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علیدوست در بین طلاب یزد

حوزه/ امام حسن عسکری(ع) در فضای تضارب آراء و بروز مسائل علمی میزیستند وعالمانه به شبهات پاسخ می دادند طوری که می فرماید: هیچ پیامبر وامامی مثل من درگیر پاسخ گویی به شبهات نبود. ایشان در این مدت محدود خود را مورد توجه همه علمای بزرگ قرار دادند و این معجزه است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله علیدوست  در مراسم  شهادت امام حسن عسکری سلام الله علیه که با قرائت دعای امین الله و مداحی مداحان و در مدرسه خاتم الاوصیاء(ع) و با با حضور روحانیون و طلاب برگزار شد، با اشاره به مناسبت امشب و فردا در شهادت امام حسن عسگری علیه السلام با بیان حدیثی از این امام(ع) بیان داشتند: امام حسن عسکری می فرمایند؛(لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة و انما العبادة کثرة التفکر فی امرالله)، معمولا بزرگان وقتی در مورد ائمه کتاب می نویسند بابی را در مورد معجزات و کرامات مطرح کرده اند هم دیدن صاحب بحار این است هم روش آیت الله شیخ عباس قمی این بوده است. که در این باب به خارق عادتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است می پردازند.

وی افزود: در باور یک انسان مومن و مسلمان معجزه و کرامت یک امر ممکن است و نمی توانیم همه را رد کنیم و بلکه هر باورمند به ادیان الهی این مسائل را دارند. البته همه این کرامات را هم نمی پذیریم، باید ببینیم سند آن معجزه و کرامت آیا قوی است یا نه.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: همیشه عالمان بزرگ در مورد موارد معجزه با احتیاط برخورد می کردند ولی یک مساله جایش خالی است که کار شماست و آن اینکه آیا معجزات و کرامات اهل بیت علیهم السلام منحصر در این مسائل است یا باید بابی باز شود در مورد معجزات و کراماتی از غیر این طریق که آیا معجزه و کرامت فقط همین مسائل خارق عادت می باشد!؟.

آیت الله علیدوست گفت: ما چطور می توانیم این معجزه را به غیر مسلمان و غیر شیعه انتقال دهیم، ولی اگر این مطلب را به عنوان پیام اصلی امشب قرار دهید که ما یکسری معجزات و کراماتی را از اهل‌بیت علیهم السلام پخش کنیم که قابل ارائه به جهان معاصر نیز است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه زندگی همه امامان و مثلا امام صادق (ع) سراسر معجزه است، بیان داشت: این امام در آن شرایط چه کار عظیمی انجام دادند، کلاس درس و شاگرد و اینها با چه فشارهایی و تحت چه شرایطی انجام شده است که در ذهن دیگران بحث دانش آخرین گزینه بود آنهم نه به شکلی که امام صادق علیه السلام ارائه کرده اند.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت:  بعضا حتی لازم نیست یک زندگی را تحلیل کنید، بلکه از یک کلام اعجاز در میاید اینکه مثلا قرآن می فرماید «و لکم فی القصاص»، حیاة فخر رازی در ذیل این آیه کلام زیبائی دارد و می گوید زیباترین کلام قبل این آیه در مورد قصاص چه بوده است و چند عبارت را می آورد که این جمله بود القتل انفی لالقتل قتل اول قصاص و قتل دوم قتل ناحق؛ یعنی قصاص بهترین عامل برای جلوگیری از قتل است؛ و بعد بررسی می کند این کلام کجا و کلام قرآن کجا!!؟؟.

وی ادامه داد: فخر رازی شش مزیت برای تعبیر قرآن نسبت به این تعبیر می آورد یکی از آنها این است که در القتل انفی لالقتل تکرار است ولی در کلام قرآن تکرار نیست.

جمله بندی معصومین علیهم السلام در قیاس با غیر

وی در ادامه با اشاره به عشق جرج جرداق به مولا علی(ع)گفت: جرداق فردی بود که عاشق امیرالمومنین علیه السلام بود او مقایسه ای دارد بین دو جمله یکی از خلیفه دوم و امیرالمومنین علی علیه السلام که چقدر باهم تفاوت دارد. حدیث مولا علی علیه السلام:((ولا تکن عبدغیرک وقد جعلک الله حرّا)) که این یک مساله مهم در فلسفه سیاسی اسلام می باشد.

استاد حوزه علمیه گفت: جمله دوم فقط در حد حرف است، ولی جمله مولا ضمانت اجرائی دارد امیرالمومنین به روسای قبائل خطاب نمی کند، چون آنها دنبال همین مساله هستند، ولی خلیفه دوم به کسانی خطاب می کند که از این کلام ضرر می برند. کار دیگر مولا علی علیه السلام این است که این حدیث را طوری بیان کردند که فطری باشد و برای همه قابل درک باشد.

وی افزود: باید سراغ نهج البلاغه رفت و معجزات کلامی وعقلی و منطوقی مولا را بیرون کشید.

زندگی امام حسن عسکری(ع)

وی در ادامه با بررسی زندگی امام حسن عسکری گفت: باید دقت کرد و دید امام حسن  که کمتر از 28 سال داشتند که شهید شدند در چه فضائی بودند. بنی العباس آمدند و فضا را علمی کردند و این خودش دلائل خود را دارد و این تضارب آراء و بروز مسائل علمی در زمان امام حسن عسکری بسیار زیاد است. طوری که امام حسن عسکری می فرماید،هیچ پیامبر و امامی مثل من درگیر پاسخ گویی به شبهات نبود.

عضو جامعه مدرسین گفت:ارتباط امام با شیعه بسیار محدود است و شاهان ظالم، ائمه(ع) را بسیار محدود کرده اند و از طرفی نیز عمر کم داشته است، ببینید این شخص چقدر باید نخبه باشد که در میان علما بزرگ سنی و شیعه این جایگاه خاص را داشته باشد.امام با این عمر کم و این وضعیت اختناق طوری برخورد می کنند که مورد اشاره همه عقلاء و علماء قرار می گیرند بین اصحاب و شیعه و مسلمین و علماء سنی جایگاه خاصی بدست می آورند.

وی بیان داشت: امام توسعه ای در سازمان وکالت ایجاد می کنند و ده ها شاگرد قابل را تربیت می کنند کتاب فقه و تفسیر می نویسند و حمایت گسترده مالی از شیعیان و آماده سازی شیعیان برای عصر غیبت امام زمان عج انجام دادند.

وی در ادامه با توضیحی در مورد حدیث امام حسن عسکری که در ابتدای جلسه بیان داشتند؛ توضیح دادند که عموم مردم در اینکه به شخصی ارزش قائل شوند این مسائل ظاهری دینی را مطرح می کنند ولی ایشان دید عمیقی برای مسلمین باز می کنند تحت عنوان ارزش تفکر که این مساله را کنار نماز و روزه مطرح می کنند بلکه بر تفکر تفوق قائل می شوند. تاریخ پر است از خطای عابدانی که اهل تفکر نبودند.

خبرنگار: حامد حسن زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha