پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عبادی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کتاب برای هر جامعه، امت و کشوری شناسنامه است، ادامه داد: ایران و اسلام دارای شناسنامه بسیار افتخار آمیزی است و همه نیز قبول دارند، که گواه این مطلب آثار دانشمندان و علمایی است که پس از ده ها قرن هنوز معتبر هستند.

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از کتابداران اظهار کرد: در روایات داریم که علم به مانند یک شکار است که به دست می آید، اما نمی ماند و فراموش می شود، مگر اینکه نوشته و ثبت گردد.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه کتاب یعنی مجموعی از ذخائر علمی در رشته های مختلف، افزود: بشر هر کاری که انجام می دهد باید بر اساس علم باشد، زیرا اقدامی که برخواسته از علم نباشد مورد قبول نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کتاب برای هر جامعه، امت و کشوری شناسنامه است، ادامه داد: ایران و اسلام دارای شناسنامه بسیار افتخار آمیزی است و همه نیز قبول دارند، که گواه این مطلب آثار دانشمندان و علمایی است که پس از ده ها قرن هنوز معتبر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی خاطر نشان کرد: البته در این مدت دشمن بیکار ننشسته و 200 سال استعمار انگلیس این پیر مکار و بعد از آن آمریکا و دیگر کشورها در کشورهای اسلامی آسیب های عظیمی به ما رسانده اند.

وی یادآور شد: دشمنان این مرز و بوم ده ها مفاسد بزرگ ایجاد کردند و دخانیات، تریاک، بد اخلاقی و... را برای ما هدیه آوردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمان رضا شاه درهای حوزه های علمیه را بستند و مجالس عزاداری را تعطیل کردند و از طرفی مردم را در گرسنگی قرار دادند و با تبلیغات گسترده به مردم القا کردند که کتاب هیچگونه فایده ای برای آنان ندارد و با این ترفند کتاب ها را به غارت بردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه ما ذخایری چون آیت الله مرعشی نجفی، علامه امینی و حاج عباس قمی داریم، گفت: از گذشته تاکنون کتاب جایگاه خاص خودش را داشته و امروز نیز با استفاده از امکانات جدید، همه مسئول هستند تا زمینه کتابخوانی را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه روح ما نیاز به غذا دارد و غذای روح، علم است، ابراز داشت: خواندن کتاب های علامه مطهری برای بدن نقش دوا را دارد اما برخی کتاب ها سم و باعث ضایع شدن عقل می شود لذا باید در انتخاب کتاب نیز دقت فراوان داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد: کتابخانه ها باید به کتاب مفید مجهز باشند، و اینکه گفته می شود «هر کتاب به یک بار مطالعه کردن می ارزد»، اشتباه است، زیرا اگر مضر و بی اثر باشد وقت و عقل انسان را ضایع کرده، لذا کتاب باید برای روح مفید و متناسب با نیاز مراجعه کننده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان داشت: آن کتابی قابل قبول است که نویسنده از جهت نویسندگی مهارت کافی در آن علم را داشته و در نوشتن مطلب نیز امانت را رعایت کرده باشد.

وی با بیان اینکه کسی که سنت حسنه ای ایجاد کند بعدها بدون اینکه از ثواب دیگران کم شود در ثواب آن ها شریک است، گفت: در اساس و بنیان کتاب، کتابخوانی و کتابداری باید امانت وجودی انسان حفظ گردد تا از این طریق کسی آسیب نبیند.

انتهای پیام/ط 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha