شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام بخشی پور

حوزه/مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که دشمن برای ضربه به باورهای مردم فعالیت گسترده ای دارد تا به عناوین مختلف امامزاده و بقعه ایجاد کنند، گفت: سال گذشته ۱۰۶ بقعه در استان داشتیم که امسال به ۹۶ بقعه کاهش دادیم و بقیه جزو آمار اوقاف نیستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، حجت الاسلام پرویز بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: دهه وقف بابت نکوداشت نام و یاد واقفین و خیرین و گرامیداشت آنها نامگذاری شده است. این تجلیل ها باعث روحیه گرفتن واقفین و سبب احیای وقف به عنوان میراث ماندگار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به دلایل مختلف نمی توانیم موقوفات را احیا کنیم و دست ما بسته است، بیان داشت: برخی از موقوفه ها به علت نیات خاصی که داشته عملا امکان احیا در شرایط حاضر را ندارد و قابلیت تغییر کاربری برای نیت آن تعریف نشده است.

وی با اشاره به برنامه های دهه وقف اعلام کرد:برگزاری 7 همایش در سطح استان که تجلیل از خیرین و واقفین شده است و در همایشی محوری در مرکز استان از 77 نفر تجلیل به عمل آوردیم که در شهرستان ها هم تجلیل داشته ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اعلام اینکه زیارت از بعید حضرت رسول اکرم(ص) در 19 بقعه استان برگزار شد، گفت: در سالروز شهادت امام رضا(ع) در این 19 بقعه مراسم عزاداری و نیز بحث پیاده روی داشته ایم. در امامزاده روستای شاهرخت عزاداران از شهر زیرکوه به آنجا رفتند و 14 هزار پرس غذای گرم بین عزاداران توزیع شده است.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: غبارروبی و عطرافشانی در 13 بقعه با حضور هیئت امنا، مسئولین شهرستانی و استانی و همچنین برگزاری محفل انس با قرآن در بیرجند، قاین، فردوس، بشرویه و نهبندان از دیگر برنامه ها در این ایام بوده است.

وی با اشاره به شعار امسال در هفته وقف، مطرح کرد: 37 کارشناس مشاوره وقف را در ادارت و بقاع متبرکه و مصلی های نمازجمعه اعزام شدند تا مشاوره های لازم را به مردم ارائه دهند، همچنین باتوجه به دهه آخر ماه صفر 49 مبلغ اعزامی به کل استان داشتیم که از این تعداد 15 نفر از خارج از استان و 34 مبلغ بومی بودند که در مجموع در طول دهه محرم و صفر مجموعا 134 نفر مبلغ داشته ایم که سعی کرده ایم اکثرا بومی استان باشند.

۳۰ وقف جدید در دهه وقف ثبت سامانه شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اعلام کرد: 15 نمایشگاع عملکرد و محصولات فرهنگی را در استان داشتیم و نیز نشست های تخصصی و صنفی با خیرین، بازاریان و کارخانه‌داران و پزشکان و دیگر اقشار صاحب نفوذ و متمکن  برپا شده است.

حجت الاسلام بخشی پور یادآور شد: 12 زنگ وقف و مسابقه انشانویسی در مدارس استان، دیدار با خانواده شهدا و عیادت از واقفین برجسته که کهولت سن داشتند، از دیگر برنامه ها در این ایام بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اعلام اینکه اصحاب رسانه وقف کاملا کمک کار وقف هستند و باید از آنها تجلیل شود گفت: شما مروجین وقف و دست به قلم هستید که نوشته های شما خوانده می شود و موجب تقویت این فرهنگ حسنه می شود.

حجت الاسلام بخشی پور خبر داد: با توجه به اینکه از ابتدای امسال 53 مورد وقف جدید داشتیم، اما در این هفته 30 وقف جدید ثبت سامانه شده است و تعداد وقف های جدید امسال به 83 مورد رسیده است.

فعالیت ۴ موکب برای زائرین پاکستانی ادامه دارد

وی درخصوص موکب های برپا شده برای زائرین پاکستانی که از عراق به سمت مشهد و سپس خراسان جنوبی می آیند، گفت: در خراسان جنوبی 4 موکب فعال داریم که باتوجه به اینکه دولت پاکستان بسیاری از زائرین این کشور را نگذاشته است به پیاده روی اربعین برسند و اکثرا بعد از اربعین وارد ایران شده اند، بنابراین هنوز این حضور زائران ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه این موکب ها در شهرهای خضری، قاین، بیرجند و مسجد ابالفضل(ع) نهبندان فعال هستند و در مزار سیدعلی و ساقی آمادگی راه اندازی موکب داریم، افزود: از 10 هزار و 150 زائر تاکنون پذیرایی کرده ایم که آمار اعلام شده گمرک مرز میرجاوه 62 هزار نفر است.

حجت الاسلام بخشی پور خاطرنشان کرد: پیش بینی پذیرایی از 40 هزار نفر را کرده ایم و همچنین برای 50 هزار نفر بسته فرهنگی آماده کرده ایم.

تعداد بقاع متبرکه استان کاهش یافت

وی در ادامه  با بیان اینکه مراجعه به ما برای ایجاد امامزاده زیاد است، عنوان کرد: بسیاری از افراد محلی به عناوین مختلف خواستار ایجاد بقعه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: دشمن برای ضربه به باورهای مردم فعالیت گسترده ای دارد تا به عناوین مختلف امامزاده و بقعه ایجاد کنند و همچنین مکان هایی که هیچ سندیتی ندارد را در نقاط مختلف ایجاد کرده اند باید دقت کنیم که ماندگاری انقلاب ما برمبنای اعتقادات ماست و دشمن به شدت دنبال ضربه زدن به این اعتقادات است.

بخشی پور اضافه کرد: سال گذشته 106 بقعه در استان داشتیم که امسال به 96 بقعه کاهش داده شد و  بقیه جزو آمار اوقاف نیستند.

۴ سقاخانه آماده بهره برداری است

وی در ادامه با اعلام اینکه قول دادیم که 8 سقاخانه در بیرجند احداث کنیم، ولی الان آمادگی داریم 10 سقاخانه بسازیم، گفت: 4 تا آماده بهره برداری است و تا عید نوروز 10 سقاخانه را تکمیل خواهیم کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: سقاخانه خیابان نیلوفر بیرجند حدود 160 میلیون تومان هزینه برده و اعتبار پیش بینی شده برای هر سقاخانه بطور میانگین بیش از 80 تا90 میلیون تومان است.

بخشی پور با بیان اینکه سعی کرده ایم این سقاخانه ها را در مناطق کمتر توسعه یافته ایجاد کنیم و شهرداری هم در این زمینه همراهی کرد که قابل تقدیر است، مطرح کرد: در حاشیه شهر نیاز مردم بیشتر است و همه این ایستگاه ها مجهز به دستگاه تصفیه آب هستند.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha