جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ وظیفه همه افراد فرهیخته و نهادهای فرهنگی کشور است که در اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهتمام ورزند و همه دردآشنایان و دل­ آگاهان به منظور بسیج همگانی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپاخیزند، تا هنگامه خجسته ­ای در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی به سوی وضعیت آرمانی بر پا شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به مناسبت هفته کتاب به این شرح است:

«ن والقلم وما یسطرون»

خداوند متعال به قلم و آنچه با آن مینویسند قسم یاد میکند و این نشانه اهمیت بسیار بالای کتابت در تعالی انسان و جامعة انسانی است. اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام به‌ قدری زیاد است که معجزة همیشه ماندگار پیامبر اکرم (ص) یعنی قرآن کریم نیزازجنس کتاب است و اولین آیات این صحیفه نورانی با امر به خواندن و فراگیری علم ازسوی خالق قلم آغاز گردیده است.

کتاب و کتابت و کتابخوانی سرچشمه پيدايش تمام تمدنهاى انسانى، و پيشرفت جوامع و تكامل علوم، و بيدارى انديشه‏ها و افكار و سرچشمه هدايت و آگاهى بشر است.

با این وجود سوگمندانه باید گفت  آن گونه که باید و شاید فرهنگ کتاب خوانی در جامعه دینی ما  وحتی بین طالبان علم ودانش نهادینه نشده و يکي از مشکلات و کاستي‏هاي جامعه ما گريز از کتاب و پايين بودن سطح فرهنگ مطالعه است. اين نقيصه، مي‏تواند ريشه­ ها و علت‏ هاي مختلفي داشته باشد که شايد در رأس آنها «عدم احساس نیاز» به کتاب و کتابخوانی در جامعه است.

هفته کتاب فرصت مناسبی برای جلب توجه همگان به اهمیت کتاب و کتابت و کتابخوانی و تقدیر از نویسندگان و کتابداران و خادمان کتاب و نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در جامعه است.

در این راستا ، وظیفه همه افراد فرهیخته و نهادهای فرهنگی کشور است که در اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهتمام ورزند و همه دردآشنایان و دل­ آگاهان به منظور بسیج همگانی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپاخیزند، تا هنگامه خجسته ­ای در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی به سوی وضعیت آرمانی بر پا شود. وضعیتی که در آن دسترسی به «کتاب» همه جا، برای همه کس و در همه وقت به وفور وسهولت فراهم آید و هیچ کس در هیچ جا، هیچ بهانه ای برای کتاب نخواندن نداشته باشد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه  فرا رسیدن هفته کتاب را به عموم اهل دانش و مردم عزیز ایران تبریک گفته و از درگاه باری­تعالی مسألت می نماییم که همه ما را از جمله فرهنگ سازان ترویج وتوسعه کتاب وکتابت و کتاب خوانی قرار دهد.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

                                                                                                                        

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha