جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
متقی - جامعه المصطفی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین‌ متقی گفت: همگرایی به معنای کشف ظرفیت‌های مشترک اسلام و مسیحیت و رسیدن به عنصر وابستگی متقابل، تنها راه مقابله با جریان‌های انحرافی، افراطی و خداناباوران در جهان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ متقی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، در پنجمین دوره گفت‌وگوی ادیان شیعه و ارتدکس رومانی،که در قم برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مهمانان این کنفرانس، با بیان این که خشونت و افراط سازمان‌دهی ‌شده ای در یمن، عراق و سوریه دیده می‌شود، اظهار داشت: صلح و آرامش جز با همدلی و همگرایی پیروان ادیان مجال ظهور پیدا نخواهد کرد و ایجاد و توسعه فرهنگ همگرایی، شرط توسعه است.

وی با بیان این که همگرایی پیروان ادیان و ارتباط مستمر با نخبگان و عالمان دین، کشف ظرفیت‌های مشترک بین‌الادیانی را به منظور استقرار صلح و آرامش به دنبال خواهد داشت، به هنر دینی و نقش آن در صلح و آرامش اشاره نمود و ابراز داشت: هنر، گفتمان مشترک ادیان است که با این ابزار می‌توان دین را به نقطه مطلوب همگرایی، برای زمینه‌سازی تعاملات سازنده رساند.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این که با توسعه هنر دینی، مانع رشد افکار الحادی در جوامع بشری خواهیم بود، خاطرنشان ساخت: هنر دینی، دربردارنده آموزه‌های الهی در باب صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین متقی، به اهمیت گفت‌وگوهای هنر دینی و نقش آن در توسعه همزیستی مسالمت‌آمیز اشاره نمود و گفت: هنر دینی در تقویت آموزه‌های دینی و پایداری صلح بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با بیان به این که نگاه به هنر دینی و تحلیل آن صرفا از دریچه تاریخی و باستان‌شناسی، ظاهرگرایانه بوده، ما را از درک عمق مؤثر آن غافل خواهد نمود، ابراز داشت: هنر دینی با وحی رابطه‌ای مستقیم دارد که در هر زمان و دین، تجلی ویژه‌ای پیدا می‌کند.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی هنر را زمینه‌ساز احیای یاد خدا و توجه به ذات قدسی دانست و تصریح کرد: هنر دینی ریشه در امر متعالی و قدسی دارد و معارف الهی را از بلندای آسمان به پهنه گیتی و رؤیت اهل معرفت می‌رساند و روح انسان را از عالم خاکی به عالم معنا می‌برد.

وی به ریشه‌های هنر دینی و تأثیر آن در روح و روان انسان‌های حقیقت‌جو اشاره نمود و اظهار داشت: کشف و فهم اشراب الهی در تجلیات عالم به سادگی به دست نمی‌آید و هنر، تجلی هنرمندی خلقت الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین متقی با بیان این که انس با حق، مهم‌ترین شرط خلیفةالله شدن است، یادآور شد: همانگونه که دانش در افراد درجاتی دارد، خلافت در زمین هم دارای درجاتی است.

وی صلح و دوری از خشونت و افراط را دو آموزه مهم در گفتمان های اصیل ادیان توحیدی دانست و ابراز داشت: آیات زیادی در قرآن کریم و ابواب زیادی در اناجیل مسیحی بر حاکمیت صلح بر جوامع بشری دلالت دارد که هنرمند متعهد و دین‌مدار، با استناد به آن می‌تواند به تبیین آموزه‌های دینی در تبیین صلح و آرامش بپردازد.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی، با بیان این که هنر دینی مانع بروز و توسعه جنگ و خشونت می‌شود، اظهار داشت: هنرمند دینی هر چه از صلح  بیان می‌کند، بیان‌کننده آموزه‌های الهی خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ متقی در پایان با اشاره به این که در متن اندیشه دینی، هنرمند دینی با الهام از انجیل برای نهادینه‌سازی صلح خواهد کوشید، ابراز داشت: همگرایی به معنای کشف ظرفیت‌های مشترک اسلام و مسیحیت و رسیدن به عنصر وابستگی متقابل، تنها راه مقابله با جریان‌های انحرافی، افراطی و خداناباوران در جهان است تا عرصه را بر اندیشه‌های الحادی تنگ نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha