جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گام های شیدایی

حوزه/ حمید بهمنی گفت: برای این‌که سینمای دفاع مقدس همانند دهه شصت جز آثار پر مخاطب سینما باشد، تنها ساخت فیلم کافی نیست، بلکه لازم است تا فیلم‌های تولیدی به نمایش هم در آید، اما وقتی چنین شرایطی وجود ندارد نباید انتظار موفقیت از این ژانر را داشت.

حمید بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه»، درباره فیلم «گام‌های شیدایی» اظهار کرد: بعد از ساخت فیلم دفاع مقدسی «گلوگاه شیطان»، از طرف موسسه شهید آوینی با من تماس گرفته شد تا درباره عاشورا فیلمی بسازم، البته تاکید آنها این بود که فیلم مورد نظر نگاهی معاصر به این معنا داشته باشد. با این توضیح طرحی در اختیارم قرار گرفت که توسط چند دانشجو نوشته شده بود، اما طرح مورد نظر انسجام لازم را نداشت. برای همین سعی کردم در ابتدا فیلمنامه را توسط یکی از باسابقه‌های این حوزه بازنویسی کنم.

وی افزود: با مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس خوب کشورمان مذاکره کردیم و او نیز پذیرفت بازنویسی متن را انجام دهد. به هر حال بعد از آماده شدن فیلمنامه، کار را آغاز کردیم. در مرحله بعد به سراغ انتخاب بازیگران رفتیم. «گام‌های شیدایی» به دلیل نیاز قصه باید از بازیگری خارجی بهره می‌برد، پس با بازیگری لبنانی به توافق رسیدیم. جالب است بدانید این بازیگر مسیحی بود‌، اما وقتی فهمید موضوع مرتبط با امام حسین (ع) است آن را پذیرفت، زیرا به ابا‌عبدالله(ع) علاقه قلبی داشت و پیرامون ایشان مطالعات فراوانی انجام داده بود، حتی وقتی از سختی‌های کار برایش گفتم به هیچ وجه تردیدی به خود راه نداد. نکته دیگری که باعث شد با این بازیگر به توافق برسیم، دانستن زبان بود، چون قصه درباره یک زن سرباز آمریکایی بود، برای همین دانستن زبان یکی از دیگر شروطی بود که «لوریت حنینو» بازیگر فیلم آن را دارا بود.

این بازیگر ادامه داد: بازیگران ایرانی فیلم نیز تماماً با قلبشان در کار حاضر شدند. برای مثال یوسف مرادیان با وجود این‌که نقشی کوتاه داشت با بزرگ‌منشی خود در کار حضور یافت. جمشید هاشم‌پور نیز به عنوان اسطوره سینمای ایران نیز، منت به سر ما گذاشت و در فیلم نقش‌آفرینی کرد. نکته جالب اینکه هنروران فیلم نیز با تمام وجودشان برای فیلم انرژی صرف کردند، البته بزرگی این دوستان نیز ربطی به دوستی آنها با من نداشت، بلکه معنای کار برای آنها اهمیت داشت.

این کارگردان سینمای دفاع مقدس درباره اکران این فیلم گفت: از ساخت «گام‌های» شیدایی هفت سال زمان می‌گذرد، اما تا به امروز فرصت اکران عمومی را به این فیلم ندادند؛ زیرا تا زمانی که آثاری چون «هزارپا» طرفدار دارد مهلت برای دیدن کارهای ارزشی فراهم نیست. در ضمن این فیلم باید زمان خودش به نمایش در می‌آمد، چون در آن هنگام هنوز داعشی وجود نداشت، اما این کار به نحوی شکل‌گری جریان‌های افراطی اشاره داشت، همچنین در فیلم نشان داده می شد که کارهایی که آنها به اسم اسلام انجام می‌د‌هند، هیچ ربطی به دین مبین ندارد، بلکه دستوراتی است که از طریق روسای خود(آمریکایی‌ها) دریافت می‌کنند تا بخواهند چهره اسلام را مخدوش کنند.

بهمنی در پاسخ به این سوال که چرا باید مدیران سینمایی راضی به اکران «گام‌های شیدایی» نباشند؟ چنین توضیح داد: شش یا هفت سال پیش بحث برجام جدی شده بود برای همین مدیران سینمایی دوست نداشتند فیلمی که در آن چهره آمریکایی‌ها مترداف با شمریان توصیف شده را به نمایش در‌آورند، اما در نهایت دیدیم مذاکره با آمریکا هیچگاه نتیجه خوبی نداشت و آنها جواب اعتماد را چگونه دادند. نکته دیگری که به ذهنم می‌رسد این است که ما با فیلم‌هایی نظیر هزار پا سلیقه تماشاگران را کاهش داده‌ایم. پس طبیعی است از این تولیدات کم استقبال کنیم.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» با بیان این‌که با شرایطی که در اکران وجود دارد دیگر نمی‌توان به آینده سینما دفاع مقدس امیدوار بود، تاکید کرد: برای این‌که سینمای دفاع مقدس همانند دهه شصت جز آثار پر مخاطب سینما باشد، تنها ساخت فیلم کافی نیست، بلکه لازم است تا فیلم‌های تولیدی به نمایش هم در آید، اما وقتی چنین شرایطی وجود ندارد نباید انتظار موفقیت از این ژانر را داشت.

وی اضافه کرد: وقتی از شراط بعد اکران حرف می‌زنم منظور این نیست که اکران تماماً در اختیار فیلم‌های دفاع مقدسی باشد، اما همین اندازه که همانند فیلم‌های دیگر به آثار ارزشی فرصت دیده شدن داده شود، برای فیلم‌های ارزشی کافی است، چون می دانم اقشار بسیاری هستند که سالهاست با سینما قهر هستند. برای همین اگر آنها بدانند فیلم‌های دلخواهشان در سینما به نمایش در می‌آید از آن استقبال خواهند کرد. نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد به حمایت‌های اهالی رسانه مربوط می‌شود، چون حمایت‌های آنها انتظار می‌رود فضای تولید را برای فیلم‌های مورد نظر مهیا کند.

بهمنی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌که، فیلم عاشورایی چه شاخصه‌های را طلب می‌کند، تصریح کرد: سینمای ما به لحاظ سخت افزار این امکان را ندارد تا به صورت مستقیم به موضوعات عاشورایی بپردازد، برای همین می‌شود در قالب قصه‌های معاصر به معنای مورد نظر پرادخت. این رویکرد هم به ما امکان می‌دهد موضوع مورد نظرمان را مد نظر قرار دهیم هم به استکبار ستیزی توجهی ویژه داشته باشیم. این اتفاق را من سعی کردم در فیلم «گام‌های شیدایی» به جود آورم. این کا هم به راهپیمایی اربعیت توجه داشت هم اینکه به نقش مستکبران در کشتار مردم اشاره می‌کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha