پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عباسی

حوزه/ هیئت رومانیایی شرکت‌کننده در پنجمین دوره گفت‌وگوی ادیان اسلام و مسیحیت، با حضور در سازمان المصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی رئیس جامعه المصطفی دیدار کرد.

گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان رومانیایی پنجمین کنفرانس گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، این گفت‌وگوها را نمونه‌ای از ارتباط سازنده و صمیمانه پیروان ادیان الهی دانست.

 

وی در ادامه به معرفی جامعه‌المصطفی پرداخت و گفت: جامعه المصطفی دانشگاهی بین‌المللی است که میزبان ده‌هاهزار دانش‌پژوه از بیش از صد ملیت در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی با رویکرد دینی است و هم‌اکنون بیش از 160 رشته، مقطع و گرایش در آن ارائه می‌گردد که در آینده نزدیک، به چهارصد رشته ارتقا خواهد یافت.

 

رئیس المصطفی با اشاره به ارائه آموزش‌های این مرکز به دو صورت حضوری و مجازی در داخل و خارج ایران، اظهار داشت: جامعه‌المصطفی امکان دسترسی گسترده‌ای به معارف اسلامی برای علاقه‌مندان به این علوم در سراسر جهان فراهم نموده است. در کنار آموزش‌های بلندمدت، المصطفی دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی برگزار می‌نماید که زمینه‌ساز آشنایی و ارتباط بسیاری از اندیشمندان و استادان دانشگاه‌های جهان با این مجموعه گردیده است.

 

وی با تأکید بر همکاری آموزشی مؤثر المصطفی با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی، خاطرنشان ساخت: برخی از شعبات وابسته به جامعه‌المصطفی در کشورهای مختلف با همکاری دانشگاه‌های معتبر، در حال فعالیت آموزشی هستند و آمادگی شکل‌گیری این همکاری با دانشگاه بخارست نیز وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی با اشاره به عضویت المصطفی در اتحادیه‌های بین‌المللی دانشگاهی مانند اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه و نیز امضای قرارداد همکاری با دانشگاه های مختلف جهان مانند دانشگاه یونن چین، پالرموی ایتالیا، اظهار داشت: گفت‌وگوی بین ادیانی میان المصطفی با مراکز مختلف علمی، دینی و فرهنگی در جهان، سالیان طولانی است که جریان و در مسیر گسترش قرار دارد.

 

وی با مغتنم شمردن فرصت به وجود آمده گفت‌وگوی جامعه‌المصطفی و مراکز علمی و دانشگاهی رومانی، از آمادگی المصطفی برای تعریف همکاری‌های مشترک مانند راه‌اندازی رشته‌های مطالعات مقارن خبر داد.

 

رئیس المصطفی با تأکید بر توجه روزافزون مراکز علمی جهان به گسترش علوم انسانی با رویکرد دینی، ابراز داشت: جامعه‌المصطفی یکی از موفق‌ترین مراکز در زمینه اجرای رشته‌های انسانی با رویکرد دینی است و آماده است این تجربیات ارزشمند را با مراکز علمی و دانشگاهی در جهان به اشتراک گذارد.

 

وی توجه خاص به علوم عقلی و فلسفی و عرفانی را از ویژگی‌های جامعه‌المصطفی برشمرد و تصریح کرد: در المصطفی رشته‌های مختلف فلسفه و عرفان نظری با گرایش های گوناگون تا مقطع دکتری تعریف شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی در ادامه تأکید کرد: برخلاف برخی از مراکز آموزشی در منطقه ما، که مروج افراط و خشونت هستند، ویژگی جامعه‌المصطفی، تربیت انسان‌های معنوی و اخلاق‌مدار با نگاه منطقی و عقلانی است. شمار زیادی از دانش‌پژوهان ما در داخل و خارج، از خواهران هستند و در قم و شهرهای دیگر نیز مراکز ویژه‌ای برای بانوان راه‌اندازی شده است.

 

رئیس المصطفی، با اشاره به موضوع پنجمین دوره گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، «صلح و عدالت» را از دغدغه‌های مشترک همه ادیان و جوامع بشری دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کریم صلح و دوستی انسان‌ها را از مهم‌ترین نعمت‌های الهی برشمرده است. در آیه 103 سوره آل‌عمران، مهربان شدن دل ها با یکدیگر، یکی از نعمات الهی عنوان شده است تا مردم با صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی نمایند.

 

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم، که بر صلح و دوستی جوامع بشری تأکید می‌نماید، ابراز داشت: در قرآن کریم، عداوت و کینه‌ورزی، از دام های شیطانی برشمرده شده است و این کتاب آسمانی، ضمن دعوت به صلح و دوستی، انسان را بر پرهیز از دشمنی حاصل از توطئه‌های شیطانی سفارش می‌نماید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، تحقق صلح واقعی را تنها از مسیر عدالت ممکن دانست و اذعان داشت: براساس تعالیم قرآنی، صلح همراه با عدالت محقق می‌گردد و همواره در کنار تأکید بر محبت و نوع‌دوستی، به اجرای عدالت نیز اشاره می‌شود.

 

وی با انتقاد از نادیده گرفته شدن اصل عدالت در گفت‌وگو درباره صلح، خاطرنشان کرد: صلح تنها با تحقق عدالت ارزشمند است، زیرا صلح همراه با ظلم و تعدی پذیرفتنی نیست؛ برای نمونه، همه ما افرادی را که در جنگ جهانی در برابر تجاوز نازی‌ها در بخارست مقاومت نمودند، تقدیر نموده، پذیرش صلح را در برابر اشغالگر بی‌معنا می‌دانیم.

 

رئیس المصطفی، ناکارآمدی نهادهای بین‌المللی را که در دنیا به نام دفاع از صلح شکل گرفته است، نتیجه بی‌توجهی آنان به اجرای عدالت به دلیل غلبه نگاه سیاسی، وجود معیارهای دوگانه و اعمال منافع برخی قدرت‌ها دانست و تصریح کرد: نمونه آشکار این ناکارآمدی را می‌توان در بروز فاجعه انسانی در یمن دید که منافع سیاسی برخی قدرت‌ها با عامل این جنایات، موجب وخامت روزافزون شرایط مردم مظلوم این کشور در سایه سکوت سنگین سازمان‌های بین‌المللی شده است.

 

وی با تأکید بر مسئولیت پیروان ادیان الهی در حمایت از قربانیان این جنایت گسترده، ابراز داشت: وظیفه همه مراکز علمی و دینی است که در کنار یکدیگر برای دفاع از صلح و عدالت در جهان تلاش نمایند و برگزاری این گونه نشست‌ها و گفت‌وگوها برای شکل‌گیری اتحاد و همگرایی ضروری است و باید ادامه و گسترش یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی توسعه قلمرو این همکاری‌ها را به عرصه های مختلف دانشگاهی و هنری ضروری دانست و یادآور شد: در گذشته، هنر، نقش اساسی در تعمیق روابط دوستانه ملت ها داشته است. تلاش برای شناختن هنر معنوی و طالب صلح و عدالت و ایجاد همکاری مشترک در این زمینه می‌تواند در دستور کار دوره‌های بعدی این اجلاس قرار گیرد.

 

رئیس جامعه‌المصطفی در پایان ضمن اعلام آمادگی المصطفی برای امضای تفاهم‌نامه همکاری، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و انتشار آثار مشترک با مراکز علمی و دانشگاهی رومانی، اظهار داشت: مناسب است محصول پنج کنفرانس گذشته اسلام و مسیحیت به صورت مجموعه‌ای مکتوب انتشار یابد تا راه‌گشای مناسبی برای ادامه این مسیر باشد.                                                                                                                                                                                                                                        

 

گفتنی است: در این دیدار، «دکتر ماریان مواسانو»، به نمایندگی از هیئت رومانیایی، ضمن تقدیر و تشکر از میزبانی المصطفی از پنجمین دوره گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، اظهار امیدواری کرد این ارتباطات در آینده در سطح بالاتری ادامه یابد.

 

وی سطح برگزاری این کنفرانس را چشم‌گیر دانست و ابراز داشت: در این نشست مطالب ارزشمندی ارائه شد و این کنفرانس تجربه مهم و جدیدی برای ما به شمار می‌آید.

 

رئیس هیئت رومانیایی خاطرنشان کرد: امروز در دنیای زندگی می‌کنیم که تصاویر، بهتر از کلمات سخن می‌گویند و ما در مدت اقامت خود، تصاویر جدید و زیبایی از ایران دیدیم.

 

آقای مواسانو در پایان ابراز داشت: در بازگشت به رومانی قطعاً از مهمان‌نوازی و برنامه‌ریزی شما سخن خواهیم گفت و ایده‌ها و دیدگاه‌هایی را که در این جا با آنها آشنا شدیم، با همکاران و دوستان خود به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

گفتنی است: در ابتدای این دیدار، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر قنبری»، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی در سخنانی، ضمن تقدیر و تشکر از شرکت و همکاری هیئت رومانیایی در برگزاری پنجمین دوره کنفرانس اسلام و مسیحیت، ابراز داشت:  این گفت‌وگوها، که اساس آن از هفت سال پیش آغاز شد و تاکنون پنج دوره آن برگزار گردید، هر سال با قوت و گستردگی بیشتری ادامه یافته است.

 

معاون ارتباطات و بین‌الملل المصطفی در ادامه با ارائه گزارش مختصری از این دوره، خاطرنشان کرد: نگاه رئیس جامعه‌المصطفی و شورای گفت‌وگوی ادیان همواره بر تعمیق مباحث و رایزنی علمی در این کنفرانس تأکید دارد و رشد چشم‌گیر عقلانیت و علمیت مطالب عنوان‌شده، نکته متمایز کنفرانس امسال بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha