شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام غلامعلی رائیجی رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ رائیجی گفت: ما از کتابدار توقع نگهبانی کتاب را نداریم و نمی‌خواهیم نگهبان کتاب داشته باشیم، رصد میزان مراجعه، بررسی کمبودها، کارشناسی نیازها و به تعبیری نگهبانی از کیان کتاب و کتاب‌خوانی وظیفه کتابداران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ غلامعلی رائیجی رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه ظهر امروز در جمع کتابداران حوزه در سالن جلسات کتابخانه آیت‌الله بروجردی (ره) ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی به کتابداران بیان داشت: ما در این چندساله اخیر بسته‌های خوبی به کتابخانه‌ها ارسال کردیم و در 20 روز آینده نیز یک بسته جدیدی به‌عنوان هفته کتاب و کتاب‌خوانی به کتابخانه‌ها ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این هفت سالی که بنده در اداره امور کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنم از مشکلات منابع علمی، تجهیزات و فضای کالبدی کتابخانه‌های حوزوی در جریان هستیم و در بیش از 200 کتابخانه کشور حضورداشته‌ام.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که فضای تورم سبب ضربه به بخش‌های فرهنگی خواهد خورد.

وی افزود: در جمع مسئولان کتابخانه‌های کشور به بنده مسئول عیال وار می‌گویند بدین علت که 550 کتابخانه زیر نظر داریم و دیگران باید در این مسئله دست ما را بگیرند.

حجت‌الاسلام‌ رائیجی اظهار داشت: کتب موجود در کتابخانه‌های حوزوی بالغ‌بر 5 میلیون جلد است و متأسفانه در برخی مدارس شهرستان‌ها کتابخانه‌هایی وجود داردکه کمتر از 200 جلد کتاب دارند.

وی ادامه داد: جذب اعتبار کار دشواری است؛ 14 میلیارد تومان به کتابخانه‌های کشور کتاب تزریق‌شده که از این میان کمتر از یک میلیارد از سوی مرکز مدیریت اعتبار تخصیص داده‌شده و 13 میلیارد تومان از نهادهای دولتی، خیران دفاتر مراجع عظام تقلید و ناشران اعتبار جذب‌شده است.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: ما می‌دانیم که منابع کمک‌آموزشی و درسی در کتابخانه‌های حوزوی کم است اما علت اصلی این مشکل کبود اعتبارات مالی است.

وی افزود: در سال‌های گذشته اعتبار خرید کتاب به مدارس علمیه واگذار می‌شد و گاهی به‌صورت صحیح خرج نمی‌شد ولی این مسئله در زمان آیت‌الله بوشهری به ستاد واگذار شد.

حجت‌الاسلام‌رائیجی گفت: ما از کتابدار توقع نگهبانی کتاب را نداریم و نمی‌خواهیم نگهبان کتاب داشته باشیم، رصد میزان مراجعه، بررسی کمبودها، کارشناسی نیازها و به تعبیری نگهبانی از کیان کتاب و کتاب‌خوانی وظیفه کتابداران است.

وی ادامه داد: سرانه مطالعه در حوزه بالا است، اما سرانه مطالعه در حوزه به دروس آموزشی و کمک‌آموزشی اختصاص دارد و معتقدم که طلاب باید از کتاب‌های غیردرسی که نیاز ملأ شدن و مبلغان است باید بهره ببرند.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: کتابداران سیاست‌گذاران حوزه درزمینهٔ کتاب‌خوانی هستند، کتابداران بهتر است که برای طلاب فرهنگ کتاب‌خوانی را به نسبت نیاز روز و جامعه روحانیت با نشست‌های انس یا کتاب ایجاد کنند.

وی افزود: کتابدار باید مشاور مدرسه علمیه درزمینهٔ کتاب و کتاب‌شناسی باشد و حتی به اساتید مدرسه نیز مشاوره ارائه دهد.

حجت‌الاسلام‌ رائیجی گفت: کتابداران طلاب را به هر روشی جذب فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کنند، از پیام‌رسان‌های در این زمینه استفاده شود.

وی افزود: کتابخانه خوب با نوع خدمات و کیفیت خدمات شناسایی می‌شوند، کتابخانه آیت‌الله بروجردی دارای سطح بالا و بین‌المللی است و من هر زمان وارد این کتابخانه می‌شوم انرژی می‌گیرم.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: معتقدیم که در حجره و مدرس‌ها عالم پرورش پیدا نمی‌کنم بلکه تنها نهادی که سبب پروش عالم و ملأ می‌شود کتابخانه است.

وی در پایان گفت: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید همچون بازاریابان و بازاریان از فرایند جذب بازاریابی استفاده کنیم، این را نگوییم که طلاب خودشان به دنبال کتاب بروند، ما باید روش مطالعه و کتاب‌شناسی را به آن‌ها بشناسانیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha