جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد حوزه علمیه صدقیه تبریز

حوزه/ آیین افتتاح مسجد حوزه علمیه صادقیه تبریز که در بازار تاریخی این شهر واقع شده است، با حضور نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد و چراغ این مسجد قدیمی پس از ۳۰ سال دوباره روشن شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مسجد حوزه علمیه صادقیه تبریز پس از نزدیک 30 سال خاموشی، روز گذشته پس از مرمت و بازسازی مجدد افتتاح و درب این مسجد قدیمی به روی نمازگزاران باز شد.

مرمت این مسجد که از مساجد تاریخی دوره قاجاریه بوده و توسط میرزا محمد صادق بنا شده، از سال 1391 آغاز شده بود و بیش از سه دهه غیر قابل استفاده بود.

بنای اصلی مسجد صادقیه مربوط به دوره ایلخانی بوده و در دوره‌ صفویه و قاجار، مرمت‌هایی روی آن انجام گرفته بود ولی بعلت فرسودگی، هنگام آغاز عملیات مرمت این مسجد، بیش از 95 درصد آن تخریب شده بود که در این مدت با رواق‌سازی‌های صورت‌گرفته، شكل اصلی خود را بازيافته و تمام بخش‌های اين بنا، نظير دو محراب موجود در مسجد، ورودی‌ها و طاق‌ها منطبق بر طرح قديم و معماری اسلامی آن دوره احيا و مرمت شده است.

این مسجد توسط میرزا محمد صادق بنا شده که وی علاوه بر این مسجد، ۳۸۰ باب مغازه و روستاهای بسیاری را وقف عمران و آبادانی طلاب و حوزه های علمیه کرده است. میرزا محمد ابراهیم ظهیرالدوله برادر میرزا محمد صادق نیز مسجد ظهریه را که جنب امام زاده سیدحمزه(ع) می باشد را احداث و وقف کرده که متاسفانه آن بنا در طرح توسعه مقبره الشعرا از بین رفته است. از این دو برادر، وقف برای ساخت حوزه علمیه، ساخت مسجد و آب انبار به طور مشابه به یادگار مانده است.

این مسجد روز گذشته با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی مورد بهره برداری قرار گرفته و پس از حدود سی سال، اولین نماز جماعت به امامت امام جمعه تبریز اقامه شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha