شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سردار غیب پرور ، رئیس سازمان بسیج مستضعفین

حوزه/ رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: با توجه به این که کشور دارای ۳۹ هزار روستا است، سازمان بسیج در طول یک سال گذشته ۸ هزار روستا را هدف قرار داد و با در نظر گرفتن ۵ محصول مهم تصمیم گرفت در حوزه خودکفایی اقدام ویژه انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران به نقل از خانه ملت، سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست علنی امروز (چهارشنبه 30 آبان) مجلس شورای اسلامی، به مناسبت هفته بسیج گفت: این توفیق و افتخاری است که در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور دارم، از هیات رئیسه مجلس و مسعود پزشکیان که بیانات بلندی درخصوص نقش بسیج داشته اند، تشکر می کنم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: آنچه مسلم است در مجال کوتاه امکان معرفی بسیج نیست، اما خوشحالیم که قاطبه شما مفتخرید که کسوت بسیجی را همراه دارید. مقام معظم رهبری فرمودند بسیج کلید طلایی حل مشکلات کشور است، همچنین فرمودند بسیج یک پدیده شگفت آور، رمزآلود و استثنایی نظام جمهوری اسلامی است، این مجموعه خیلی از گره های کشور را باز کرده و در بسیاری از صحنه ها حضور داشته و حضوری اثرگذار و تعیین کننده بوده، بنابراین در آینده نیز به این حضور احتیاج داریم. همچنین در جایی دیگر مقام معظم رهبری فرمودند که اعتلای بسیج در عرصه های انقلاب اسلامی مورد انتظار است.

وی گفت: حدود 2 سال است که دورانی در بسیج شروع شده که این دوران به تاسی از فرمانده معظم کل قوا به عنوان دوران اعتلای بسیج نامگذاری گردید، اعتلای بسیج، رشد و شکوفایی و قد کشیدن بسیج را دارد و باید مسائل مورد نیاز انقلاب و جامعه را کشف کنیم و برنامه ریزی انجام دهیم و در یک اقدام با ملاحظات که عرض می کنم پیگیری کنیم.

بسیج شجره طیبه انقلاب است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: ما در بسیج کاری را دنبال می کنیم که قبل از آن روی پیامد و اثربخشی کار مطمئن باشیم، اگر اثر کار در کف جامعه مشخص نباشد، کار را انجام نمی دهیم، این اثرگذاری و پیامد منطبق با نیازهای جامعه و انقلاب اسلامی است. ما کارها را در بسیج جهادی انجام می دهیم و در بسیج تلاش این است که کارها گران نباشد و ارزان بودن یکی از مولفه های اصلی اقدامات ما است. در بسیج حفظ منافع ملی، همگرایی و انسجام قاطبه مردم را اصل می دانیم، ما بسیج را متعلق به همه می دانیم، بسیج شجره طیبه و مبارکی است که متعلق به انقلاب اسلامی است.

غیب پرور گفت: هر کسی که دلداده نظام و رهبری است، لاجرم بسیجی است، حتی اگر کارت و پرونده ای هم در بسیج نداشته باشد، چرا که میزان و محک، دلدادگی به اصول انقلاب و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، راه مبارک شهیدان، منافع ملی است و در این تعریف خوشحالیم که بگوییم 80 میلیون بسیجی در این کشور وجود دارد.

وی در تشریح برنامه های بسیج ادامه داد: استحضار داشته باشید که در پهنای کشور قریب به 152 هزار رده بسیج داریم و به طور قطع گسترده ترین شبکه مردمی متعلق به بسیج است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تشریح فعالیت های بسیج در 7 محور عنوان کرد: بسیج در محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، حوزه فرهنگی، حوزه اجتماعی به ویژه کاهش آسیب های اجتماعی، علم و فناوری، کمک به زیرساخت ها و حوزه امنیتی و دفاعی فعالیت دارد.

وی با یادآوری اینکه گزارش ارائه شده اقدامات انجام شده بسیج در یک سال گذشته است، گفت: سازمان بسیج مستضعفین طی یک سال گذشته یکصد هزار نفر را برای اشتغال آموزش و توانمند کرده است و در این مسیر بابی در مهارت افزایی درست شد که افراد به ویژه در مهارت های نو و جدید صاحب فن و حرفه شدند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با یادآوری اینکه افزون بر این، 25 هزار طرح خرد و خانگی با اشتغال 50 هزار نفر صورت گرفت، افزود: همچنین 8 هزار طرح کوچک محرومیت زدایی در مناطق مختلف کشور توسط قاطبه بسیجیان اجرا شد.

نیروهای جهادی معجزه می‌کنند

وی یکی از برکات انقلاب اسلامی را تشکیل اردوهای جهادی برشمرد و تصریح کرد: این اردوها به واقع معجزه می کنند، جوانان بی ادعای، بی هیاهوی در اقصی نقاط کشور اقداماتی را انجام می دهند که هیچ دستگاه اجرایی نمی تواند چنین اقداماتی را انجام دهد. طی یک سال گذشته 850 هزار نفر به اردوهای جهادی اعزام شدند که در پروژه های مختلف از جمله مدرسه سازی، ساخت پروژه های عمرانی، محرومیت زدایی، خانه های بهداشت، کتابخانه ها، آبرسانی، شبکه برق روستایی و... اقدام کردند.

غیب پرور یادآور شد: در برخی مناطق نیروهای جهادی چندین ساعت باید با خودروهای سنگین مانند مناطق دورافتاده و حاشیه ای دزفول رانندگی کرد، تا به منطقه محروم و دورافتاده رسید. بچه های بسیج در این مناطق اقداماتی را انجام داده اند که در طول 40 سال گذشته و پیش از انقلاب بی سابقه بوده است.

8 هزار روستا با هدف خوکفایی در 5 محصول در برنامه بسیج

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز با توجه به اینکه کشور دارای 39 هزار روستا است، سازمان بسیج در طول یک سال گذشته 8 هزار روستا را هدف قرار داد و با در نظر گرفتن 5 محصول مهم تصمیم گرفت در حوزه خودکفایی اقدام ویژه انجام دهد.

غیب پرور افزود: در حوزه پزشکی نیز کشورمان دارای پزشکانی است که بدون ادعا باعث و بانی شدند تا طرح شهید و نمود یعنی جهادگران سلامت شکل بگیرد و فقط در مرداد و شهریور در منطقه بشاگرد تیمی یکصدنفره از پزشکان متخصص و فوق تخصص به این منطقه اعزام و اقدامات پزشکی را به بهترین نحوه به مردم ارائه کردند.

وی یکی دیگر از حوزه های مورد اقدام بسیج را حوزه بیابان زدایی برشمرد و گفت: البته در این حوزه با وجود اینکه بسیج امکانات خوبی دارد، ولی از همه توان بسیج استفاده نشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه اظهار کرد: در این حادثه باید به عواطف و احساسات دینی خوب مردم درود فرستاد که چگونه پس از وقوع این حادثه یک خیزش عمومی اتفاق افتاد و اگر این حادثه را با یک آتش سوزی در کالیفورنیا مقایسه کنیم، درمیابیم که مردم چه کردند.

تحویل 700 واحد مسکونی به مردم زلزله دیده کشور

وی ادامه داد: 15 هزار نیروی جهادی و کادر نیروی سپاه با ایجاد 39 قرارگاه، در 300 روستا، 7 هزار کانکس مستقر کردند و 8 هزار و 300 کانکس نیز از کانکس های ساخت قرارگاه خاتم الانبیا(ص) توسط نیروهای بسیج در منطقه نصب شد.

غیب پرور اضافه کرد: همچنین از 1300 واحد مسکونی که تعهد سازمان بسیج مستضعفین بوده است، 700 واحد تحویل مردم شده است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز با توجه به اینکه در محصولات باغی و زراعی، پرتی بالایی وجود دارد، یکی از نقاطی بود که لازم بود بسیج به این حوزه وارد شود و با ورود بسیج 435 قطب کشاورزی شهرستانی شناسایی و در کنار این ایجاد صندوق های قرض الحسنه مردم یار با سرمایه مردمی ایجاد شد. مدل این صندوق های قرض الحسنه ای که در بسیج طراحی شده اعطای وام بلاعوض است.

سردار غیب پرور گفت: بسیج به هیچ وجه در رابطه با مباحث اقتصادی از جمله صندوق های قرض الحسنه تصدی گری نمی کند بلکه این موضوعات توسط خود مردم دنبال می شود، از طرفی دیگر مباحث فرهنگی عرصه بسیار وسیعی است و سازمان بسیج اقدامات قابل قبولی در این عرصه صورت داده البته باید در طرح ها و پروژه های فرهنگی تشخیص داده شود که باید به کجا رسیدگی کنیم از این رو در هر اقدام هنری باید ذائقه طرف مقابل شناخته شود.

تولید 300 فیلم و مستند در یک سال گذشته

وی ادامه داد: خوشبختانه در بحث تولیدات هنری در یک سال گذشته حدود 300 فیلم و مستند تولید شده و در هفته آینده نیز جشنواره فیلم مقاومت برای پخش این آثار برگزار می شود، در این جشنواره صدها اثر هنری از کشورهای مختلف از جمله قاره اروپا، آمریکای لاتین، روسیه و شرق آسیا ارسال شده، از طرفی دیگر 90 هزار آلبوم شهدا، 3 هزار دقیقه انیمیشن و 150 عنوان کتاب تهیه شده است، همچنین در این عرصه جشنواره های فیلم مقاومت، تئاتر و آثار مختلف هنری مانند باروت خیس تهیه شده است که در بحث جشنواره باروت خیس باید گفت که 11 کشور در رأی گیری منحوس ترین چهره دنیا شرکت کرده و حدود 3 میلیون نفر از مردم منطقه در این عرصه مشارکت داشته اند.

برگزاری حدود 11 هزار یادواره شهدا

وی ادامه داد: تاکنون سازمان بسیج مستضعفین اقدامات قابل قبولی برای حدود 7 هزار و 660 مسجد صورت داده که کانون های فرهنگی مساجد، هیات های امنا، ائمه جمعه بخشی از این اقدامات است از طرفی دیگر در یک سال گذشته حدود 11 هزار یادواره شهدا برگزار شده و طبق برنامه ریزی ها 4 کنگره نیز تا پایان سال برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: براساس آمارها حدود 6 میلیون نفر به عنوان مسافران مناطق دفاع مقدس در قالب کاروان های راهیان نور به این مناطق اعزام شدند، یکی دیگر از اقدامات این سازمان کمک به ورزش های همگانی است که در این عرصه حدود 354 پایگاه استعدادیابی توسط سازمان ایجاد شده، همچنین حدود 199 هزار حلقه تربیتی صالحین در کل کشور تشکیل شده که قطعا این یکی از افتخارات سازمان بسیج است.

وجود 980 محله آسیب پذیر در کل کشور

وی با اشاره به ورود سازمان بسیج به مساله آسیب های اجتماعی، گفت: یکی از تهدیدهای امروز مردم در جامعه، آسیب های اجتماعی است که اعتیاد، طلاق و مبارزه با پدیده حاشیه نشینی مهم ترین محورهای آن را تشکیل می دهد از طرفی دیگر براساس آمارها حدود 980 محله آسیب پذیر در کشور داریم که در سال 97 سازمان بسیج در 460 محله برنامه های خود را اجرایی کرده است.

درمان معتادان متجاهر

سردار غیب پرور با بیان اینکه سازمان بسیج برای مقابله با معتادان متجاهر در 10 استان، اردوگاه ایجاد کرده است، گفت: بسیج یا به مسئله ای ورود پیدا نمی کند، یا اگر وارد موضوعی شد با آن مسئله به صورت قاطع و انقلابی برخورد می کند از این رو در اینجا به تمام معتادان و موادفروشان اعلام می کنم که همه شما را جمع می کنیم از طرفی دیگر در بحث اردوگاه های ترک اعتیاد باید بگویم که ما یک معتاد را بین 6 ماه تا یک سال در این مراکز نگه می داریم و تفاوت آن با سایر کمپ های ترک اعتیاد این است که ما اطمینان حاصل می کنیم که فرد معتاد کاملا از دامان اعتیاد پاک شده و پس از آن با ارائه مشوق هایی مانند وام برای آن افراد اشتغال زایی ایجاد می کنیم.

ارائه مشاوره های حقوقی

وی با اشاره به اقدامات سازمان بسیج در بحث مشاوره برای جلوگیری از طلاق، گفت: روز گذشته آیت الله آملی لاریجانی در دیدار با رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که بسیج حدود 10 هزار مشاور از هیئت جامعه حقوقدانان را برای این مسئله ساماندهی کرده است، از طرفی دیگر یکی از مسائل مهم در کشور بحث تعالی خانواده بوده و قطعا طرح تعالی خانواده یکی از نیازهای امروز جامعه است زیرا دشمن می خواهد اساس خانواده را متلاشی کند از این رو سازمان بسیج به دنبال آن است که طرح صیانت از خانواده را در سال 98 دنبال کند.

سردار غیب پرور ادامه داد: طرح حقوق از کودکان و طرح حمایت از زنان بی سرپرست و بدسرپرست از دیگر اقدامات سازمان بسیج است.

نزدیک به 35 هزار استاد بسیجی جوان در کشور وجود دارد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: ایده هایی که در جوانان وجود دارد، باعث شده که کارهای بزرگ انجام دهند، لذا در طول این سال ها توانسته ایم با کمک گرفتن از جوانان، یادواره ها، نمایشگاه ها و فعالیت های بسیار بزرگی انجام دهیم. نزدیک به 35 هزار استاد بسیجی جوان در کشور وجود دارد و 730 کانون بسیج اساتید در حال فعالیت هستند و 100 اندیشکده موضوعی با محوریت پژوهش در حال انجام ماموریت هستند.

وی گفت: بسیج در بحث زیرساخت ها نیز بسیار خوب عمل کرده است و در حوزه احداث سالن های ورزشی نزدیک به 2100 سالن وزرشی قابل ذکر است که بسیج توانسته در بحث زیرساخت های ورزشی نیز موفق عمل کند.

غیب پرور ادامه داد: در موضوع دفاعی و امنیتی بسیج اهمیت ویژه ای را به این حوزه اختصاص می دهد که نزدیک به 20 هزار گردان بسیج وظیفه دارند به دستگاه ها و نهادهای انتظامی و امنیتی برای امنیت کشور کمک کنند.

22 طرح کلان در دست پیگیری است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: در بسیج نزدیک به 22 طرح کلان در دست پیگیری است که یکی از این طرح ها شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی است و دیگری طرح روشنایی است که بسیج وارد عمل شده است و طرح دیگر توسعه نیروگاه های خورشیدی است که می توان گفت کار بزرگی است که بسیج در آن وارد شده است.

وی افزود: آنچه از نمایندگان ملت و دولت انتظار می رود، رفع موانع فعالیت بسیج است تا بتوان در عرصه های مختلف برای پیشرفت کشور وارد عمل شد، لذا تقاضا می شود در بودجه سال 98 به بسیج کمک صورت گیرد و در احکام صادره منابع مالی به بسیج تزریق شود تا مشکل مالی گریبان بسیج را در فعالیت ها نگیرد.

غیب پرور ادامه داد: مشکل دیگر بحث ایثارگران و جانبازان است که با مشکلات مالی عدیده ای رورو هستند، لذا تقاضا می شود که کمک ویژه برای حمایت از آنها صورت گیرد.

لزوم حمایت از فعالیت های بسیج

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پایان خاطرنشان کرد: آنچه انتظار می رود حمایت از فعالیت های بسیج است که امید است با رفع موانع شرایط فعالت بسیج محقق شود./

 

پایان پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha