شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از جلد ۱۵ دائرة المعارف قرآن کریم

حوزه/ مدیر گروه دایره المعارف های پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی از فعالیت ۱۰۰ پژوهشگر حوزوی در تولید دایره المعارف بزرگ قرآن کریم خبرداد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی خراسانی، امروز در مراسم رونمایی از جلد پانزده دایره المعارف قرآن کریم در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه لعمیه قم گفت: در این 20 سال افراد زیادی در این پروژه تلاش کرده اند؛ بیش از 100 پژوهشگر حوزوی و اساتید دانشگاه در تنظیم دایره المعارف کوشا بوده اند؛ در این بین اساتیدی که در این عرصه فعالیت کرده بودند تجارب خود را به خصوص در سالهای اولیه ارایه کرده اند.

وی افزود: برخی از اعلامی که در حوزه علوم قرآن مطرح بودند و برخی از تفاسیری که قرار بود در قالب های مختلف عرضه شود حذف و تعدیل شد و مدخل ها به 3200 مدخل کاهش پیدا کرد که البته در این زمینه مداخل اصلی که در آن خصوص فعالیت علمی انجام شده است 2300 مدخل است.

مدیر گروه دایره المعارف های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهارکرد: در خصوص اعلام قرآنی نیز باید گفت که این بحث به این دلیل جانمایی شد که در خصوص اعلام قرآن قرار بود جامعیتی که در خصوص معارف و اعلام قرآن قول داده شده بود ظاهر شود که سعی شد نکته ای از قلم بازنماند.

خراسانی تصریح کرد: از جلد هشتم به بعد با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان به مقالات آن استناد می کردند، منابع نیز در ذیل مقالات ارایه شد؛ فلسفه اینکه تا جلد هفت به شکل مستقل بیان شده است به دلیل صرفه جویی در منابع بود.

وی گفت: مراکزی چون دفتر تبلیغات به دنبال انجام مراکزی بودند که نمی توان به شکل شخصی آنها را انجام داد؛ در این بین سعی شد از ظرفیت های علمی کشور نیز استفاده شود؛ هنوز جای تفسیر بزرگ موضوع و مجموعه پژوهش های دیگر خالی است که قطعا در آینده می توانیم با برنامه ریزی بهتر به سمت این دانشنامه های تخصصی وارد شویم از جمله تنظیم دانش نامه تخصصی اقتصاد است.

استاد حوزه یادآورشد: یکی از دغدغه های جدی این طرح، ترجمه این اثر بود؛ قطعا ترجمه آثار علمی به خصوص این پروژه بزرگ یک مساله الزامی است که باید به شکل قوی و دقیق انجام شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha