پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش وحدت طلاب علوم دینی خواهران تشیع و تسنن

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین کاویانی گفت: در این عصر، اصلی‌ترین جهاد تشیع و تسنن ارائه یک راهبرد و مسیر بلند مدت برای ایجاد وحدت واقعی، مطابق با یافته های دینی در بین مسلمانان و گسترش آن به خارج از مرزهای کشور و منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، «حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی ارانی» در همایش وحدت طلاب علوم دینی خواهران تشیع و تسنن که با همکاری سازمان تبلیغات، دفتر اهل سنت وحوزه علمیه خواهران استان هرمزگان امروز با حضور مسئولان، طلاب علوم دینی تشیع و تسنن استان هرمزگان و نخبگان، در سالن اجتماعات آب منطقه ای بندرعباس برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک ولادت با سعادت نبی اکرم(ص) به ضرورت توجه به سبک زندگی اسلامی پرداخت و بیان داشت: بر اساس متون دینی اسلامی و فرمایشات پیامبر گرامی اسلام(ص) باید بین امت اسلامی یک وحدت قابل قبول قرآنی و نبوی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در باب وحدت حرف های و کتاب های زیادی گفته شده است، تصریح کرد: وحدت صحیح باید مانند اصل و اساس اسلام از سبک زندگی مسلمانان دفاع کند و نباید تنها به نمادهای وحدت در فضای دانشگاه ها، کتاب‌ها، همایش ها و گفتگوها اکتفا کرد، بلکه بهترین و اصیل ترین نماد وحدت باید در سبک زندگی  باشد که اگر این چنین وحدتی حاصل شد اتحاد قابل بازدهی که خداوند در آیات قرآن فرموده را لمس خواهیم کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نظریه «تماس» در روانشناسی اجتماعی، تصریح کرد: هرگاه افراد و گروه ها با دیدگاه‌های مختلف در کنار هم تعامل مستمر در زندگی روزمره ایجاد کردند آن موقع احساس یگانگی و وحدت خواهند کرد، اما تا زمانی که آن نمادهای تفاوت پررنگ باشد با گفتن لفظ وحدت به تنهایی نتیجه جدی و مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه زندگی مردم اهل سنت و تشیع در هرمزگان به صورت حلقه ها و زندگی های جداگانه و بریده بریده از هم نیست، خاطر نشان شد: در گذشته تاریخ اسلام، علمای بزرگ اسلام در مکاتبات مختلف، نظرات فقهی، اخلاقی و کلامی خود را بیان می‌کرند و ما باید به چنین مسیری برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی با تاکید بر اینکه همه فضاهای فرهنگی، سیاسی، نظامی و سبک زندگی های شکل گرفته در دنیا در مسیر دنیایی پیش رفته است، بیان کرد: امروزه نمونه ای از یک سبک زندگی با رویکرد اخروی دیده نمی شود که باید به آن توجه ویژه کرد.

 وی با اشاره به مشترکات تشیع و تسنن، وضعیت کنونی را حاصل تاثیر و تاثر دیگران دانست و گفت: این تاثیرها موجب ایجاد تفرقه و فضای نامطلوب شده است.

استاد حوزه افزود: در این عصر، اصلی‌ترین جهاد تشیع و تسنن ارائه یک راهبرد و مسیر بلند مدت برای ایجاد وحدت واقعی، مطابق با یافته های دینی در بین مسلمانان و گسترش آن به خارج از مرزهای کشور و منطقه است.

وی تاکید کرد: اتحاد و همبستگی ایجاد شده در بین تشیع و تسنن، موجب ایجاد تصور مثبت، پذیرش و تاثیر سبک زندگی اسلامی در غیرمتدینان خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی تصریح کرد: سبک زندگی در عصر حاضر جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است به طوری که بسیاری از نظریه پردازان غربی همه تلاش آنها برای ارائه سبک زندگی آمریکایی به دنیا بوده است.

وی با بیان اینکه همه فعالیت‌های دینی و غیردینی در راستای ایجاد یک سبک زندگی است، افزود: اگر در کنار قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی جامعه، آیات قرآن اجرایی و عملیاتی نشود زندگی های فردی و اجتماعی ما به نتیجه و هدف مطلوب یعنی سبک زندگی اسلامی نرسیده است.

 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکید جدی مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی، گفت: مثال های مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی به خوبی و روشنی نمایانگر جهت گیری اصلاحی اجتماعی ایشان در سبک زندگی اسلامی است نه جهت‌گیری علمی و نظری صرف، که باید با نگاه آسیب شناسی و آسیب زدایی و ارائه راهبرد و راهکار عملی، مشکلات موجود را برطرف کرد.

وی در پایان پایه و اساس شکل گیری سبک زندگی، ریشه ها و نگرش‌های و اعتقادات دانست و بیان کرد: سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی در غرب با کلمه اسلامی از هم متمایز و جدا می شوند و سبک زندگی اسلامی برخلاف سبک زندگی غربی که فقط به ظاهر توجه دارد، به زیربناها که خارج از هستی شناسی و انسان شناسی اسلامی نیست نیز توجه خاص دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha