پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید محمد رضا حجازی

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه به تولید علم در صحنه بین الملل نیازمندیم گفت: به ان جهت که الهیات ما برتر از دیگران است، لازم است تا در عرصه بین الملل وارد شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام سید محمد رضا حجازی چهارشنبه شب در چهارمین پیش نشست همایش ملی فلسفه کلام با موضوع «علم کلام در عرصه بین‌الملل» که در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار گردید در ابتدا گفت: فلسفه کلام به عنوان یک علم جدید در کشور و حتی خارج از کشور مطرح است.

وی تصریح کرد: گرچه موضوع فلسفه و کلام در الهیات اسلامی موضوع جدیدی است اما به این صورت هم نیست که هرگز به ان پرداخته نشده باشد و در حوزه هایی به آن اشاره شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در مفهوم شناسی و حقیقت شناسی واژه هایی چون ایمان، الهیات، عقل و اعتقاد در فلسفه الهیات بسیار مهم می باشند گفت: یکی از مهم ترین مسائل فلسفه کلام این مورد است که آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است یا خیر؟.

وی به رابطه الهیات و تجربه دینی اشاره کرد و ابراز داشت: ارتباط بین علم الهیات و فهم بشر حائز اهمیت است و این مسئله اکنون مسئله اصلی و محوری فلسفه کلام است.

حجت الاسلام حجازی با اشاره به اینکه ابزارهای فهم بشر زیر سؤال رفته است افزود: مصونیت، محدودیت و محرومیت مهم ترین مسائل در فهم بشر است.

وی به موضوع الهیات عملی در بحث فلسفه کلام پرداخت و عنوان کرد: این موضوع در دو حوزه معنویت و اخلاق می باشد.

این استاد و کارشناس بین الملل حوزه با بیان اینکه یکی از مسائل مهم فلسفه کلام چالش هایی است که برای معنویت و اخلاق پیش می آید گفت: چالش های ما در عرصه بین المللی یا چالش های نظری است یا عملی؛ به تولید علم در صحنه جهانی نیازمندیم.

وی با تأکید بر اینکه ما باید وارد عرصه های بین المللی و چالش های جهانی شویم گفت: این به آن جهت است که ما مدعی هستیم الهیات ما در مقایسه با کلام ها و الهیات دیگر برتر  و قوی تر است و در دهکده جهانی زندگی می کنیم.

حجت الاسلام حجازی با بیان اینکه حوزه به عنوان طلایه دارد و مرکز بحث الهیات، کلامی و دینی در این زمینه کم کاری کرده است گفت: از این به بعد باید تلاش نماییم تا در عرصه بین المللی عقب نمانیم و اگر بخواهیم در عرصه جهانی حرف و ادعایی داشه باشیم، باید در این زمینه نه تنها ورود کنیم بلکه باید نظر و ایده پردازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید در این خصوص عالمانه  و عمیق وارد شویم تصریح کرد: در این زمینه از نظر منابع مشکلی نداریم و این نیاز به یک حرکت جهادی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha