پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که پژوهش نباید مهمان ناخوانده ساعات آموزش در حوزه علمیه باشد، گفت: علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه حلی، علامه مجلسی، و ... همگی الگوهای مجسم شیعه برای طلاب در امر تحقیق و پژوهش علمی هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، پیش از ظهر امروز در اختتامیه هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) اصفهان که در سالن اهل بیت(ع) برگزار شد، با تبریک آغاز هفته وحدت و ولادت رسول مکرم اسلام(ص) اظهار کرد: جامعه شیعه هیچ زمان در طول تاریخ به اندازه امروز از لحاظ کمیت بزرگ نبوده است

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان یان که موقعیت امروز جامعه شیعه یک موقعیت ممتاز است، اظهار کرد: نکته دوم این است که جامعه شیعه هیچ گاه به اندازه امروز از قدرت و امکانات برخوردار نبوده است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  عنوان کرد: شیعه در عرصه جهانی تا  امروز به این میزان از اقتدار لازم برخوردار نبوده، خصوصا بعد از برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران دو چندان شده است.

 وی اذعان داشت: شیعه هیچ گاه به اندازه امروز مسئولیت پذیر نبوده است، یعنی مسئولیت سترگ جهانی امروزه بردوش شیعه است، با توجه به مسئولیت سترگ و امکانات و اقتدار روحانیت  و حوزه های علمیه که پرچمدار هستند، باید بدانیم امروز دارای چه رسالتی هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: طلاب جوان خواهر و برادر باید چه کنند که به این مسئولیت خطیر عمل کنند؛ پنج مسئولیت متوجه ما حوزویان است که ت اولین آن، رسالت «فهم عمیق و همه جانبه از دین» است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، اولین گام برای طلبه را نگاه عمیق به دین و دین شناسی دانست، گفت: قبل از اینکه  طلبه عمل کند، باید دین را بشناسد، لذا زانو زدن در محضر اساتید و آموختن، از وظایف اصلی طلاب است، چرا که امروز زمان بی تفاوتی و از دست دادن فرصت ها نیست

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه امروز اگر این فرصت دراختیار را چند برابر  کرده و به تحقیق و علم پرداخته شود، شایسته  است، تاکید کرد: رسالت دوم حوزویان «کار مطالعاتی عمیق بعد از آموزش» است. امروز عرصه های مختلف پژوهشی و تحقیق به روی حوزویان باز شده است؛ امروز درهای دانشگاه ها و مراکز علمی به روی ما باز است و در عرصه بین الملل از ما سخن ناب و نو می طلبند.

وی با اشاره به اینکه «رسیدن به کمال اخلاقی و مطلوب» رسالت سوم است، یادآور شد: چهارمین رسالت «داشتن بینش سیاسی مناسب با فضای جامعه» است؛ طلبه امروز باید بداند کجا و در چه فضایی از جهان زندگی می کند و چه مسئولیتی دارد؛ طلبه ای که بینش لازم را نداشته باشد و خود را  منزوی از جامعه فرض کند، هیچ گاه نمی تواند مسئولیت سترگ جهانی را درک کند.

آیت الله حسینی بوشهری  در تبیین رسالت پنج حوزویان در عصر کنونی، گفت: پنجمین رسالت حوزویان بحث «تبلیغ» است؛ ارائه و منتشر ساختن آنچه آموخته و تحقی و پژوهش کرده، رسالت مهم حوزویان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که برای انجام رسالت های حوزویان، باید انگیزه ها را بالا ببریم و هر برنامه جاذبه داری برای طلاب طراحی و ارائه دهیم، اظهار کرد: اساتید باید توجه داشته باشند که طلاب باید درد و دل و پرسش علمی خود را با آنان مطرح کنند؛ طلبه ای که با اساتید خود رشد کند و با اخلاق آن استاد مانوس شود، پیشرفت می کند.

وی بیان کرد: اساتید سعی کنند با فشرده کردن مطالب ارائه شده درسی، باعث عدم اجازه پرسش طلاب از استاد نشوند، لذا در روزهای آغازین  درس، برای طلاب هدف گذاری داشته باشیم؛ یکی از مشکلات طلاب این است که هدف آینده شان مشخص نیست.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: طلاب باید بدانند بزرگانی با این کتاب ها به مدارج عالی رسیده اند؛ رسائل و مکاسب ما در گذشته معنا داشته و باید معنا و هدف امروز چنین کتاب هایی برای طلاب جوان ترسیم شود.

وی، گام بعدی را کشف استعدادها در حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: پس از این که استعداد کشف شد، هدف گذاری انجام گرفت، انگیزه هم ایجاد شد، راه و مسیر را برای طلبه مشخص کنیم .

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: گاهی اشتباه ما این است که برای همه طلاب هدف اجتهاد را ترسیم کرده ایم، لذا ما باید متناسب با نیازهایی که در جامعه داریم هدف ترسیم کنیم، تربیت محققین و متخلقین به اخلاق و مولفین حوزوی از دیگر اهداف ما باید باشد.

نایب رئیس جامعه مدرسیتن حوزه با بیان اینکه اسلام عزیز روی مسئله علم تاکید کرده و در مسائل دنیایی امر به قناعت کرده است، ولی در امر علم توصیه اسلام چیز دیگری است، ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) می فرماید اگر چند چیز در جامعه نبود همه جزء پاکان و خوبان بودند، نخست این که افراد در آنچه که می دانند، قناعت می کنند، دوم افراد حریص دنیا، سوم افراد ریا کار در عمل، عامل چهارم کسانی که دچار خود شیفتگی هستند و پنجمین عامل هم افرادی که در ارائه علم خود به دیگران بخل می ورزند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه علم و علم اندوزی زمان و مکان نداد، خاطرنشان کرد: علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه حلی، علامه مجلسی، و ... همگی الگوهای مجسم شیعه برای طلاب در امر تحقیق و پژوهش علمی هستند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: پژوهش نباید مهمان ناخوانده ساعات آموزش در حوزه علمیه باشد؛ متاسفانه آموزش های ما در حوزه پژوهش محور نیست، بحمدلله حوزه علمیه اصفهان توانسته این مشکل را در بدنه خود رفع کند و با قراردادن یک فرد به عنوان مسئول آموزش و پژوهش، آموزش را با پژوهش پیوند مناسبی داده است.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: آسیب هایی که ما در امر پژوهش داریم چند مورد است، نخست این که آموزش های ما یک مسیری می رود و پژوهش های مسیر دیگری را طی می کند، عدم آگاهی از روش صحیح تحقیق از دیگر آسیب هاست و مهارت های حوزوی دراین زمینه باید تقویت شود.

وی، نیاز سنجی و ملاک قراردادن این نیازها درامر تحقیق را از ضروریات دانست و گفت: ما امروز نیاز به تولید علم داریم نه تکرار مکررات؛ نو گراریی در طلاب کم دیده می شود، برخی خیال می کنند از هر نویی باید گریخت.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت شناسایی ظرفیت ها، نیروها و استعدادها و بستر سازی لازم پژوهشی، گفت: تقویت فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه، برنامه ریزی دقیق در عرصه پژوهش، برگزاری کارگاه های پژوهشی، حمایت بایسته و شایسته از محقیق و پژوهش ها، هماهنگی بین آموزش و پژوهش در برنامه های کوتاه مدت و میان مدت از جمله راهکارهای توسعه فرهنگ پژوهش در حوزه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha