شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه رسول گرامی اسلام(ص) مؤثرترین چهره ادوار تاریخ است، گفت: پیامبر(ص) به‌وسیله ارتباط معنوی و روحی از جامعه بدوی و جاهلیت عربستان، جامعه‌ای انسانی و اسلامی تربیت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در مراسم گرامیداشت هفته وحدت، با گرامیداشت فرارسیدن ایام میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام و هفته وحدت، اظهار کرد: باید تلاش کنیم ماه ربیع موعد ربیع دل‌های ما هم باشد.

وی با اشاره به آیه 107 سوره انبیاء، افزود: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاک إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» و تأکید می‌کند که‌ای رسول ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: کتاب «صد؛ رتبه‌بندی مؤثرترین چهره‌های تاریخ» به قلم مایکل هارت است که در این کتاب از جمعیت نزدیک به هفت میلیارد نفر جهان ابتدا 10 هزار نفر از بزرگان، علما و سلاطین ادوار تاریخ جهان جمع‌آوری شده و سپس از بین آن‌ها هزار نفر گلچین شده و از بین این هزار نفر هم نویسنده صد نفر را گلچین کرده و گفته این‌ها مؤثرترین افراد تاریخ بوده‌اند.

وی ادامه داد: در صدر این لیست نام مبارک حضرت محمد(ص) به‌عنوان مؤثرترین فرد تاریخ ذکر شده و بعد نویسنده دلایل این تأثیرگذاری را مطرح کرده است با در حالی که خود او مسلمان نیست.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: یکی از دلایلی که نویسنده کتاب «صد» در صدر دلایل خود برای انتخاب رسول گرامی اسلام به‌عنوان مؤثرترین چهره تاریخ مطرح می‌کند، این است که پیامبر خاتم به‌وسیله ارتباط روحی و معنوی که با جامعه خود برقرار کرد توانست بهترین تأثیرات را در یکی از خاص‌ترین مناطق دنیا به لحاظ جغرافیایی، اخلاق و آداب و رسوم بر جای بگذارد زیرا مردم عربستان از این نظرها شرایط بسیار خاصی داشتند.

وی اضافه کرد: مردم عربستان پیش از ظهور اسلام دختران را زنده‌به‌گور کرده و بسیاری از امور قبیح را انجام می‌دادند، اما پیامبر(ص) از این جامعه ابوذر تربیت کرد و در این جامعه سلمانی رشد می‌کند که تعبیر سلمان اهل‌بیت به او اطلاق می‌شود و به فرموده امام رضا(ع) هم سلمان در بین اصحاب و یاران پیامبر مانند لقمان حکیم است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: رسول گرامی اسلام(ص) چنین شخصیت‌هایی را به‌وسیله ارتباط معنوی و روحی خود تربیت کرد و امروز هم باید همه ما با تأسی از رسول گرامی اسلام و با چنگ زدن به قرآن و اهل بیت(ع)، برای گام برداشتن در صراط مستقیم تلاش کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha