جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش ملی فلسفه کلام در قم

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: ایجاد وحدت لازم و ضروری است و برای برقراری هرچه بیشتر وحدت باید تلاش کنیم و نباید در مقابل تقریب امر تخریب داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی، امروز در همایش ملی فلسفه کلام که در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، به آثار و برکات پژوهشگاه فرهنگ و اندشیه اسلامی اشاره کرد و گفت: این نهاد برای جامعه علمی و دینی ما بسیار مفید و مثمر ثمر بوده است.

وی به هفته وحدت اشاره کرد و آن را مبارک خواند و ابراز داشت: ایجاد وحدت لازم و ضروری است و برای برقراری هرچه بیشتر وحدت باید تلاش کنیم و نباید در مقابل تقریب امر تخریب داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه در ادامه  گفت: فلسفه علم کلام زیر مجموعه فلسفه علم و فلسفه علم زیر مجموعه علم مضاف و علم مضاف نیز زیر مجموعه فلسفه مطلق است.

وی ابراز داشت: با نگاه تاریخی به فلسفه متوجه سه ویژگی تمایل به وضوح، نگرش نقادی و استدلال گرایی و پرهیز از ترجیح سلیقه ای می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی در خصوص تفاوت فلسفه مضاف با مطلق ابراز داشت: اگر مقام سقوط را در نظر بگیریم فلسفه غیر مضاف نداریم، چون فلسفه های مضاف فلسفه هایی است که موضوعش ذکر می شود، مانند فلسفه دین، فلسفه هنر، حقوق و منطق و هیچ فلسفه مضاعفی نیست که موضوعش ذکر نشده باشد.

وی با بیان اینکه فلسفه مضاف دو حوزه دارد که یکی از آن عبارت است از  رشته علم و فلسفه علم کلام هم از این دسته می باشد  گفت:  فلسفه علم که زیر مجموعه فلسفه مضاف است دو کاربرد خاص و عام دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: هر علمی از علوم برای خود فلسفه ای دارد از جمله علم کلام و فلسفه علم و علم کلام از علوم  درجه دوم هستند.

وی تببین موضوع علم، غایت، هدف، روش شناسی، تعیین مسائل علم، مبنا و پیش فرض ها، ابزار های معرفت و رابطه آن با علوم دیگر، رویکرد ها و رهیافت ها در مورد علم، نقش و کارکرد فردی و اجتماعی علم را از عمده مسائل فلسفه علم برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین  ربانی گلپایگانی بیان نمود: فلسفه چه مطلق و چه مضاف باشد  علم عقلی است که گاهی انتزاعی تجریدی و گاهی انضمامی و ترکیبی است.

وی با بیان این که روش های بسیط و روش مرکب ترکیبی درعلوم داریم گفت:  روش های بسیط عبارت اند ازعقلی، نقلی، تجربی، سلوکی و شهودی که متناسب با علوم مختلف روش های بسیط با هم گره می خورد و ترکیب می شود به طور مثال در علم کلام  روش عقلی نقلی سلوکی است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: فلسفه علم هم در مقام «هست» و هم در مقام «باید» است که در مقام هست  روش آن نقلی و در مقام باید تحلیل می کند و روش آن عقلی است.

وی با بیان اینکه فلسفه علم کلام پژوهش فیلسوفانه است در مورد علم کلام گفت: موضوع علم کلام عقاید دینی است که تعیین، تبیین، اثبات و دفاع را بر عهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی افزود: پیشینه فلسفه علم کلام به اصطلاحی جدید است و اگر مراد نام این علم باشد خیلی جدید است، اما اگر مراد پرداختن به مسائل علم کلام است بخشی از آن ها را مرحوم لاهیجی در گوهر مراد دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha