جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نگاه اسلام به زن

حوزه/ متینی یکتا با اشاره به نگاه اسلام درباره جایگاه زن در خانواده و اجتماع، گفت: در طول تاریخ اسلام، بانوان متعهد و شجاع نقش مهمی در پیشبرد اهداف دین مبین اسلام داشتند که نمونه های بارز آن را در تاریخ صدر اسلام، واقعه عاشورا و در ادامه در وقایع پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم.

خانم فاطمه متینی یکتا به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به نگاه اسلام درباره جایگاه زن در خانواده و اجتماع، گفت: نگاه دین اسلام به انسان، نگاه کرامت است و این نگاه درباره مردان و زنان به یک اندازه است هر چند درباره وظایف این دو در جامعه مباحث بسیاری مطرح می باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه زن از نشئه جمالیه پروردگار است بدین جهت برخی وظائف مثل تامین مخارج خانواده از زن خواسته نشده است و به عبارتی در دین اسلام زنان مؤظف به تامین امور مالی خانواده ها نیستند مگر در شرایط خاصی که بحث آن جدا است. اما در نگاه اسلام و شرع مقدس این مردان هستند که مؤظف به تامین امور مالی خانواده می باشند و پرداخت نفقه به زن یکی از این موارد است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت حجت(عج) تهران با اشاره به نقش محوری زنان در اجتماع، ادامه داد: در طول تاریخ اسلام، بانوان متعهد و شجاع نقش مهمی در پیشبرد اهداف دین مبین اسلام داشتند که نمونه های بارز آن را در تاریخ صدر اسلام، واقعه عاشورا و در ادامه در وقایع پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: دشمنان اسلام برای این که بتوانند جامعه اسلامی را تضعیف کنند، سعی دارند با توطئه های ضدفرهنگی زنان جوامع اسلامی را به انحطاط بکشانند.

متینی یکتا با بیان این که زن در اسلام به عنوان یک انسان از احترام و کرامت ویژه ای برخوردار است، گفت: بسیار روشن است که نگاه اسلام و غرب به جایگاه زن بسیار متفاوت است زیرا غرب و لیبرال ها به زن به عنوان یک ابزار نگاه می کنند و درصدد هستند با بازیچه قرار دادن زنان منافع دنیوی خود را تامین کنند.

وی افزود: ممکن است غربی ها در الفاظ بسیار زیبا همچون آزادی مدعی حفظ کرامت زن باشند در حالی که هدف آنان از بیان آزادی به بردگی بردن زنان و سوء استفاده تبلیغاتی از آنان است.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به جایگاه خانواده در غرب، بیان داشت: در غرب یک نگاه مادی بر فضای خانواده حاکم است و هر کدام از اعضا درصدد تامین لذت ها و نیازهای مادی خود هستند و به ندرت فضای احترام و مهر و محبت بین والدین و فرزندان دیده می شود اما در اسلام اساس خانواده بر مهر و محبت، و الهام گرفته از آموزه های دینی است.

وی تصریح کرد: در خانواده های غربی چنانچه اختلافی پیش بیاید هر کدام از اعضا سعی دارند با مراجعه به دادگاه و اعمال قانون مشکلات شان را حل کنند در حالی که در خانواده های اسلامی چنانچه اختلافی پیش بیاید، زن اصیل ایرانی مستقیما به دادگاه مراجعه نمی کند بلکه با تدبیر و با حفظ کرامت خانواده اش عمل می کند هر چند قوانین معتبر و مناسبی هم برای احقاق حق او وجود داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت حجت(عج) تهران با انتقاد از وضعیت زنان در جوامع غربی، گفت: گاهی شنیده می شود که مثلاً در فلان کشور اروپایی قوانین بسیار محکمی برای احقاق حقوق زنان وضع شده است، در حالی که اگر این قوانین به خوبی کارشناسی شوند، خواهیم دید فقط ظواهر و الفاظ خوبی دارند، اما در عمق این قوانین چه فجایعی رخ می دهد که متزلزل شدن بنیاد خانواده ها فقط یکی از آسیب های آن است.

 متینی یکتا در پایان با بیان این که آموزش صحیح سبک زندگی اسلامی می تواند جوانان را از آسیب های اعتقادی و اخلاقی مصون نگه دارد، گفت: در طول دوران دفاع مقدس نمونه های موفقی از بانوانی که دارای تربیت صحیح اسلامی بودند، حضور داشتند و بعد از آن نیز در طول این سال ها، بسیاری از زنان موفق، متدین و متعهد در عرصه های مختلف مشغول خدمت به نظام جمهوری اسلامی هستند و می توانند الگوی خوب و موفقی برای دختران جامعه امروز ما باشند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha