جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تظاهرات فرانسه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سیاست های اقتصادی شانزه لیزه را در دود و آتش فرو برد

دومین هفته تظاهرات مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه که از صبح شنبه آغاز شده بود تا ساعت‌های پایانی شب در پاریس ادامه یافت.پلیس فرانسه برای متفرق کردن هزاران تظاهرات‌کننده در خیابان مشهور «شانزه‌لیزه» پاریس، از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. تظاهرات‌کنندگان که به «جلیقه زردها» معروف هستند به افزایش بهای سوخت و سیاست های اقتصادی دولت فرانسه معترضند.شمار تظاهرات‌کنندگان در خیابان شانزه لیزه پاریس حدود هشت هزار نفر برآورد شده است. جلیقه‌زردها تلاش داشتند به سمت کاخ ریاست‌جهوری فرانسه «الیزه» حرکت کنند اما پلیس مانع آنها شد.دولت فرانسه نیز اعلام کرد طی روز شنبه و در سراسر این کشور ۸۱ هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند. در پی خشونت‌های پلیس ۱۳۰ نفر را در پاریس و دیگر نقاط این کشور بازداشت کرد.

 

دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا دلار را اخراج کردند

مسکو و پکن درحال آماده کردن قراردادی برای افزایش استفاده از روبل و یوآن در معاملات تجاری دوجانبه و بین‌المللی هستند.برنامه این است که یک سیستم جدید بین‌مرزی ‌برای پرداخت‌های مستقیم با ارزهای ملی ایجاد شود. طبق گفته نخست‌وزیر روسیه، دیمیتری مدودف، مذاکراتی در حال انجام است که اجازه می‌دهد کارت اعتباری یونیون‌پی چین در روسیه، و کارت اعتباری میر کارت روسیه در چین قابل استفاده باشند. مدودف گفت: هیچ ارز واحدی نباید در بازارها حاکم باشد، چراکه به این ترتیب همه ما به شرایط اقتصادی کشور صادرکننده این ارز وابسته خواهیم شد، حتی اگر این ارز مربوط به اقتصاد قدرتمند آمریکا باشد.روسیه و چین از سال ۲۰۱۴ تجارت با ارزهای ملی خود را آغاز کردند و آن را تا پایان ۲۰۱۷ تمدید کردند. حجم تبادلات تجاری بین ۲ کشور امسال در بازه ژانویه تا سپتامبر، ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده و به ۷۷ میلیارد دلار رسیده است.

 

راز سکوت نفتی‌ها فاش شد

دولتمردان ایران از همان ابتدا اعلام کردند رویای ترامپ برای به صفر رساندن نفت ایران دست نیافتنی است اما درباره آمار و اطلاعات و راه‌هایی که از طریق آن تحریم را دور خواهند زد سخنی به میان نیامد و سوالات خبرنگاران درمورد میزان تولید، صادرات و راهکارهایی که وزارت نفت برای مقابله با تحریم های آمریکا درنظر گرفته است، پاسخ داده نشد.زنگنه - وزیر نفت - گفت: ان‌شاالله خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی‌شود."بارها اعلام کرده‌ایم که درباره تحریم اطلاعاتی به آمریکا نمی‌دهیم. من درباره تحریم یک کلمه هم حرف نمی‌زنم، قرار نیست برای خوشحالی مردم حرف‌هایی بزنم و کارهایی که در این حوزه انجام می‌دهم را لو بدهم." این جملات تنها گوشه‌ای از اظهارات زنگنه درباره تحریم‌های نفتی است.اما علت این سکوت چه بود؟! امیرحسین زمانی‌نیا - معاون وزیر نفت - از وجود جنگ روانی و اطلاعاتی بین ایران و آمریکا خبر داد و گفت: وزارت نفت نمی‌تواند درباره آمار و ارقام حرف بزند، زیرا جنگ جدی اطلاعاتی، روانی و افکار عمومی بین ایران و واشنگتن در حال جریان است. هر اطلاعاتی که ما بدهیم، آن‌ها استفاده می‌کنند و هر اطلاعاتی که آن‌ها بدهند، ما استفاده می‌کنیم. هر دو طرف یکدیگر را خوب می‌فهمند، اما این‌که این جنگ تا چه زمانی ادامه دارد، به تغییر ماهوی روابط بین‌المللی بستگی دارد و این‌که اتحادیه اروپا چقدر مستقل از آمریکا شود و نفوذ مالی آمریکا چقدر در دنیا محدود شود.با این اوصاف، شاید نتیجه همین سکوت است که صادرات نفت ایران، گاهی چراغ روشن و گاهی چراغ خاموش ادامه دارد و به گفته زمانی‌نیا ایران در نفت جلوتر از برنامه خود قرار دارد.

 

اوپک پنهانی ترامپ را دور زد

اوپک و عربستان سعودی ظاهرا در تدارک کاهش تولید نفت خود هستند اما تلاش خواهند کرد برای اجتناب از خشمگین کردن رییس جمهور آمریکا، میزان این کاهش را پنهان کند.سعودی‌ها گویا نگران عبور از ترامپ هستند زیرا وی پس از رسوایی قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول، از محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دفاع کرده است.اوپک برای محدودیت عرضه آماده شده زیرا این گروه معتقد است بازار نفت در سال میلادی آینده دچار اشباع عرضه خواهد شد. قیمت‌های نفت از ماه میلادی گذشته به دلیل نگرانی‌ها نسبت به فرا رفتن میزان عرضه از تقاضا، بیش از ۳۰ درصد ریزش کرده است.یک مقام اوپک به وال استریت ژورنال گفت: اوپک قصد دارد کاهش ۱.۴ میلیون بشکه در روز تولید نفت را اعلام کند اما از این کاهش به عنوان پایبندی به سهمیه تولید پیمان سال ۲۰۱۶ یاد خواهد کرد.تولیدکنندگان نفت محدودیت عرضه خود را در ژانویه سال ۲۰۱۷ به منظور پایان دادن به اشباع عرضه جهانی و تقویت قیمت‌ها آغاز کردند. این سیاست موفق شد مازاد موجود در بازار را حذف کرده و قیمت‌ها را بالا ببرد. با این حال این گروه در ژوئن تحت فشار ترامپ در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران موافقت کرد میزان تولید خود را مجموعا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

 

اوپک خم به ابرو نیاورد

اوپک در برابر بزرگترین ریزش قیمت هفتگی نفت از سال ۲۰۱۶ تاکنون، هیچ نشانه علنی از وحشت بروز نداد و هیچ حرفی از نشست فوق العاده در روزهای آینده نزد.پنج منبع آگاه به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفتند: اوپک درباره هیچ برنامه ای برای نشست فوق العاده در روزهای آینده گفت و گو نکرده است.بهای نفت برنت در معاملات سبک روز جمعه سقوط شدیدی داشت و به پایین مرز ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. این ریزش قیمت در نتیجه انتظارات بازار برای بازگشت اشباع عرضه و ابهام درباره توانایی اوپک و روسیه برای کاهش سریع تولید در ماههای پیش رو، به وقوع پیوست.بازار نفت از سوم اکتبر که قیمتها تا رکورد ۸۶ دلار در هر بشکه صعود کردند، به دلیل رکورد بالای تولید آمریکا، عربستان سعودی و روسیه روند کاهشی پیدا کرده است. بازار در روزهای اخیر به آمار تولید عربستان سعودی که بالای ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز است و پیامهای توییت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا متمرکز شده است. ترامپ با ارسال مرتب پیام در توییتر، اوپک را برای پایین نگه داشتن قیمت تحت فشار قرار داده و از عربستان برای مشارکت در افزایش تولید تشکر کرده است.

 

آذر با عقب نشینی ارزی آغاز کرد

نرخ دلار و یورو در صرافی‌ها از جمله صرافی بانک ملی با کاهش همراه بود و به این ترتیب این صرافی هر دلار آمریکا را با نرخ ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان خرید و به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت. همچنین نرخ هر یورو در این صرافی ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بود و در مقابل این صرافی هر یورو را با نرخ ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان خرید. مقایسه نرخ دلار و یورو در صرافی بانک ملی با روز‌های گذشته، نشان می‌دهد که قیمت دلار و یورو نسبت به روز‌های قبل با کاهش همراه بوده است. در بازار غیر رسمی نیز نرخ فروش لیر دیروز ۲۵۵۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۸۰۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. یورو مسافرتی نیز در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۵۰ تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

 

اتاق ضد تحریم وزارت اقتصاد فعال شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل اتاق مدیریت ضد تحریم در وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر داد.محمدرضا پورابراهیمی گفت: در کمیسیون اقتصادی نشست مشترکی با حضور وزیر اقتصاد و مدیران ارشد نظام بانکی و اعضای کمیته ضد تحریم کمیسیون، برگزار شد.وی تصریح کرد: تشکیل اتاق مدیریت ضد تحریم در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رصد اقدامات آمریکایی ها در حوزه بانکی و اقدامات برای تقویت نظام بانکی در نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد اتاق مدیریت ضد تحریم تشکیل شود.پورابراهیمی در عین حال خاطر نشان کرد: افزایش حوزه اختیارات نظام بانکی و اصلاح ساختار نظام بانکی از دیگر محورهای نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس بود. بخشی از راهکارهای مقابله با تحریم های بانکی محرمانه است و این موضوع در اتاق مدیریت ضد تحریم پیگیری می شود.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: توجه به مسائل بانکی در بودجه سال ۹۸ از دیگر موضوعاتی بود که در نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

 

ایران روی کمربند طلا قرار گرفت

در دنیا ۳۲۰۰ تن طلا استخراج می‌شود که چین با ۳۲۰ تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده و بلیز در آمریکای مرکزی با ۵ کیلوگرم کوچک‌ترین تولیدکننده این فلز گرانبهاست .ایران در زمینه تولید طلا در رتبه 40 جهان قرار دارد و در حال حاضر ذخایر قطعی طلا در معادن ایران ۲۵۰ تن است که توسط بخش دولتی و خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در حال استخراج است.شاید تا بیست سال پیش کسی نمی‌دانست که ایران روی کمربند طلا قرار گرفته است سید رحمان حسینی یکی از فعالان صنعت معدن گفت :کشور از پتانسیل خوبی در صنعت معدن بر خوردار است و اکتشافات اصولی و برنامه ریزی شده می تواند ما را به سمت استخراج های به صرفه برساند . در حال حاضر کشور حدود 30 معدن فعال طلا دارد که حدود 300 تن ذخایر قطعی طلا دارند و این موضوع می تواند پشتوانه خوبی برای دولت و پول ملی باشد .

 

زنگ‌خطر گندم هم به صدا درآمد

پس از گذشت حدود ۸ هفته از زمان اعلام رسمی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، بالاخره نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی-به ویژه گندم- از سوی شورای اقتصاد و سازمان برنامه اعلام شد. این تاخیر بیش از دو ماهه در حالی اتفاق افتاد که وزارت جهاد کشاورزی، مردادماه امسال قیمت پیشنهادی خود را  به شورای اقتصاد ارسال نموده بود.فارغ از این میزان تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی از سوی سازمان برنامه و بودجه، آنچه بیشتر سبب نگرانی و نارضایتی کشاورزان شده است، میزان افزایش قیمت است بطوریکه به عنوان نمونه نرخ خرید گندک ۱۴۷۰ تومان عنوان شده که نسبت به نرخ سال گذشته رشد حدود ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش اندک قیمت درحالی است که طبق قانون باید افزایش قیمت براساس میزان تورم باشد.اجرا نشدن قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی سازمان برنامه و بودجه، زنگ خطر کاهش تولید و به تبع آن کمیاب شدن برخی از محصولات پر مصرف را در سال آینده به صدا درآورده است.

 

بازار لوازم خانگی شگفتی آفرید

اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در اقتصاد ایران رخ داد باعث شد تا نه تنها بازار دچار تکانه و افت و خیز شود، بلکه اتفاقاتی را رقم زد که برای خیلی‌ها چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ یکی از این اتفاقات در بازار لوازم خانگی افتاد؛ آنجایی که به گفته برخی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار، رشد قیمتی لوازم خانگی ایرانی که قطعاً تاثیر ارز در قیمت‌گذاری آن به مراتب کمتر از لوازم خانگی خارجی وارداتی است، بیشتر از قیمت لوازم خانگی خارجی است. اصلا هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن قیمت در بازار نیست؛ حتی در این چند وقت که قیمت دلار پایین آمده، لوازم خانگی ایرانی برعکس عمل کرده اند و افزایش قیمت داشته‌اند و شاید در همین چند هفته 10 تا 15 درصد قیمت لوازم خانگی ایرانی گران‌تر شد.

 

کسری کارگران از ۱.۲ میلیون تومان فراتر رفت

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: تا امروز کاهش قدرت خرید دستمزد از مرز یک میلیون و دویست هزار تومان هم فراتر رفته و دیگر زمانِ وقت تلف کردن نیست.توفیقی یادآور می‌شود: کمیته دستمزد، کمیته علمی و مشورتیِ شورای عالی کار است و با دستور همین شورا نیز تشکیل جلسه می‌دهد لذا محاسبات این کمیته «بایستی» مورد توجه قرار گیرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.وی درباره روند رو به رشد افزایش قیمت‌ها گفت: فرض محال بگیریم که قیمت دلار کاهش هم پیدا کند؛ در آن شرایط مطالبه اجتماعی باید این باشد که سطح عمومی قیمت‌ها با همان سرعتی که رشد کرده، کاهش یابد؛ ولی آیا افرادی که لحظه به لحظه قیمت دلار را چک می‌کردند و قیمت‌های پیشنهادی را لحظه به لحظه هماهنگ با افزایش قیمت ارز افزایش می‌دادند، حالا با کاهش نرخ‌ها قیمت‌ها را کاهش خواهند داد؟ درصورت تثبیت کاهش نرخ ارز که البته در شرایط فعلی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست؛ چقدر زمان نیاز است برای کاهش  قیمت‌ها؟ آیا واقعاً فروشنده‌ها به کاهش نرخ رضایت می‌دهند؟ نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: یکی از خواسته‌های کارگران افزایش دستمزد است که یک خواسته صددرصد جدی است ولی کارهای دیگری هم می‌شود انجام داد؛ دولت می‌تواند از قِبَل افزایش درآمدهای خود (افزایش نرخ ارز و مسکوکات و بالا رفتنِ ارزش ریالیِ صادرات نفت) به کارگران بُن و سبدِ غیرنقدی بپردازد؛ منِ کارگر حقم را که همان پر شدنِ شکاف دستمزد و سبد معیشت است مطالبه‌گرایانه از دولت می‌خواهم و از این مطالبه‌گری عقب نمی‌نشینم.

 

بورس تهران قرمز تر از قبل شد

براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با کاهش ۴ هزار و ۴۶۰ واحد به رقم ۱۷۱ هزار و ۲۵۲ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۹۷ واحد افت کرده و به رقم ۲۷ هزار و ۹۶۷ واحد رسید.ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار امروز به ۶۵۱ هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از یک میلیارد و ۷۰۹ میلیون اوراق حق‌تقدم و سهام در قالب ۱۳۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۹۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی یک‌هزار و ۲۹۸ واحد افت کرده و به رقم ۴۹ هزار و ۸۷۲ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۳۹ واحد عقب‌نشینی داشت و به رقم ۱۹ هزار و ۷۱۳ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با ۴ هزار و ۳۷۷ واحد افت به رقم ۱۸۳ هزار و ۱۰۶ واحد رسید. شاخص بازار اول با ۳ هزار و ۳۷۹ واحد کاهش به رقم ۱۲۶ هزار و ۵۸۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با رقم ۸ هزار و ۴۲۹ واحد کاهش به رقم ۳۳۹ هزار و ۱۲۷ واحد رسید.در فرابورس ایران شاخص کل ۴۳ واحد افت کرده است و به رقم یک‌هزار و ۸۶۴ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.

 

بانک مرکزی آبروی مدعیان شفافیت را برد

وزیر امور خارجه اخیرا از پول‌شویی گسترده‌ در کشورمان خبر داد و مدعی شد که مخالفان شفافیت مالی و منتقدان FATF،  ذی‌نفعان این عدم شفافیت مالی در کشور هستند. وی در سخنان خود مدعی شده بود مخالفت با الحاق ایران به FATF از سوی باندهای پولشویی با حجم چندهزار میلیارد تومانی انجام می شود و پیوستن به آن می تواند از بروز چنین پولشویی هایی در اقتصاد ایران جلوگیری کند.بازخوانی اظهارات مقامات مسئول در همین دولت نشان می دهد که بخش قابل توجهی از پولشویی در دنیا در آمریکا و اروپا انجام می شود و سهم ایران از پولشویی اندک است.«عبدالمهدی ارجمندنژاد» مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اعلام کرده بود، 70 درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپاست.وی تصریح کرده بود: بر اساس برآوردها، 47 درصد پولشویی های دنیا در آمریکا و 23 درصد در اروپا انجام می شود.«عبدالمهدی ارجمندنژاد» گفته بود: بسیاری از پولشویی ها در بازارها و مراکز مالی با عمق زیاد و از طریق انواع ابزارهای مالی انجام می شود که نمونه آنها را کمتر می توان در ایران یافت و انتظار نمی رود سهم ایران در مقیاس جهانی، قابل توجه باشد؛ هر چند مجموعه دستگاه های ذیربط در این زمینه در پی آنند که همین مقدار ناچیز احتمالی را نیز به صفر برسانند.

 

صعود طلا دشوار شد

یک بار دیگر کاهش قیمت نفت، سوژه اصلی بازارهای کالا شد و سایه تیره‌ای روی دارایی‌های مطمئنی مانند طلا انداخت.تحلیلگران می‌گویند به دلیل این‌که نفت، کالای مهمی در بسیاری از شاخص‌های کالاست، مبارزه با کاهش قیمت برای طلا دشوار خواهد شد.قیمت طلا هفته گذشته را با رشد بسیار اندکی به پایان برد و موفق نشد از مقاومت در مرز ۱۲۳۰ دلار عبور کند. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۴.۸۰ دلار یا ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۲۲۳.۲۰ دلار بسته شد، با این حال،  برای کل هفته کمتر از ۰.۱ درصد رشد قیمت داشت.آنچه مانع رشد قیمت طلا شد، ریزش ۷ درصدی قیمت نفت و سقوط آن به پایین‌ترین رکورد سال ۲۰۱۸ در معاملات روز جمعه بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا مرز ۵۰.۷۴ دلار عقب‌نشینی کرد.به گفته اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالا در کومرس بانک، نه تنها قیمت نفت روی فضای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالا تاثیر منفی گذاشت بلکه افت شدید آن برای طلا نیز منفی است زیرا کاهش قیمت نفت، انتظارات تورمی را کمتر می‌کند.

 

حباب بیت‌کوین ترکید

ارزش ارز دیجیتالی بیت‌کوین هم‌چنان رو به کاهش است و به گفته کارشناسان ادامه شیب نزولی آن، شوک جدیدی به سرمایه‌گذاران و بازار ارزهای دیجیتالی وارد خواهد کرد.به نظر می‌رسد که داده‌های تحلیلی کارشناسان و تحلیلگران فعال در بازار ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت‌کوین، دیگر برای سرمایه‌گذاران ارزشی ندارد چراکه در هفته‌های اخیر بهای بیت کوین علی‌رغم برآوردهای آن‌ها به‌طرز قابل ملاحظه‌ای سقوط کرده و مرز پیش‌بینی‌ها را هم رد کرده است.هفته‌های اخیر با سقوط ناگهانی و مداوم ارزش بیت کوین، بازار ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده با شوک و شرایط غیرمنتظره روبرو و همین امر موجب شد که بسیاری از سرمایه گذاران و معامله‌گران از خرید و سرمایه‌گذاری برروی آن اجتناب کرده و منتظر بمانند که آینده این ارز به کجا خواهد رسید و چگونه رقم زده خواهد شد.

 

بازار چشم انتظار آتش‌بس جنگ تجاری در اجلاس گروه ۲۰ شد

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی وی هفته جاری در اجلاس سران گروه ۲۰ (جی ۲۰) بوینوس آیرس دیدار خواهند کرد اما به نظر می‌رسد هیچ کدام بنای آشتی با یکدیگر را ندارند.با تلاش ترامپ برای عمل به وعده‌اش برای اشتغالزایی بیشتر صنعت تولیدی آمریکا، جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین با یکدیگر ماه‌هاست که ادامه دارد. این تعرفه‌ها عامل ضعیف شدن بخش تولیدی چین شمرده شده‌اند. آمریکا تاکنون سه دور افزایش تعرفه برای واردات کالاهای چینی اعلام کرده و چین نیز روی واردات ۱۱۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه جدید وضع کرده است. ترامپ تهدید کرده اگر اختلافات تجاری حل نشود، روی ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر واردات کالاهای چینی به آمریکا تعرفه وضع خواهد کرد.بر اساس گزارش گاردین، مفسران می‌گویند هر گونه حرکت مثبتی حتی اگر ادامه مذاکرات باشد، به کاستن تنش در بازار و ریسک پذیر ماندن سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد.

 

چین هم نزولی شد

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، رشد اقتصادی چین در سال آینده میلادی تحت‌تاثیر جنگ تجاری با آمریکا و تنش‌های سیاسی و تجاری در جهان با ۰.۳ درصد کاهش، به ۶.۳ درصد خواهد رسید.کارشناسان اقتصادی فعال در این دانشگاه در ادامه این گزارش پیش‌بینی و ذکر کرده‌اند که رشد اقتصادی چین که در سال جاری میلادی به ۶.۶ رسیده بود، در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۶.۳ درصد تقلیل خواهد یافت.رویترز نوشت: آن‌ها هم‌چنین عنوان کرده‌اند حتی درصورتی که جنگ تجاری چین و آمریکا در ماه‌های آینده پایان یابد و تعرفه‌های گمرکی به روال قبل بازگردد، باز هم این کشور با کاهش حجم صادرات و تجارت جهانی مواجه خواهد شد چراکه به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات و نوسانات ارزی قابل توجه، تحریم‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی موجود در بسیاری از کشورها، حجم صادرات و واردات را به میزان قابل توجهی کاهش داده و فضای کلی تجارت جهانی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.این کارشناسان اقتصادی هم‌چنین خاطرنشان کرده‌اند که اتخاذ سیاست و اقدامات کوتاه‌مدت نمی‌تواند چین را از رکود اقتصادی و کاهش روند رشد اقتصادی برهاند اما به‌طور قطع تغییر و اصلاح در نظام مالی و تجاری این کشور قادر خواهد بود کمک بسزایی به جلوگیری از ادامه روند کاهشی رشد اقتصادی چین کند.

 

آب تجدیدپذیر هم زنگ خطر را به صدا درآورد

به گفته کارشناسان، وضعیت منابع آبی هر روز شرایط بدتری را تجربه می‌کند که یکی از علل اصلی آن کاهش منابع آبی تجدیدپذیر است. این موضوع لزوم وجود یک مدیریت منطقی و حساب شده را گوشزد می‌کند.همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت نیرو تغییرات وضعیت منابع آب تجدیدشونده بیانگر این است که میزان منابع آب تجدیدشونده در سال آبی ۷۷-۷۸ معادل  ۱۳۰ میلیارد مترمکعب، در سال آبی ۸۵-۸۶ معادل ۱۲۵ میلیارد مترمکعب و در سال آبی ۹۲-۹۳ معادل ۱۲۰ میلیارد مترمکعب بوده که طی ۱۵ سال اخیر به ۱۱۵ میلیارد مترمکعب و طی پنج سال اخیر به ۱۰۴ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.طبق گفته‌های رضا اردکانیان - وزیر نیرو در سطح جهان، سالانه ۶۰ درصد از بارش‌ها به طور متوسط تبخیر می‌شود که در ایران به‌دلیل شرایط اقلیمی، این رقم به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد. اما نکته مهم، تبخیر آب از مخازن سدها و دریاچه‌های مصنوعی است که این رقم در دنیا به‌طور متوسط پنج درصد و در ایران حدود شش درصد تخمین زده می‌شود.طبق شاخص برداشت کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد کمتر از ۱۰ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر در حد مطلوب ارزیابی می‌شود و برداشت‌های ۱۰-۲۰ درصد، ۲۰-۴۰ درصد، ۴۰-۶۰ درصد و بیش از ۶۰ درصد به ترتیب در حد بحران کم، بحران متوسط، بحران بالا و فاجعه هستند. در ایران ۸۰ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود که این رقم در حد فاجعه است.

 

کوه نفت ریزش کرد

قیمت نفت روز جمعه حدود ۸ درصد افت داشت و به پایین‌ترین رکورد در بیش از یک سال گذشته سقوط کرد و هفتمین کاهش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند.بهای معاملات آتی نفت برنت ۳.۸۰ دلار یا ۶.۱ درصد کاهش یافت و در ۵۸.۸۰ دلار در هر بشکه بسته شد. در طول معاملات جمعه، نفت برنت تا مرز ۵۸.۴۱ دلار که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۷ بود، عقب نشینی کرده بود.برنت برای کل هفته ۱۱.۳ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱۰.۸ درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش هفتگی از ژانویه سال ۲۰۱۶ بود.عرضه نفت به خصوص از سوی تولیدکنندگان آمریکایی سریعتر از تقاضا رشد کرده و انتظارات برای اشباع عرضه در بازار را تقویت کرده است. در برابر تحولات اخیر، پیش بینی می‌شود اوپک کاهش تولید خود را پس از دیدار رسمی اعضای این گروه در ششم دسامبر، آغاز کند.

 

چینی ها جانشین «توتال» شدند

وزیر نفت با اشاره به خروج شرکت توتال فرانسه از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت که شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین به طور رسمی جایگزین توتال شده‌، اما شروع به کار نکرده است. تیرماه سال گذشته، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت‌های توتال با ۵۰.۱ درصد سهم، سی‌ان‌پی‌سی با ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ایران با ۱۹.۹ درصد سهم امضا شد اما شرکت توتال فرانسه بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام گفت که در صورت عدم دریافت معافیت از تحریم‌ها، این پروژه را ترک می‌کند.ایران دو ماه به توتال فرصت داد که از آمریکا معافیت بگیرد و سرانجام شرکت توتال اعلام کرد که آمریکا موافقت نکرده و از پروژه کنار رفت. هنوز معلوم نیست، این شرکت که برای خرید نفت ایران نیز رعایت تحریم‌های آمریکا را می‌کند، چگونه حاضر به سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلار در پارس جنوبی خواهد شد. البته این شرکت سال‌هاست که توسعه میدان آزادگان شمالی ایران را بر عهده دارد. اکنون روزانه 80 هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha