پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم تشکیل بازار مشترک علم و فناوری در جهان اسلام تاکید کرد و گفت: ایران تنها کشوری است که درهای مراکز علمی آن و حوزه علمیه به روی مذاهب باز است و همه می توانند آزادانه براساس مذاهب خود در ایران تحصیل کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در نشست «40 سال دستاورد در سایه مقاومت» که در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در تهران برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی به رغم اینکه زیر سخت ترین حملات جریان استکبار بوده، از آرمان های ایمانی و اسلامی، استقلال و مقاومت در مقابل دشمن کوتاه نیامده و در کنار محرومان و مستضعفان عالم بوده است، البته بهای سنگینی هم در این مسیر پرداخته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: ایران اسلامی به رغم اینکه در این چهل سال، حتی یک روز هم از هدف هجوم همه جانبه مستکبران عالم آزاد نبوده است، ولی با کمال افتخار و سرافرازی می گوییم که با حفظ آرمان های بزرگ و همچنین مقاومت در مسیر وحدت اسلامی و دفاع از مظلومان عالم، در همه شاخصه های رشد و تعالی، گام های بلندی به جلو برداشته ایم.

وی با بیان این که دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی با پایمردی، استواری و استقامت بر اهداف حاصل شده، اظهار کرد: دستاوردهای بزرگ و گسترده انقلاب اسلامی در درون مرزهای جمهوری اسلامی، از آنِ همه امت اسلام است و هیچ دستاوردی را برای خودمان بدون امت اسلامی تصور نمی کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور یادآور شد: اگر بخواهیم به شاخص های مختلف پیشرفت انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف بپردازیم، قطعا در این جلسه نمی توانیم به آنها اشاره کنیم، ولی در اینجا به پیشرفت های علمی اشاره ای می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در ایران دو نظام آموزشی وجود دارد، نخست نظام آکادمیک دانشگاهی است که به قلمروهای علوم پایه و دانش های پزشکی، فنی و ... می پردازد و نظام دیگر، نظام حوزه علمیه است که به حوزه علوم دینی و انسانی می پردازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اسناد راهنمای حرکت علمی یکی از شاخصه های مهم برای پیشرفت کشور ما بوده، زیرا این اسناد نشان دهنده مسیر پیشرفت ایران اسلامی است؛ امروز می توانیم بگوییم که در نظام دانشگاهی ما، شورای عالی انقلاب فرهنگی ده ها سند در افق و چشم انداز تطورات علمی تصویب کرده و سیاست های مهم علمی توسط مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام تبیین و ارایه شده است.

وی افزود: حوزه های علمیه نیز امروز دارای اسناد علمی در عرصه قلمروهای دانشی هستند؛ در ایران هدف گذاری، نقطه گذاری و برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت داریم؛ این برنامه ریزی در حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در عرصه ساختارها و نظام های ساختاری علم نیز از عالی ترین نهادهای تصمیم گیرنده نظام تا شوراها و دانشگاه ها ساختارهای عمیقی شکل گرفته است. در بودجه پژوهش علم و دانش نیز طبق آمارهای ارائه شده، یک و نیم درصد تولید ناخالص ملی در عرصه تولید علم هزینه می شود که در 5 سال آینده باید به بیش از 3 درصد برسیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: تعداد دانشگاه ها و حوزه های علمیه نیز از شاخص های پیشرفت ایران است؛ مجموع دانشگاه های ایران تا حدود 2هزار موسسه و مرکز علمی است و 2000 حوزه علمیه شیعه و اهل سنت نیز در نظام حوزوی فعالیت می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در زمینه استاد و هیئت علمی نیز باید گفت که امروزه 80 هزار استاد و عضو هیئت علمی در دانشگاه ها فعالیت می کنند و در نهادهای حوزوی نیز بیش از 10 هزار استاد فعالیت می کنند.

وی افزود: امروزه در نظام دانشگاهی 4 و نیم میلیون دانشجو فعالیت می کنند؛ در نظام حوزوی نیز بیش از 200 هزار طلبه در حال تحصیل هستند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در قلمرو رشته ها نیز ایران اسلامی در طراحی و افزایش رشته های علمی یک حرکت وسیع انجام داد و صدها رشته و مقطع در دانشگاه های طراحی و تدریس می شود؛ در عرصه حوزه های علمیه نیز بیش از 200 رشته در عرصه علوم اسلامی و انسانی داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در زمینه تحصیلات تکمیلی نیز بیش از یک میلیون دانشجو داریم و در زمینه عدالت جنیستی هم به حضور گسترده بانوان در عرصه علم و دانش توجه خاص داشته ایم، به طوری که امروز بیش از 50 درصد دانشجویان از بانوان هستند و طلاب خواهر نیز امروز به شکل گسترده فعالیت دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآورشد: ایران اسلامی در 500 شهر و همه استان ها دانشگاه را تاسیس کرده؛ در زمینه عدالت قومی و مذهبی نیز باید گفت که امروزه درهای دانشگاه و حوزه به روی همه اقوام باز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروزه 500 مجله علمی در ایران فعالیت دارند و در عرصه تولید علم نیز رتبه اول را در سرعت علمی داریم؛ در عرصه دانشی نیز در مرزهای علوم بسیار پیچیده رسیده ایم؛ همه اینها در حالی به این مرتبه رسیده ایم که در متن سختی ها حضور داشتیم.

وی افزود: نیمی از آموزش در کشور ما در اختیار بخش خصوصی است؛ مرزهای دانش علوم اسلامی در حوزه علمیه توسعه یافته اند؛ بیش از 30 گرایش در فقه ناظر به دنیای جدید در قم طراحی شده است؛ بیش از 200 رشته و گرایش ایجاد کرده ایم؛ در حوزه علوم انسانی به سمت علوم انسانی ناظر به علوم اسلامی رفتیم که مورد نیاز جامعه امروز اسلام است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: امروزه طلابی از 130 کشور در قم مشغول به تحصیل هستند؛ تجربه ایران با نگاه اسلامی و دینی و تمدنی و فرامذهبی انجام شده که می تواند الگوی حرکت کشورهای اسلامی دیگر باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که درهای مراکز علمی آن و حوزه علمیه به روی مذاهب باز است و همه می توانند آزادانه براساس مذاهب خود در ایران تحصیل کنند؛ غلبه بر افراط های مذهبی و رسیدن به تقریب را باید از همین مراکز آغاز کرد که خوشبختانه در این عرصه گام های گسترده ای برداشته ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نیازمند بازار مشترک علمی در جهان اسلام هستیم که بتواند دشمن را عقب براند و فلسطین را نجات دهد و جهان را در سایه توحید متحد کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha