پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام حیدری کاشانی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: وقتی شیطان تمام اهرم‌های فشار و مقدمات را برای به دام انداختن انسان انجام می‌دهد انسان باید به روش یوسف صدیق علیه السلام از محیط معاصی فرار کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی دوشنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س)گفت: در قرآن کریم کلمه تقوا ۱۵۸ بار تکرار شده است و ۱۲۴ مرتبه نیز خداوند در قرآن کریم امر به تقوی نموده است؛ کلیدواژه تقوی بیشترین ترکیب در خصوص فضایل اخلاقی است.

وی افزود: داشتن تقوا باعث می‌شود انسان در دنیا و آخرت در معیت رسول خدا و اهل‌بیت(ع) و صالحان و شهدا باشد؛ انسان باتقوا هم به سعادت و عافیت دنیا می‌رسد و هم در آخرت جاودانگی را به دست خواهد آورد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تقوا گریزی و تقوا ستیزی دو کلیدواژه اصلی این عنصر اصلی هستند. تقوای واقعی یعنی پرهیزگاری و دوری از چیزهایی که خداوند از انجام آن‌ها رضایت ندارد و خویشتن‌داری از معاصی و فرار از محیط‌های آلوده است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها یادآور شد: وقتی شیطان تمام اهرم‌های فشار و مقدمات را برای به دام انداختن انسان انجام می‌دهد، انسان باید با تاکتیک و هنر تقوا گریزی به سبک یوسف صدیق علیه السلام از محیط معاصی فرار کند. تاکتیک تقوای گریز انسان را نجات می‌دهد و خداوند نیز باب‌های خروج از معاصی را برای انسان مفتوح می‌کند.

حجت‌الاسلام  والمسلمین حیدری کاشانی تأکید کرد: اگر انسان اهل گریز از معاصر باشد، می‌تواند به‌مرورزمان شیاطین وجودش را تسلیم نماید و همانند یوسف پیامبر علیه السلام فرار را بر قرار ترجیح دهد.

وی در ادامه گفت: تقوای ستیز به سبک ابراهیم خلیل‌الرحمن علیه السلام نیز دیگر عنصر اصلی این کلیدواژه قرآنی است؛ زمانی که شیطان برای جلوگیری از ذبح اسماعیل، حضرت ابراهیم علیهماالسلام را وسوسه کرد، حضرت در سه مرحله شیطان را سنگ‌باران نمودند و با شیطان ستیز کردند. این مسئله در حال حاضر جزو مناسک حج شده است و سنگ‌باران شیطان باید در تمام لحظات زندگی انسان جاری باشد تا بتواند به معنای واقعی کلمه تقوای ستیز در مقابل شیطان را داشته باشد و استقامت نماید.

سخنران حرم بانوی کرامت در پایان خاطرنشان کرد: تقوای ستیز سه عنصر اصلی دارد که عبارت‌اند از شیطان ستیزی، دنیا ستیزی و نفس ستیزی؛ انسان باید شیطان شناس، دنیا شناس و نفس شناس باشد تا بتواند به مقابله با شیطان برخیزید و اگر این کار را انجام بدهد خداوند بصیرت و عافیت را به انسان عطا خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha