جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست بررسی فضاهای تبلیغی در خارج از کشور که در مدرسه تمدن سازی نوین اسلامی قم

حوزه/ در اسلام بر این اصل که مبانی و پایه های تربیت باید قبل از ازدواج پایه ریزی شود، تأکید شده است، مهد کودکی در کانادا بر گرفته از همین تفکر تاسیس شده که والدین برای ثبت نام در آن، باید قبل از به دنیا آمدن فرزند اقدام به نام نویسی کنند ...

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، حجت الاسلام حامد تقدیری، دوشنبه شب، در نشست بررسی فضاهای تبلیغی در خارج از کشور که در مدرسه تمدن نوین اسلامی قم برگزار شد، خدمات اسلام و عرصه های فعالیت تبلیغی آن را منحصر به مسجد ندانست و گفت: برخی از مبلغان و فعالان عرصه بین الملل بر این باورند که در تبلیغ بین الملل باید فعالیت ها را منحصر به مسجد کرد، در صورتی که برخی از کشورها را می توان یافت که در آنها کمتر از 10 نفر شیعه وجود دارد.

وی افزود : در تبلیغ بین الملل، عرصه های تبلیغی بسیاری یافت می شود که قابلیت فعالیت های گسترده ای در آنها وجود دارد به طور مثال یکی از فضاهایی که از قدیم برخی از علما به آن توجه داشته اند «زندان» هاست در این رابطه در خاطرات حضرت آیت الله لاری آمده است که ایشان از طریق نامه نگاری و ارسال کتب، اقدام به جذب زندانیان به سوی اسلام و نجات آنها می کردند.

سه اصل راهبردی در تبلیغ کودک و نوجوان

عضو موسس بنیاد بین المللی تبلیغ کودک و نوجوان در ادامه با بیان این که یکی دیگر از فضاهای تبلیغی، فضای کار کودک و نوجوان است ادامه داد: در فضای تبلیغ کودک و نوجوان باید به سه اصل «ایجاد ساختار»، «طراحی قالب»، «تولید محتوا» توجه کرد؛ به طور مثال امروزه در غرب شاهدیم که برخی مادران دو قلاده در دست دارند! یک قلاده برای سگ و دیگری برای کودک خود، این مسئله بیانگر «مرگ هویت محبتی» در بین غربی ها است، و منشأ مرگ هویت محبتی در ساختار ایجاد شده توسط غربی ها از کودکی (مهد کودک ها) پایه گذاری می شود.

مهدکودک نمونه در  کانادا

این کارشناس تاریخ تشیع ادامه داد: برخی از ساختار ها در غرب که منجر به نتایج مثبت می شوند برگرفته از اصول تربیتی اسلام است، به عنوان مثال در اسلام بر این اصل که مبانی و پایه های تربیت باید قبل از ازدواج پایه ریزی شود، تأکید شده است، مهد کودکی در کانادا بر گرفته از همین تفکر تاسیس شده است که والدین برای ثبت نام در آن باید قبل از به دنیا آمدن فرزند خود اقدام به نام نویسی کنند و در نتیجه این اقدام شاهدیم که اکثر سردمداران این کشور تربیت یافته در این مهد کودک و ساختار هستند.

وی با اشاره به اهتمام کشور های اروپایی به ایجاد ساختارهای تربیتی، گفت: در برخی کشور های اروپایی مانند اتریش به مبلیغین اجازه فعالیت، و به مسلمانان متعهد و پایبند اجازه اقامت داده می شود که نشان دهنده اطمینان این کشورها به ساختار ایجاد شده توسط آنها است.

مساجد لیبرال و سکولار در آلمان و فرانسه

این فعال تبلیغ بین الملل اضافه کرد: در اغلب کشورهای اروپایی برنامه های مستمری برای تربیت نسل جوان اندیشیده شده است که متأسفانه نوجوانان مسلمان مقیم این کشور ها با تأثیر پذیرفتن از این فعالیت ها که تا رسیدن آنها به 18 سالگی ادامه دارد، به اصطلاح«استحاله» شده و در نتیجه شاهد مساجد لیبرال و سکولار در آلمان و فرانسه هستیم.

مدیر موسسه فرهنگی تبلیغی آسمان انتظار، با اشاره به این که «برگزاری اردو» نیز یکی دیگر از قالب های مورد توجه غرب است، گفت: در غرب و به ویژه آمریکا به برگزاری اردو های منظم و مستمر توجه ویژه ای می شود و آنها در قالب این اردو ها به جذب و شناسایی افراد مستعد اقدام می کنند، از جمله این اردو های مستمر، اردو  «پیشاهنگی» است که در فواصل مشخصی هر ماه برگزار می شود؛ از دیگر اردو ها می توان به اردوی «جَنبوری» اشاره کرد که هر چهار سال به صورت خارج از مرز، در یکی از کشورهای اروپایی برگزار می شود.

انتقاد به سریال های صدا و سیما

حجت الاسلام تقدیری در خاتمه با بیان این که متأسفانه برخی اقدامات در داخل همسو با رویکرد های دشمن است، گفت: صدا و سیما در سریال ها و حتی تبلیغ های تلویزیونی خانواده هایی را به تصویر می کشد که اغلب مرفه و سرمایه دار هستند، و این خود سبب تغییر ذائقه نسل جوان می شود و این باور را در آنها نهادینه می کند که اهمیت دادن به بنیان خانواده، تربیت فرزندان و سرمایه گذاری بر روی نسل آینده نوعی عقب ماندگی فرهنگی است؛ این اقدامات سبب  خنثی سازی فعالیت های تربیتی می شود.

خبرنگار: حسین علیزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha