جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: لازمه وحدت عملی توهین نکردن به مقدسات یکدیگر است، لذا همدیگر را تضعیف و تکفیر نکنیم، عقل می گوید وقتی ما به هم نزدیک هستیم، بهتر می توانیم با هم کنار بیاییم و دشمن مشترک را از بین ببریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و روحانیون، اظهار کرد: چرا ما با اهل‌تسنن وحدت داریم؟ چرا با مسیحی‌ها و یهودی‌ها نمی‌رویم وحدت داشته باشیم؟

وی در پاسخ به این سؤال بیان کرد: به این دلیل است که شیعه و سنّی در اعتقاداتشان اشتراکات بیشتری دارند، مبرهن است هرچه اعتقادات بیشتر به هم نزدیک باشد، وحدت عملی بهتر امکان‌پذیر است و الا ما می‌توانیم با یهود و مسیحیت هم وحدت داشته باشیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آیه ۶۴ آل‌عمران می‌گوید ای پیامبر(ص)، به اهل کتاب بگو؛ به یهودی‌ها، به مسیحی‌ها بگو: یک کلمۀ مشترک است بین ما و شما و آن این است که غیر خدا را نپرستیم و شرک به او نورزیم و هیچ‌کدام هم همدیگر را ربّ یکدیگر قرار ندهیم؛ بیایید در این موضوع وحدت داشته باشیم.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: این یک نوع وحدت خاصی است که قرآن بیان می‌کند و معلوم است، گاهی در اعتقادات هم، در یکی‌ دو مورد، با اهل کتاب هم وحدت داریم، اما با اهل تسنن در اعتقاداتمان خیلی بیشتر وحدت داریم.

وی افزود: هر دو، هم خدا ؛ هم پیامبر را قبول داریم، شرک را قبول نداریم؛ قرآن را قبول داریم؛ قبله را قبول داریم؛ در فروعات هم هر دو در شبانه‌روز هفده رکعت نماز می‌خوانیم؛ روزه می‌گیریم؛ حج انجام می‌دهیم و در خیلی چیزها با هم مشترک هستیم.، بنابراین شایسته است که این وحدتِ در عمل، با آن‌ها باشد.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: منظور از وحدت وحدت عملی است، وحدتی که در قرآن به یکدیگر توهین نکنیم و مقدسات یکدیگر را تضعیف نسازیم، لازمه وحدت عملی توهین نکردن به مقدسات یکدیگر است، لذا همدیگر را تضعیف و تکفیر نکنیم، عقل می گوید وقتی ما به هم نزدیک هستیم، بهتر می توانیم با هم کنار بیاییم و دشمن مشترک را از بین ببریم.

وی در ادامه بحث به موضوع شناخت دین اشاره و افزود: شناخت تمام ابعاد دین و عمل کامل و همه جانبه به آن‌ها، تنها راه حیات و سلامت روح و جان است: «یا أیّها الّذینَ آمَنُوا استَجیبُوا لِلّهِ و للرَّسُولِ إذا دَعاکُم لِما یُحییکُم»(ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، خدا و فرستاده‌ی او را اجابت کنید هنگامی که شما را به‌سوی چیزی می‌خواند که به شما حیات و زندگی می‌بخشد.)

آیت الله مهدوی ادامه داد: شناخت و عمل به دین نیز به این عوامل وابسته است، داشتن ایمان قوی به پروردگار؛ آراسته شدن به صفات پسندیده‌ی اخلاقی و مواظبت شدید در رعایت آن و انجام عمل صالح است.

وی یادآور شد: افراد گاهی برای شناخت دین، به حوزه‌ی علمیه می‌روند و با تلاش و دقت در فراگیری معارف دین، به این سه مطلوب دست می‌یابند، گاهی هم، به‌دلایلی، از رفتن به حوزه‌ی علمیه معذورند؛ ولی برای فهم معارف دین، ارتباطی مستحکم با علمای دین پیدا می‌کنند و دین را از آن‌ها به خوبی یاد می‌گیرند و به شدت سعی می‌کنند در همه‌ زمینه‌ها، به آموزه‌هایش عمل کنند.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: سلامتی روح و فکر نظیر سلامتی جسم است؛ انسانی که به دنبال سلامتی بدن است، باید دستورات حفظ یا کسب تندرستی را فرا بگیرد و به آن‌ها عمل کند.

وی تاکید کرد: حال برای آموختن این آموزه‌ها، فقط دو راه وجود دارد: یا باید علوم پزشکی را در دانشگاه بخواند و خودش پزشکی متخصص بشود یا اگر به هر دلیلی نمی‌تواند، باید با پزشکان حاذقی در ارتباط باشد و دستورات آن‌ها را درباره‌ سلامتی بدن، با دقت به‌کار بندد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha