جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رویای آمریکایی از ایرانیان کلاهبرداری کرد

«ثبت‌نام لاتاری»، «گرین‌کارت‌ رایگان» و «شاید شما یکی از ٥هزار نفر امسال باشید.» زمستان و پاییز هر سال از این تبلیغات روی دیوارهای خاک‌گرفته، شیشه مغازه‌ها، کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، تیرهای چراغ‌برق و هر کجا که فکرش را بکنید ممکن است دیده شوند. فقط هم در و دیوارها نیستند، در فضای مجازی هم کم از این تبلیغات نمی‌بینید.ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اواسط آبان ماه گفته بود تبلیغ و بازاریابی با عناوینی که مغایر با ارزش‌های جامعه، اخلاق و قانون کشور است و مورد تایید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیست.رویایی که تاریخش به ‌سال١٩٩٠ می‌رسد، دورانی که مطابق بخش ٢٠٣ قانون مهاجرت و ملیت آمریکا و به دستور کنگره آمریکا هر سال وزارت امورخارجه آمریکا با هدف متنوع‌کردن جمعیت مهاجران ایالات‌متحده به ٥٥٠٠٠ هزارنفر از سراسر دنیا، کارت اقامت دایم آمریکا (گرین‌کارت) می‌دهد که از این تعداد سهم ایران ٣هزارو٥٠٠ نفر است. بعضی از شرکت‌ها و موسسات با آگاهی از ناآشنایی کاربران از نحوه ثبت ‌نام در این قرعه‌کشی بزرگ هزینه‌هایی را برای این مرحله از آنها می‌گیرند، در حالی ‌که ممکن است این افراد اصلا ثبت نام هم نشده باشند. البته ماجرا تنها به کلاهبرداری در زمان ثبت نام محدود نمی‌شود، برخی از کلاهبرداران برای آنهایی که در لاتاری به صورت صوری ثبت نام شده‌اند، ایمیل‌هایی می‌فرستند و خبر جعلی برنده‌شدن‌شان را در لاتاری اعلام می‌کنند. آنها در قبال این خبر، درخواست واریز اینترنتی مبلغ‌های قابل توجهی پول تحت عنوان مالیات و... می‌کنند و درنهایت متقاضیان را سرکیسه می‌کنند.

 

رئیس مجلس به سعودی ها هشدار تلافی داد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اشتباه دوم سعودی ها و اماراتی ها بدون تلافی نمی ماند.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حرف هایی که کشورهای گردن کلفت ،موذی و ماجراجو پشت سر ایران می زنند و بین اخوان المسلمین و بقیه مسلمانان اختلاف می انداختند درست نبود و برخی کارهایی که در برخی کشور ها شد دقیق نبود یا برخی نیروهای مقاومت تحلیلی از مسائل سوریه داشتند تحلیل دقیق نبود .رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به دوستان دیگر منطقه این را می گویم و به سعودی ها و اماراتی ها نیز می گویم شما ابتدای انقلاب شبیه این اشتباه را کردید و در حالی که در ایران انقلاب بسیار با شکوهی انجام شد شما به جای اینکه طرف ملت ایران بایستید جلوی ملت ایران و کنار رژیم صهیونیستی ایستادید.لاریجانی گفت: صدام را علیه ما تحریک کردید و 8 سال جنگ را علیه ما راه انداختید بعد آمدید گفتید ما اشتباه کردیم .رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم شما گفتید هم کویت و هم دیگر کشورها به اشتباه خود اذعان کردند.وی گفت : ما هم به روی شما نیاوردیم و تلافی نکردیم اما این اشتباه دوم بدون تلافی نمی ماند .

 

«بندر» علیه تحریم آستین بالا زد

چابهار یکی از 3بندر دریایی پیش‌ بینی‌ شده سازمان ملل برای استفاده در کریدور راه ابریشم است. با وجود برنامه ریزی ها،اکنون دسترسی به آسیای میانه از راه افغانستان با دشواری زیادی روبروست.افغانستان فاقد سیستم‌ ریل پیشرفته، جاده‌ و زیرساخت‌ مناسب در نسبت با ایران است. ایالات‌ متحده پس از ماه ها مذاکره بر سر تحریم های ایران با طرف هندی نهایتاً پذیرفته‌ است که هند در چارچوب معافیت نامه آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه دهد. با این حال بخش دیگری از روابط تجاری ایران و هند نیز از معافیت آمریکا برخوردار شد. فاز نخست بندر چابهار نیز که در ماه دسامبر سال میلادی گذشته توسط رئیس جمهور ایران مورد بهره برداری قرار گرفت، از تحریم‌های ثانویه دولت ترامپ مصون ماند. معافیت نامه آمریکا به توسعه بندر چابهار و نیز ساخت خط آهن چابهار تا مرز افغانستان مربوط می شود. این معافیت پس از آن ارائه شد که دولت نارندرا مودی قاطعانه اعلام کرد با وجود عدم صدور معافیت از سوی آمریکا به تداوم توسعه بندر چابهار ادامه خواهد.

 

تحریم‌های هواپیمایی آمریکا علیه ایران به چالش خورد

در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا که از ماه نوامبر اجرایی شد، نام بیش از ۶۰ هواپیمای جمهوری اسلامی متعلق به ایران ایر هم به چشم می‌خورد که مشخصات جزئی آنها، از جمله شماره سریال هم در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.پرواز‌های ایران به اروپا همچنان ادامه دارد و این امر حاکی از به چالش کشیدن دولت آمریکا توسط ایران است. وال استریت مینویسد: در ۲۹ اکتبر یعنی یک هفته پیش از اجرایی شدن دور جدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، شرکت هواپیمایی ایران ایر، یازده پرواز بین المللی را انجام داد. دو هفته بعد و با جدی شدن ممنوعیت‌ها این شرکت سیزده پرواز به مقصد پاریس، لندن و دوحه انجام داد.این روزنامه آمریکایی، تداوم فعالیت شرکت هواپیمایی ایران را چالشی برای سیاست دولت آمریکا مبنی بر منزوی ساختن ایران با اعمال فشار حداکثری می‌داند که بخشی از شکست تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را نمایان می‌سازد.به نظر می رسد با توجه به عدم اجماع بین المللی آمریکا بر سر تحریم ها علیه ایران، اثرگذاری این تحریم ها با چالش های جدی مواجه بوده است.این چالش نیز آشکارا در بخش تحریم های نفتی دیده شد؛ جایی که آمریکا ناچار شد به هشت کشوری که با ایران داد و ستد نفتی داشت، معافیت تحریمی بدهد.

 

مسکو برجام را ملزم به شفاف سازی کرد

وزیر امور خارجه روسیه خواست طرف‌های توافق هسته‌ای برجام درباره تدابیری که می‌توانند این توافق را حفظ کنند توضیح دهند.لاوروف بعد از دیدار با «ژان ایو لودریان»، همتای فرانسوی خود گفت: «در جریان این دیدار ما به مسائل پیرامون برجام پرداختیم. درباره این موضوع، دیدگاه‌های مشترک داریم.»رئیس‌ دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت: «می‌خواهیم طرف‌های باقی‌مانده در این توافق، اعم از ایران و سه کشور اروپایی، به تعهدات خود ذیل این سند پایبند مانده و درباره تدابیری که حفظ این توافق را امکان‌پذیر می‌کنند، توضیح بدهند.»

 

مجلس علیه صندلی ریاست خانه سبز اقامه دعوی کرد

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تقدیم طرح استیضاح علی لاریجانی رییس مجلس به هیات رییسه خبر داد و گفت: این طرح استیضاح طبق ماده 24 آیین نامه داخلی با 27 امضا تهیه و تقدیم هیات رییسه شد.وی یادآور شد: اقدام لاریجانی در ارسال لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون جری تشریفات قانون یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبات خود مغایر اصل 112 قانون اساسی و ماده 200 آیین نامه داخلی مجلس است.دو لایحه پالرمو و مبارزه با پولشویی و بحث رفع ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص یکی از مباحث جنجالی در ماه های اخیر در مجلس است. رییس مجلس اخیرا در مورد لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی گفت: اعضای کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس نظرات شورای نگهبان را در این لوایح اصلاح کردند و گفتند که نظرات هیات عالی نظارت را قبول ندارند که این با انتقاد برخی نمایندگان منتقد دولت همراه شد.

 

فتا هشدار سوختی داد

پلیس فتا کیش به ثبت‌‌‌نام‌‌کنندگان کارت سوخت خودرو هشدار داد.سرهنگ رضایی، رییس پلیس فتا کیش گفت: توجه به اینکه ثبت‌‌‌‌نام الکترونیکی کارت سوخت از طریق فضای مجازی و اپلیکیش خدمات دولت همراه صورت می‌‌‌پذیرد، عده‌‌‌‌ای سودجو با ارسال فایل آلوده به کاربران شبکه‌‌‌‌های اجتماعی درخواست نصب آن جهت ثبت‌‌‌نام کارت سوخت را می‌‌‌‌کند.وی ادامه داد: همشهریان عزیز، ثبت‌‌نام کارت سوخت را صرفاً از طریق سامانه خدمات دولت همراه یا اپلیکیشن خدمات دولت همراه انجام دهند و از نصب سایر برنامه‌‌‌‌های ارسالی که عموماً ماهیت بدافزاری داشته و نسبت به سرقت اطلاعات کاربران اقدام می‌کند، جداً خوداری به عمل آورند.

 

ارتش مرز با افغانستان را امنیتی کرد

 سرلشکر محمد باقری اظهار داشت: در ماه‌های اخیر، نیروی زمینی ارتش مسؤلیت مرزبانی مرز‌های مشترک با افغانستان را بر عهده گرفته است. قطعا ما مرزهای امن‌تری را نسبت به گذشته خواهیم داشت. وی افزود: افغانستان کشوری است که دچار برخی از نگرانی‌ها و نا‌امنی‌هاست و ممکن است که اتفاقاتی در مرز‌های مشترک به وجود‌ آید، با استقرار نیروی زمینی و ایجاد استحکامات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، ان‌شاءالله امن‌ترین مرز‌ها را در این منطقه داشته باشیم.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در دوره مسئولیتی اخیر، نیروی زمینی ارتش از نظر ارتقای توان نیروی انسانی، جذب نیروی مومن و معتقد، آموزش مناسب و سازماندهی ارائه تجهیزات مناسب‌تر در حال رشد است. امروز با اطمینان بیشتری می‌تواند از مرز‌های کشور دفاع کند.

 

ایران علیه سرطان گام بلند دارویی برداشت

بزرگ ترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان خاورمیانه و همچنین بخش بیوتکنولوژی گروه دارویی، با حضور وزیر بهداشت در البرز به بهره برداری رسید.خط کامل تولید قرص ضد سرطان با استاندارد چهار-پنج از API تا بسته‌بندی به ظرفیت چهارصد میلیون عدد، خط کامل تولید کپسول های ضد سرطان با استاندارد OEL چهار -پنج از پلت تا بسته‌بندی به ظرفیت سیصد میلیون عدد، خط کامل تولید ویال استریل از API تا بسته‌بندی به ظرفیت پانزده میلیون ویال و خط کامل تولید ویال لیوفیلیزه از API تا بسته‌بندی به ظرفیت پنج میلیون ویال از جمله خطوط تولید  شرکت دارویی اکترو زیر مجموعه شرکت دارویی اکتور در  درشهرک صنعتی بهارستان کرج است. نراقی افزود: همزمان با راه اندازی کارخانه داروهای ضد سرطان اکترو، خطوط تولید بیوتکنولوژی کارخانه اکتوورکو نیز به بهره برداری می رسد که شامل خط تولید آنتی بادی های منو کلونال از سل لاین و بیوراکتور2000 لیتری، خط تولید مواد اولیه داروهای بیوتکنولوژی مجهز به بیوراکتورهای پرفیوژن، خط تولید محصول نهایی سرنگ از پیش پر شده با ظرفیت 20 میلیون ویال وخط تولید ویال لیوفلایزر با ظرفیت 5 میلیون ویال است.مجموعه اکترو 7800 متر مربع زیربنا دارد که بخشی از 40 هزار متر مربع فضای تولیدی اکتوور محسوب می شود.

 

اصناف شایعه نانی را تکذیب کرد

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، درخصوص شایعات مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان اظهار کرد: درحال حاضر مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد.وی با اشاره به اینکه بخش نان باید ساماندهی شود، گفت: در تهران بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغیه اتاق اصناف، هرگونه افزایش قیمت جرم و درصورت مشاهده با آن برخورد می شود.فاضلی، درباره خواسته سنتی‌پز‌ها نسبت به افزایش قمیت نان گفت: از سوی سنتی‌پز‌ها پیشنهادی مبنی بر اینکه به جای افزایش قیمت نان، سنتی پز‌ها از پرداخت مالیات، بیمه و هزینه انرژی معاف شوند، مطرح شده که هنوز این بحث در حال بررسی است.رئیس اتاق اصناف ایران، در پایان تصریح کرد: شهروندان درصورت مشاهده هرگونه گران فروشی دربخش نان می‌توانند با تلفن‌های بازرسی و ۱۲۴ تماس بگیرند تا در کمترین ساعت به این مساله رسیدگی شود.

 

سپاه براي بارورسازی ابرها آستین بالا زد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: جنس تهدید امروز نظامی نیست و در حوزه عملیات روانی است و هدف دشمن این است که ملت را مغلوب خود کند.سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم کنگره ملی سرداران و 1400 شهید خط شکن شهرستان فلاورجان استان اصفهان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: بدون شک برگزاری مراسمات یادبود شهدا آثار بینظیر در سطح جامعه خواهد داشت که دو دستاورد بزرگ آن ارتقای سطح معنویت و دیگری مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خاتمه خاطرنشان کرد: سال گذشته در خصوص بارورسازی ابرها اعلام کردیم آمادگی کمک به سازمانهای مربوطه را داریم، در همین ارتباط ماده اصلی این فناوری را یکی از دانشگاههای کشور اعلام کرد که توانایی تولیدات را دارد و حاصل آن تلاش، تولید آن ماده با کیفیت بالا و در سطح استانداردهای جهانی است و نیروهای زیادی بسیج شدند که این معضل را با یاری خداوند مرتفع کنیم.

 

دلار تغییر ایستگاه داد

بازار آزاد خرید و فروش ارز با کاهش جدی و عمیق قیمتی رو به رو شده و دلار را مجددا به کانال 11 هزار تومان بازگردانده است.این خرید و فروش از ساعاتی پیش با قیمت 11 هزار 700 تومان و فروش 11 هزار و 900 تومان آغاز شده و صرافی ها این رقم را که کف معاملات خود در بازار است ، مبنا قرار داده اند.طی روز گذشته اطلاعیه ای سر در صرافی ملی در خیابان فردوسی با مضمون هشدار جدی در جهت برخورد با اخلالگران نظام ارزی نصب شده است که بنا بر اطلاعات بدست رسیده این هشدار از جانب بانک مرکزی و دادستانی تهران بوده است.

 

دخل و خرج کارگران سکته کرد

با توجه به افزایش ۸۷ درصدی هزینه سبد معیشت خانوار و به تبع آن عقب ماندگی ۷۲ درصدی دستمزد تا معیشت، جبران این فاصله، مهمترین آزمون وزارت کار در جلب رضایت جامعه کارگری کشور است.محاسبات نمایندگان کارگری شورای عالی کار از وضعیت معیشتی کارگران به استناد آمار رسمی مراجع آماری نشان می دهد که هزینه سبد معیشت خانوار در بازه زمانی ۱۰ ماه گذشته ۸۷.۲۳ درصد افزایش داشته است که این رشد قیمتی در فاصله زمانی دی ماه سال گذشته تا آبان ماه سال جاری، به تدریج اتفاق افتاده است.همچنین براساس این محاسبات در حال حاضر دستمزد کارگران فقط ۲۸.۳۳ درصد از هزینه ماهیانه کارگران را پوشش می دهد. به عبارتی در حال حاضر دستمزد ماهیانه کارگران ۷۲ درصد نسبت به معیشت فاصله دارد. با وجود این که هر ساله در این مقطع از زمان جلسات شورای عالی کار و نشست های کارشناسی سه جانبه، برای افزایش دستمزد سال بعد برگزار می شود اما جلسات فعلی بیشتر با تمرکز بر ترمیم مزد کارگران برای سال۹۷ برگزار می شود چرا که نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار، اواخر تیرماه به دلیل مشکلات اقتصادی درخواست بازنگری در دستمزد سال جاری را به این شورا  ارائه دادند. با این حال با توجه به مدت حدود چهار ماهه تا پایان سال، کاهش ۷۲ درصدی مزد تا معیشت، مهمترین آزمون وزارت کار برای جلب رضایت جامعه ۱۴ میلیونی کارگران کشور است.

 

وزارت کشور به شورای شهر تهران نامه محرمانه زد

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران گفت: وزیر کشور نامه محرمانه‌ای را به شورا ارسال کرده است و می‌توان گفت این نامه نه ابلاغ حکم شهردار است و نه ابلاغ اینکه حناچی واجد شرایط تعیین شده نیست.وی ادامه داد: در قانون، در تبصره 3 بند یک ماده 80 قانون شوراها، در بدو امر و پس از معرفی شورا، دو حالت پیش بینی شده است. یا وزیر کشور حکم را ظرف مدت 10 روز صادر می کند و یا اگر شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس می نماید. سخنگوی شورای شهر تهران گفت: آن چه در نامه وزیر کشور خطاب به ریاست شورا آمده است، بیانگر آن است که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح رد یا تایید از وزارت اطلاعات دارد تا بتواند بر مبنای موازین قانونی عمل کند. وی با بیان اینکه تا زمانی که وضعیت روشن شود و به جمع بندی برسیم سرپرست شهرداری تهران با قدرت کار خود را ادامه خواهد داد، تصریح کرد: بعد از ده روز کاری اگر حکم امضا نشد و شورا همچنان پافشاری کرد و باز حکم امضا نشد، قانون شرایط دیگری را پیش بینی کرده است.

 

آمار زندانیان مواد مخدر علنی شد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: منشا بسیاری از آسیب‌ها و جرایم، مواد مخدر است و نزدیک به ۷۰ درصد زندانیان کشور به واسطه جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند، همچنین ۴۰ درصد جرایم به صورت مستقیم به دلیل مواد مخدر است و ۵۵ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد به موادمخدر رخ می‌دهد، لذا باید برای رسیدن به اهداف ستاد تلاش بیشتری کرد و کار‌های بزرگی را انجام داد.مومنی افزود: شرایط جغرافیایی کشور به گونه‌ای است که در کنار کشور افغانستان قرار گرفته‌ایم که تولید مواد مخدر در آن، به ده هزار تن تولید رسیده است، رقمی که تا دو دهه گذشته، حدود ۲۰۰ تن بود. از طرفی، ساده‌ترین و ارزان‌ترین مسیر قاچاقچیان برای ترانزیت مواد مخدر به اروپا، ایران است.

 

پیام رسان های خارجی نیمی از کشور را در خود فرو برد  

عضو شورای سیاستگذاری رویداد نوآورانه پیام آورد گفت: موضوع استقبال مردم از پیام رسان ها در دنیا فراتر از حد انتظار بود به گونه ای که ۵۰ درصد از جمعیت کشور درگیر خدمات رایگان خارجی پیام رسان ها هستند .وی بیان کرد: در همین راستا تلاش هایی در کشور برای ارائه خدمات مشابه پیام رسان های خارجی شد ولی رقابت در این زمینه برای ایده پردازان داخلی بسیار سخت بود.وی با بیان اینکه پیام رسان های داخلی سروش، آی گپ، هات گرام، تلگرام طلایی و درسا در این رویداد حضور می یابند، گفت: در هر بخش ۳ نفر انتخاب خواهند شد و به رتبه های اول ۶ میلیون تومان، رتبه های دوم ۲ میلیون تومان و رتبه های سوم یک میلیون تومان اعطا می شود.

 

کشور به طلاق ایست داد

وزیر کشور با اشاره به بررسی موضوع آسیب‌های اجتماعی در کمیسیون فرهنگی، اظهار کرد: در برخی از حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت خُرد با افزایش آمار مواجه بودیم که این مسئله در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته است.وی ادامه داد روند رو به رسد طلاق متوقف شد.عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اظهار داشت: در حال حاضر در برخی از حوزهها با توجه به اقدامات مثبت صورت گرفته مانند طلاق با توقف آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند و در برخی از حوزه‌های دیگر مانند اعتیاد با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و درمان، توفیقات زیادی داشتیم که آمار و ارقام در این حوزه نیز روند مثبتی را نشان می‌دهد.این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در برخی دیگر از موضوعات مانند سرقت خرد با افزایش آسیب‌های اجتماعی مواجه بودیم که این مسئله در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته که البته این حوزه بدون ارتباط با مسائل اقتصادی نیست.

 

رتبه علمی جهانی دانشگاهی کشور اعلام شد

بنیان‌گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از حضور دانشمندان پراستناد از دانشگاه‌های تازه‌تأسیس مانند صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی قوچان، دانشگاه یاسوج، علوم و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله‌الاعظم در جمع پژوهشگران پراستناد جهان خبر داد. چندی قبل نیز یو اس نیوز اند ورلد ریپورت رتبه دانشگاه‌های برتر جهان برای سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد. در این رتبه بندی دانشگاه‌های ۷۵ کشور جهان حضور داشتند، در این فهرست از جمهوری اسلامی ایران ۲۷ دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر معرفی شدند اما رتبه ۲۱ دانشگاه لحاظ شده و ۶ دانشگاه این فهرست تنها در بعضی از رشته های موضوعی رتبه کسب کرده‌اند. براساس این گزارش، در این رتبه بندی دانشگاه های ایران در رشته های موضوعی علوم انسانی و هنر، اقتصاد و بازرگانی، علوم زمین و میکروبیولوژی فاقد رتبه بودند.بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در میان پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۷ برنده جایزه نوبل وجود دارد، گفت: ده کشوری که بیشترین تعداد دانشمندان پر استناد را در اختیار دارند به ترتیب آمریکا با ۲۶۳۹ نفر، انگلستان با ۵۴۶ نفر، سرزمین اصلی چین با ۴۸۲ نفر،آلمان با ۳۵۶نفر، استرالیا با ۲۴۵نفر، هلند با ۱۸۹ نفر،کانادا با ۱۶۶ نفر، فرانسه با ۱۵۷ نفر، سوئیس با ۱۳۳ نفر و اسپانیا با ۱۱۵ نفر هستند.

 

از یادداشت رهبر معظم انقلاب به صداوسیما رونمایی شد

در پی دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سیما با رهبر انقلاب اسلامی -که پنجشنبه‌ 24 آبان‌ماه 1397 برگزار شد- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فردای آن روز نکاتی را که به دلیل کمبود وقت نتوانسته بودند با این جمع در میان بگذارند، یادداشت کرده و برای آنان ارسال کردند. متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

آنچه در نظر بود در دیدار دیشب با حضرات بازیگران و کارگردانان و تهیه‌کنندگان سیما گفته شود و به‌‌‌‌ خاطر تمام شدن وقت گفته نشد:- جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن، امروز قابل انکار نیست.- با این‌حال، برخی آن را انکار می کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است.- در این جنگ، هنرمندان و اهالی فکر و نظر، در حکم نیروهای مسلح در جنگ سختند.- برخی بی‌تفاوت از برابر این حادثه‌ی ملی می گذرند، برخی هم با دشمن همراهی و به او کمک می کنند؛ آنها مسئولیت‌ناپذیر و اینها دشمن‌شیفته‌اند. در مقایسه با نیروهای مسلّح در جنگ سخت، می توان گناه این دو دسته را تشخیص داد.- امروز در کشور بحمدالله کم نیستند کسانی که دارای موضع مسئولانه و تلاش شایسته‌اند؛ این باید روزبه‌روز افزایش یابد.- دفاع از عظمت ایران، از فرهنگ ایران، از خانواده‌ ایرانی، از حرکت باشکوه ملت ایران و ... فقط با سخنرانی و نگارش نیست؛ هنر باید میدان‌دار باشد.- جایگاه فیلم و سریال در این میان بسیار برجسته است.- در سریال‌ها به مسائل ملی بپردازید؛ از شهدای عزیز، از دفاع مقدس، از انقلاب، از سبک زندگی اسلامی، از انگیزه‌های ایمانی ملت و مظاهر آن، از ایستادگی‌شان برابر ابرجنایت‌کاران و مفسدان عالم، از راه‌پیمایی اربعین و و و ... بگویید؛ عظمت و استقلال و شجاعت و ظرفیت های علمی و عملی این ملت را با زبان هنر بیان کنید.- پرداخت درست و هنرمندانه این موضوعات بسی جذاب و پرمخاطب است، هم در داخل کشور و هم در دیگر کشورها و ملت ها.- سخنان شما دیشب نشان داد که شما هم عینا همین دغدغه را دارید، موفق و موید باشید ان‌شاءالله.

 

اتاق اصناف بالاخره خانه تکانی کرد

پس از ماه ها رایزنی سرانجام 141 نماینده منتخب اتاق های اصناف سراسر کشور امروز (سه شنبه) در هتل فردوسی تهران گردهم آمدند تا از بین 18 نامزد، اعضای هیات رئیسه اصناف را برای چهار سال آینده انتخاب کنند.در این انتخابات رسول جهانگیری، حسین طاهر محمدی و سعید ممبینی به نمایندگی از صنوف توزیعی - خدماتی کشور و محمود بنانژاد محمدی، جلال الدین محمد شکریه و مجتبی صفایی به نمایندگی از صنوف تولیدی - خدمات فنّی کشور در هیات رییسه اتاق اصناف عضو شدند. همچنین مجید شجاع و علی فاضلی به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند. مجتبی صفایی، جلال الدین محمد شکریه و سعید ممبینی به ترتیب هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه، رشت و اهواز هستند که دور قبل نیز در هیات رئیسه اتاق اصناف کشور حضور داشتند. رسول جهانگیری، حسین طاهرمحمدی و محمود بنانژاد به ترتیب هیات رئیسه اتاق اصناف اصفهان، شمیرانات و مشهد هستند که در دور جدید انتخاب شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha