پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بسیج

حوزه/ امام خمینی(ره) با صدور فرمان تشکیل بسیج خواست این تشکل انقلابی خود را برای تاریخ سازی آماده کند و با نگاهی به راه رفته بسیج در دوران انقلاب اسلامی می‌توان دریافت فرهنگ بسیج از الطاف خدای متعال بر ملت ایران بوده است،

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، اواخر دهه ۵۰ و دوران هشت ساله دفاع مقدس در دهه ۶۰ شمسی را می‌توان عرصه پدید آمدن تغییرات ایدئولوژیک در بین مردم ایران عنوان کرد، مردمانی که سال‌ها تحت سلطه فرهنگی و بی هویتی دینی قرار گرفته بودند و به یک باره با شنیدن سخنان از جان برگرفته پیر جماران، باطن خداجویشان آنان را به حق و حقیقت رهنمون کرد و با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی که آرمان آن رهایی بشریت از ستم و جور است فصلی دیگر را در تاریخ آفریدند.

از سوی دیگر آغاز جنگ تحمیلی را می‌توان عرصه ای برای هویدا شدن ظرفیت‌های درونی بسیاری از نوجوانان، جوانان و حتی کهنسالان ایرانی دانست؛ چرا که با درک این معرفت که ورود در این راه، جهادی در راه خداست با کنار گذاشتن بند مادیات خود را مخلصانه برای کشور فدا کردند.

آنچه مسلم است انقلاب ها به طور معمول پس از وقوع نیازمند ایجاد ساختار برای تغییر شکل دادن به ارگانهای ناسالم گذشته هستند که در این بین امام خمینی(ره) با هوشیاری پس از تسخیر لانه جاسوسی و باور ظرفیت دانشجویان در یاری رساندن به انقلاب، پنجم آذر فرمان تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی در کشور را صادر کرد تا این تشکل انقلابی خود را برای تاریخ سازی آماده کند.

با نگاهی به راه رفته بسیج در دوران انقلاب اسلامی می‌توان دریافت سخن رهبر انقلاب که فرهنگ بسیج را الطاف خدای متعال بر ملت ایران عنوان کرد، توفیقی بر ملت ایران است که ظرفیت‌های درونی خود را شناخته و در راه حق و حقیقت قدم بر می‌دارد.

بسیج در کلام مقام معظم رهبری

بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است.

پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحناه و فداه) مهدی موعود عزیز یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است و شما جوانان بسیجی و سپاهی و جوانان مؤمن آگاهی را با احساس مسئولیت و شور و شعور همراه کردید.

نیروهای نظامی و بسیجی ما مؤمن و با اخلاصند و به عنوان پشتوانه ای که هیچ خدشه ای در آن راه ندارد، محسوب می شوند و انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.

اگر بسیج در دوران پس از جنگ نبود و اگر امروز هم نباشد، کمیت این انقلاب و این نظام و همه حرکت‌های سازنده این کشور لنگ است و انکار بسیج و بی احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.

تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد، به نیروهای بسیج، به انگیزة بسیج به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.

فرزندان بسیجی ام با حضور خود در هر صحنه ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند.

 بسیج, یعنی نیروی کارآمد کشور برای همة میدانها و همه جا چیزی شبیه بسیج هست, تنها به این درخشندگی, به این فراگیری, به این زیبایی, به این فداکاری, من در جایی سراغ ندارم.

فداکاری که در بسیج می شود، من در جایی سراغ ندارم و نیروی عظیم بسیج، مردم هستند و برای همین است که بسیج, اختصاص به یک منطقة جغرافیایی و یک منطقة انسانی و طبقاتی و قشری ندارد و بسیاری از پیشرفت های کشور مرهون تفکر بسیجی است.

بسیج مهمترین ارکان مردم سالاری دینی است

سردار علی قاسمی، فرمانده سپاه انصارالرضا علیه الاسلام خراسان‌جنوبی در جمع بسیجیان خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر امروز نفس می کشیم در سایه شایسته خدمات شهدا و بسیجیانی است که در راه دفاع از کشور جان خود را فدا کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، بسیج در چهار ماموریت دیگر سپاه نیز قطب بوده و در بسیاری از بخش های نیروهای چهارگانه سپاه یگان هایی از بسیج حضور دارند.

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه الاسلام خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بسیج یک سازمان چند منظوره است، تصریح کرد: بسیج یک سازمان نظامی، دفاعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد مقاومتی از جمله ترکیب ساختار ماموریت های بسیج است.

سردار قاسمی با اشاره به پنج ماموریت اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عنوان کرد: یک ماموریت اساسی جذب، سامان دهی، تشکیل و بکارگیری بسیج مستضعفین است.

وی تفکر بسیجی را تفکری جهادی دانست و خاطرنشان کرد: جهاد در گذشته جنگ مسلحانه در برابر دشمن بود اما امروز در هر عرصه ای که تلاش خالصانه باشد، کاری جهادی است.

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه الاسلام خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بسیج از ابتدای تشکیل تا به امروز در حال جهاد بوده است، تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه، رسالت بسیجیان بسیار دشوار است.

سردار قاسمی، خدمت رسانی به محرومان را از اولویت های بسیج دانست و تصریح کرد: جهادگران مانند ارتشی الهی هستند که خالصانه تلاش می کنند.

وی یادآور شد: تفکرات جمهوری اسلامی ایران امروز نه تنها در منطقه بلکه در قلوب سایر مردم جهان نفوذ کرده و پوزه استکبار را در منطقه غرب آسیا به خاک مالیده است

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه الاسلام خراسان‌جنوبی نه گفتن به تحریم های اقتصادی امروز را همانند جهاد دانست و گفت: ایستادگی در برابر بحران اقتصادی بالاترین جهاد است.

 سردار قاسمی خاطر نشان کرد: دشمن برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه و جهان به دنبال حبس کردن انقلاب اسلامی در داخل کشور است.

 

بسیج مهمترین جریان ولایی جامعه است

حجت الاسلام محمد مختاری امام جمعه موقت بیرجند در جمع بسیجیان خراسان جنوبی گفت: بسیجی بودن و لباس بسیجی به تن داشتن، افتخار است و بسیجی واقعی بودن در جامعه ضرورت دارد.

 وی ادامه داد: بسیجی واقعی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری دارای سه ویژگی است و اگر این ویژگی ها را نداشته باشد باید در ایمان وی شک کرد.

 امام جمعه موقت بیرجند اخلاص در کارهای یک بسیجی واقعی را امری حیاتی دانست و تصریح کرد: اولین ویژگی بسیجی واقعی ایمان و اخلاص است بسیجی قدرت طلب و فرصت طلب نیست و تمام زندگی اش برای خدا است.

 حجت الاسلام مختاری با اشاره به سایر ویژگی های یک بسیجی خاطرنشان کرد: بصیرت و آگاهی ویژگی بعدی بسیجی است و سومین ویژگی یک فرد بسیجی واقعی اقدام و عمل به موقع است و در رأس همه بسیجیان واقعی اهل بیت (ع) و مقام معظم رهبری هستند

 وی بسیج را یک جریان ولایی دانست و تاکید کرد: اگر برخی از جریان‌های سیاسی فکر می‌کنند که بسیج با آنها میانه‌ای ندارد به خاطر این است که نگاه خودشان به بیرون و اتکا به خارج کشور است.

 امام جمعه موقت بیرجند  با بیان اینکه بسیج با تفکر اتکای به نیرو، توان و سرمایه خارجی فاصله دارد، عنوان کرد: بسیج با هر کسی که در خط مقام معظم رهبری و ولایت باشد هم فکر است و از هر کسی که از تفکر ولایی فاصله داشته باشد بیزار است.

 حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه با اتحاد و کار جهادی در برابر استکبار ایستاده ایم، گفت: ما 40 سال با اتحاد و کار جهادی در برابر استکبار ایستاده‌ایم و همین باعث عصبانیت دشمن شده ما با اتحاد از گردنه های صعب العبور گذر خواهیم کرد و تنها راه نجات کشور تفکر بسیجی است.

از ابتدای اسلام بسیج وجود داشت

حجت الاسلام بابایی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، هفته بسیج را یادگار امام خمینی (ره) دانست و گفت: از ابتدای اسلام بسیج وجود داشت به طوری که نیروهای صدر اسلام، تفکر انقلابی، راست قامتی، دغدغه‌مندی و حفاظت از ارزش‌های دینی را در ذهن خود داشتند و این همان تفکر بسیجی است.

وی ادامه داد: هر انسانی می‌تواند در هر سمت و مسئولیتی بسیجی باشد و تفکر وظیفه شناسی، تکلیف‌مندی و دفاع از خون شهدا و ولایت را در ذهن خود تداعی کند چرا که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند که بسیج لشکر مخلص خداوند است.

امام جمعه فردوس تصریح کرد: یک بسیجی واقعی ابتدا باید نفس اماره را ذلیل و کنترل کند تا بتواند در برابر دشمن خارجی نیز پیروز و موفق شود.

حجت الاسلام بابایی اضافه کرد: امام راحل(ره) نیز به وجود این قبیل بسیجیان به واسطه ویژگی هایی نظیر اخلاص، ایمان و تقوا افتخار می کرد.

وی با اشاره به سخن امام که خود را یک بسیجی می دانستند، خاطرنشان کرد: افتخار امام راحل (ره) به بسیجی بودن نشان دهنده این است که نیروی مقاومت بسیج یک حقیقت و ارزش والا است.

امام جمعه فردوس  بسیجیان را دیده بانان انقلاب دانست و گفت: بسیج به معنای دیده‌بان، بصیر، آتش به اختیار و در صحنه بودن است.

گزارش : مسعود نوفرستی

انتهای پیام/م

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha