شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یعقوبی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی خطاب به طلاب و روحانیان گفت: در کارهای خدمات اجتماعی و فعالیت‌های جهادی مشارکت ویژه‌ای داشته باشید، زیرا این‌ها بخشی از اخلاق رفتاری و اجتماعی عالم دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، شامگاه امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به اهمیت و ضرورت خدمات اجتماعی طلاب و روحانیان، اظهار کرد: یکی از اخلاق انبیا خدمت به جامعه بود، به‌گونه‌ای که رسول گرامی اسلام در مکه خدمت اجتماعی انجام می‌داد.

وی خطاب به طلاب تأکید کرد: به خدمات اجتماعی وارد شوید، همان‌گونه که امام علی(ع) در دوره 25 ساله پیش از خلافت خدمات اجتماعی فراوانی داشت، ازجمله اینکه چاه می‌کند و وقف می‌کرد.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از راهکارهای عملیاتی موفق حوزه علمیه رسیدگی به حال فقرا و ضعفا و مساکین است، گفت: در اخلاق شیخ انصاری و سیره افرادی مانند مرحوم صاحب جواهر، بهایی، محقق کرکی، نراقی پدر و پسر و سایر علمای بزرگ کارهای عام‌المنفعه فراوان و زیادی دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بخشی از رسالت اخلاقی و اجتماعی حوزه اجرای کارهای عام‌المنفعه است، اضافه کرد: در کلاس درس مرحوم صاحب جواهر حدود 600 نفر مجتهد شرکت می‌کردند؛ اما مرحوم صاحب جواهر به آن‌ها فرمود چرا اتراق کرده‌اید؟ از حکومت و ولایت بگویید و تنها فقه الطهارت نگویید.

وی افزود: این تأکید نشان می‌دهد مرحوم صاحب جواهر علاوه بر تقوا و تدین و پاکی و خلوص و بینش، یک اندیشمند بزرگ سیاسی هم بوده؛ زیرا فرموده اگر کسی از فقه، حکومت و ولایت فقیه را نفهمد گویا طعم فقه را نچشیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: این شخصیت بزرگ دستور حفر دو حلقه چاه را در نجف و کوفه می‌دهد و سپس این دو حلقه چاه را وقف نجف و کوفه می‌کند.

وی ادامه داد: ساخت گلدسته‌های مسجد کوفه، ساخت بارگاه و صحن مسلم بن عقیل، اجرای نهری از فرات تا نجف برای رفع کم‌آبی، ایجاد مخزن بزرگ آب و ... تنها برخی از خدمات اجتماعی مرحوم صاحب جواهر بود که همه این‌ها نشان از بینش بالای این شخصیت علمی و دینی دارد و شیخ انصاری هم در دزفول همین کار را انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خطاب به طلاب و روحانیان، اضافه کرد: در کارهای خدماتی، امور مربوط به غم‌زدایی از دل افراد و ایجاد آرامش خاطر، تهیه جهیزیه برای نیازمندان و ... شرکت کنید، زیرا این‌ها بخشی از اخلاق رفتاری و اجتماعی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha