پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت‏ الله علوی بروجردی

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: شیعه‌ای که در معادلات سیاسی لبنان به‌حساب نمی‌آمد، امروز هویت منطقه‌ای و جهانی پیداکرده است و این‌ها همه مرهون تفکرات اصیل اسلامی و روش اعمال این تفکر در لبنان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله علوی بروجردی امشب در نشست تخصصی «رسالت جهانی روحانیت شیعه و بازخوانی سیره امام موسی صدر» که در سالن کنفرانس کتابخانه آیت‌الله بروجردی(ره) قم برگزار شد، بیلن داشت: تبیین شخصیت امام موسی صدر مسئله شخص ایشان نیست؛ بلکه مسئله تبیین تفکر این عالم ربانی است، ایشان‌ هم از قم و هم از نجف بهره برده‌اند و البته که از قم بیشتر بهره برده‌اند.

وی تصریح کرد: تفکر ایشان از حوزه علمیه قم است و سنجش ایشان دارای تفکر اصیل شیعی است آن‌هم در نقطه خاص در دنیا و در روزگار فعلی که بیروت و  مرکز فرهنگی لبنان و دارای وجاهت خاصی بوده است و جزئی‌ترین حرکات ایشان در بلاد عرب و جوامع اسلامی که اکثریت آن‌ها سنی هستند مؤثر بوده است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: اکثراً امام موسی صدر با غیر شیعه در ارتباط بودند و همچنین در جامعه شیعی حضور داشتند و آثار مبارک ایشان در شیعیان لبنان هنوز ماندگار است و نمی‌توانیم آقای صدر را فقط یک شخصیت فعال حساب کنیم؛ ایشان بنیان‌گذار تفکر قم در جهان اسلام بودند و همان‌طور که آیت‌الله بروجردی می‌گفت: ما در اقلیت هستیم و باید روابطمان را تعیین کنیم و این رفتار تقریبی آیت‌الله بروجردی(ره) بود که در امام موسی صدر جلوه‌گر شد.

وی افزود: آیت‌الله بروجردی(ره) معتقد بودند که ما باید در مراکز علمی و غیرعلمی دنیا حضورداشته باشیم و برای اولین بار به دنیا از واشنگتن تا انگلستان، آلمان و هامبورگ نماینده اعزام کردند؛ زیرا چون شیعه حرف برای گفتن دارد.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: ما نمی‌خواهیم عقاید خود را مخفی کنیم زیرا حرف برای گفتن داریم همچنان که ائمه ما اصرار داشتند در مدینه بمانند و از مدینه بیرون نروند و بیرون رفتن خود را تبعید می‌دانستند که این مسئله در کلام امام موسی(ع) و امام هادی(ع) مشهود است.

وی گفت: امام موسی صدر ارتباط با مذاهب اسلامی و دیگر ادیان الهی را در نظر داشت و این آثار هنوز باقی است و یکی از طوایف نزدیک به شیعه در لبنان مسیحیان هستند و ارتباط مسیحیان لبنان با حزب‌الله آثار آن حرکت است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌های تقریبی آیت‌الله بروجردی خاطرنشان کرد: ما در شهر بروجرد تعداد زیادی یهودی داشتیم، آقای بروجردی تذکرات فراوانی درباره احترام به دیگر ادیان و یهودیان را در پیش گرفت و در تشییع یهودیان حضور پیدا می‌کردند تا رسوم غلط از بین برود.

وی افزود: آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) وظیفه پدری را نسبت به همه ادیان و مذاهب اعمال می‌کرد، و امام موسی صدر نیز از ایشان الگوبرداری کرده بود، روابط با الازهر مصر رفتار شیخ احمد طیب، طنطاوی و شیخ محمد شلتوت درباره شیعه و معرفی شیعه به‌عنوان پنجمین مذهب اسلامی همه آثار رفتار تقریبی با الگوی حضرت آیت‌الله بروجردی و امام موسی صدر است.

آیت‌الله علوی بروجردی ابراز داشت: عربستان، امارات و قطر کشورهای تندرویی هستند که مقابل شیعه گام برمی‌دارند و حرکات الازهر در رابطه با شیعیان می‌تواند مقابله خوبی با این تندروها باشد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام موسی صدر از استاد خود آیت‌الله بروجردی معارف را دریافت کرد؛ ما در لبنان می‌بینیم که ایشان در کلیسا و صومعه سخنرانی می‌کند و مسیحیان ایشان را معتمد خود می‌دانند.

وی اظهار داشت: مبارزه با استعمار فقط جنگیدن نیست بلکه تقویت بنیه علمی و ادراک سیاسی شیعیان لبنان یکی از کارهای مهم امام موسی صدر بوده است، ایشان بر این عقیده بود که باید فقر و فلاکت از لبنان دور شود.

آیت‌الله علوی بروجردی اذعان داشت: شیعه‌ای که در معادلات سیاسی لبنان به‌حساب نمی‌آمد امروز هویت منطقه‌ای و جهانی پیداکرده است و این‌ها همه مرهون تفکرات اصیل اسلامی و روش اعمال این تفکر در لبنان بود.

وی ادامه داد: اعمال تفکر اصیل اسلامی برای عده‌ای گران آمد و مقابله با ایشان مقابله با یک فرد نبود بلکه مقابله با تفکر اصیل اسلام ناب محمدی و حوزه علمیه قم بود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: ما نیاز به الگوسازی برای طلاب داریم، امروز کسانی که دانش‌آموخته حوزه هستند در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند، از شمالی‌ترین کشورهای اروپا تا چین و 8 میلیون ایرانی مهاجر در جهان به دنبال تفکر اسلامی هستند.

وی ابراز داشت: مبلغان ما باید عهده‌دار تفکر ناب اسلامی باشند، ما نمی‌توانیم نسبت به مسائل موجود در دنیا بی‌خیال باشیم، روحانیت عهده ایتام آل محمد (ص) هستند و امروز همه مردم جهان ایتام آل محمد(ص) هستند، اگر جلوی روش‌های دشمنان گرفته شود، قطعاً در این جبهه پیروز خواهید بود.

وی در پایان گفت: امام موسی صدر کسی بود که شیعیان را در لبنان تقویت کرد و رابطه‌ای پدرانه با مذهب اسلامی و دیگر ادیان الهی داشت، این الگوی نمونه باید در حوزه علمیه جاودان بماند و راه او ادامه‌دار شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha