جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فعالیت روحانیون در کمک به زلزله زدگان کرمان

حوزه/ دهم آذر ۹۶ زلزله‎ای به بزرگی ۶/۱ ریشتر شهر هجدک را لرزاند و ۲۰ روز بعد در زلزله ‎ ۵/۲ ریشتری روستای جور کوهبنان هم لرزید تا ترس و وحشت در استان کرمان حاکم شود. روحانیون حاضر در این مناطق در کنار نقش تبلیغی و فرهنگی، به همراه دیگره گروه های جهادی حوزویان، وارد میدان خدمت رسانی به زلزله زدگان شدند ...

خبرگزاری حوزه- کرمان/ دهم آذر سال 96 زلزلهای به بزرگی ۶/۱ ریشتر در شهر هجدک راور واقع شد که لرزش آن را اهالی شهرهای دیگر استان کرمان نیز احساس کردند. زلزله هَجدک تمامی نداشت و  پس لرزههای آن ادامه داشت تا این که ۲۰ روز بعد و در روز ۳۰ آذر زلزلهای به بزرگی ۵/۲ ریشتر روستای جور شهرستان کوهبنان را هم لرزاند و بار دیگر ترس و وحشت در استان کرمان حاکم شد.

زلزلههایی که اگرچه تلفات جانی نداشتند، اما خسارتهایی که به ساختمانهای این مناطق زده شد، مشکلات زیادی را برای مردم به ویژه روستائیان به وجود آورد و اهالی این مناطق باید در سرمای پاییز و زمستان، خارج از منازل خود و در زیر چادر به سر  میبردند.

روحانیون حاضر در این مناطق در کنار نقش تبلیغی و فرهنگی، به همراه دیگره گروه های جهادی حوزویان، وارد میدان خدمت رسانی شده و وظایف دیگری را هم بر عهده گرفتند و علاوه بر رسیدگی به نیازهای روحی و روانی و معنوی زلزله زدگان، به پیگیری مسائل و مشکلات مردم زلزله زده و تامین امکانات موردنیاز آنها پرداختند و این حضور و پیگیریها تاکنون که یک سال از زمان وقوع زلزله میگذرد، ادامه داشته و دارد.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، به سراغ روحانیون حاضر در مناطق زلزله زده هجدک و کوهبنان استان کرمان رفته و پیرامون وضعیت زلزله زدگان و اقدامات صورت گرفته، با آنان به گفتگو نشسته است.

مردم قریب به چهار ماه را در چادرها زندگی کردند

حجت الاسلام محمد جواد واثقی، روحانی طرح هجرت بخش کوهساران و شهر هجدک به اتفاقات پیش آمده در سال گذشته پرداخت و گفت: بعد از وقوع زلزله پیگیر تحویل چادر به مردم شدیم که این امر با کمک هلال احمر تحقق پیدا کرد. در ادامه با توجه به سردسیر بودن منطقه و سردی هوا در این فصل و نیاز فوری مردم به کانکس پیگیر این مساله شدیم که علی رغم دوندگی‎ها تحویل کانکس به مردم با مشکلاتی مواجه بود.

وی ادامه داد: بعد از مدت کوتاهی تعدادی کانکس به مردم روستاهای اطراف تحویل داده شد، اما در بخش هجدک به علت آن که خانهها تخریب نشده بودند، کانکسی تحویل داده نشد؛ مردم هم به علت خسارتهایی که به خانهها وارد شده بود، جرأت ورود به منازل خود را نداشتند و قریب به چهار ماه را در چادرها زندگی کردند.

حجت الاسلام واثقی نژاد به دیگر فعالیتهای خود در کمک رسانی به مردم زلزله زده اشاره کرد و گفت: پیگیری رساندن اقلام مورد نیاز اعم از غذایی یا کالایی به مردم زلزلهزده یکی از فعالیتهای مهم ما بوده است که خوشبختانه این امر به خوبی صورت پذیرفت، البته نباید از نقش خیرین در این مسئله غافل شد

گرانی و هزینههای سنگین ساختمان سازی و ناتوانی مردم

روحانی طرح هجرت بخش کوهساران و شهر هجدک بیان داشت: مرکز زلزله هَجدک در روستای گورک بود که به همین علت این روستا دچار بیشترین آسیب شد و خانههای اهالی این منطقه تخریب شدند. مسئولین پس از بررسی مشکلات به آوار برداری پرداختند و با پرداخت وام به ساکنین آن مناطق، عملیات ساخت خانهها شروع شد، اما مشکل این جا است که به علت گرانی و هزینههای سنگین ساختمان سازی این مبالغ پاسخگوی ساخت خانه در آن منطقه نبوده و مردم نتواستند خانههای خود را تکمیل کنند.

وی با اشاره به وقوع زلزله در روزهای اخیر در شهر هجدک خاطر نشان کرد: شهر هجدک از مناطق زلزله خیز است و همین دو روز گذشته شاهد وقوع دو زلزله به بزرگی چهار و سه ریشتر بودیم. اکنون مردم به خانههای خود بازگشتهاند و در منازل خود زندگی میکنند درحالی که این ساختمانها در زلزلههای سال گذشته آسیب جدی دیدهاند.

حجت الاسلام واثقی نژاد افزود: طی برنامهریزیها قرار بر این شده بود تا معدن زغال سنگ هَجدک خانههای سازمانی را به شهرداری تحویل دهد و شهرداری نیز طی مراحلی با تحویل این منازل به مردم، مرحله تخریب و اعطای وام برای بازسای را آغاز کند که این مساله به لطف خدا در حال انجام است، اما باید در به نتیجه رسیدن آن با اتخاذ تصمیمهای صحیح سرعت بخشید تا خدای نکرده شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

حضور گروههای جهادی و خیرین در منطقه کمک بزرگی بود

حجت الاسلام اسماعیل بیانی روحانی مستقر دهستان جور شهرستان کوهبنان نیز در رابطه با مشکلات مردم زلزله زده در زمان وقوع زلزله گفت: بعد از وقوع زلزله نیاز به کانکس مهمترین نیاز مردم این منطقه بود که متاسفانه تنها تعداد محدودی کانکس به مردم تحویل داده شد. حضور خیرین و گروههای جهادی در این منطقه کمک بزرگی بود و باعث شد تا افراد بیشتری صاحب کانکس شوند اما باز هم مکفی همگان نبود.

وی افزود: همدلی و همراهی مردم با یکدیگر یکی از مهمترین مسایل در رفع نیازها و ساماندهی مشکلات مردم زلزله زده است. در همین راستا من زمانی که دیدم فردی نیازمندتر از خودم به کانکس وجود دارد، کانکس خود را به صورت امانی به او تحویل دادم تا توانسته باشم بر این همدلی بیافزایم و جلوی برخی بی اخلاقیها را گرفته باشم.

حجت الاسلام بیانی در ادامه به فعالیتهای خود به عنوان روحانی در این منطقه اشاره کرد و گفت: به عنوان روحانی این منطقه سعی کردیم در مرحله اول به موضوع کمکها ورود پیدا کنیم و با مدیریت این مسئله بتوانیم در توزیع صحیح کمکها میان همه مردم موفق باشیم.

وی ادامه داد: دعوت از گروههای جهادی و تلاش در رفع مشکلات روحی و معنوی مردم از دیگر برنامههای ما بوده که برای این کار حتی بعد از گذشت چندین ماه از زمان وقوع زلزله فعالیتهای خود را ادامه دادیم. به عنوان مثال از گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت یزد دعوت کردیم و در تابستان برنامه مفصلی را با عنوان طرح تابستانی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و بزرگسال برگزار کردیم. همچنین در چند هفته از گروههای جهادی پزشکی دعوت کردیم و آنها با حضورشان در این منطقه به غربالگری میزان سلامت اهالی پرداختند.

هنوز 50 درصد خانهها تکمیل نشده است

روحانی مستقر دهستان جور به وضعیت کنونی این منطقه زلزلهزده پرداخت و گفت: آوار برداریها در همان ماههای نخستین صورت گرفت و عملیات ساخت خانهها آغاز شد و اکنون مردم درگیر ساخت و ساز خانههایشان هستند. البته مشکلی که در این میان وجود دارد و ما از همان ابتدا بارها آن را تذکر داده بودیم این است که هر پیمانکاری خانههای متعددی را برای ساخت به عهده گرفته است که با توجه به کمبود کارگر موجب شده است  تا بعد از گذشت یکسال هنوز 50 درصد خانهها تکمیل نشده باشند. همچنین نبود برق و گاز در برخی خانهها مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است که میطلبد مسوولین نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمایند.

حضور روحانیت در قالب گروههای جهادی

فعالیت روحانیت در این مناطق به روحانیون مبلغ حاضر در این مناطق محدود نمیشود و یکی دیگر از جلوههای حضور روحانیت در این مناطق در قالب گروههای جهادی است. در طول مدت کمک رسانی به زلزله زدگان گروه‏های جهادی متعددی خود را برای کمک رسانی به زلزله زدگان به مناطق زلزله ‏زده رساندن که در این میان گروه جهادی وعاظ انقلابی نقش ویژهای را در رفع مشکلات مردم داشتند.

حجت الاسلام زکریا نیکویی مسئول گروه جهادی وعاظ انقلابی در رابطه با حضور خود در مناطق زلزلهزده گفت: روحانیت همیشه در بحرانها در کنار مردم بوده است و به همین دلیل بعد از وقوع زلزله در استان کرمان، به همراه گروه جهادی وعاظ انقلابی تهران به جمع آوری کمکهای مردمی در این شهر برای مردم مناطق زلزلهزده کرمان پرداختیم و بعد در آن مناطق حضور پیدا کردیم.

وی ادامه داد: با حضور در منطقه، پنج گروه در قالبهای روانشناسی، بهداشت و سلامت، فنی، اسکان و امور خیریه، به سرپرستی روحانیون ایجاد کردیم و به فعالیت پرداختیم که این مساله مورد توجه مسوولین استانی قرار گرفت و باعث شد تا سپاه نیز به کمک ما بیاید.

روحانیت از خود مردم و در کنار مردم است

مسئول گروه جهادی وعاظ انقلابی تاکید کرد: شعار ما این بود که روحانیت از خود مردم است و در کنار مردم است و وظیفه ذاتی روحانیت دفاع از مظلوم است که این مردم در آن زمان مظلوم و نیازمند کمک و همدلی واقع شده بودند. در همین راستا سعی کردیم هرآنچه در توان داریم در خدمت رسانی به مردم انجام دهیم.

وی به دیگر فعالیتهای گروه وعاظ انقلابی پرداخت و گفت: با کمک خیرین تهران و حتی ایرانیان مقیم کشورهایی چون کانادا توانستیم تعداد ۳۰ کانکس را تهیه و به مردم مناطق زلزله زده کوهبنان اهدا نماییم و در مناطق زلزله زده هَجدک به تعمیر و بازسازی خانههای آسیب دیده پرداختیم.

حجت الاسلام نیکویی، استمرار کمک رسانی به مردم زلزلهزده را از برنامههای گروه جهادی وعاظ انقلابی اعلام کرد و گفت: گروه وعاظ انقلابی یکی از وظایف و برنامههای خود را استم خدمت رسانی به مردم زلزله زده میداند و در همین جهت در ماههای گذشته همچنان پیگیر مسائل و مشکلات مردم این مناطق بوده ایم و در همین راستا فعالیتهایی چون احیای قنات روستای جور، قرار دادن ۳۰۰ خانوار نیازمند تحت پوشش خیریهها، رفع مشکلات مخابراتی روستای گورک و خرید هشت قطعه زمین برای زنان بیسرپرست و بد سرپرست و پیگیری ساخت خانه برای آنها را در دستور کار داشته ایم.

گزارش: محمد هادی سلطانمرادی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha