جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام یونسی

حوزه/ مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه استقلال قوه قضائیه از مسائل جدید و مستحدثه است گفت: بیش از هر زمانی نیاز به استقلال قوه قضائیه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین یونسی امروز در دومین همایش نکوداشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی که امروز در دانشگاه مفید برگزار شد، گفت: نظام دادگستری که در بالای آن رئیس قوه قضائیه هست، دیوان عالی کشور هست، قضات تجدید نظر تا به یک دادیار می‌رسد این سلسله مراتب که هر کدام برای خودش یک آئین نامه‌ای دارد، سیستمی دارد، مقرراتی دارد، آیا ما در اسلام چنین چیزی داشتیم؟ نداشتیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: آوردنِ سیستم در شأن اسلام و در شأن پیغمبر اسلام نیست به عنوان مثال، اسلام جهاد دارد که جزء احکامی است که خیلی مفصل به آن پرداخته شده و قرآن هم مفصل به آن پرداخته، اما برای دفاع و جهاد، اسلام سیستم ندارد.

وی با اشاره به اینکه ساختن سیستم، وسیله و ابزاری است برای دفاع و جهاد تصریح کرد: این کار پیغمبر و دین نیست و شأن پیغمبر و اسلام هم بالاتر از این است که بیاید برای ما سیستم بیاورد؛ چراکه این سیستم کار بشر است و هر زمان هم مدل هایش فرق می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین یونسی ادامه داد:  در مدتی که به عنوان مشاور در خدمت مرحوم  آیت الله اردبیلی بودیم در جلسات خصوصی به این موارد اشاره  می کردند و  وقتی در رأس دیوان عالی کشور قرار می‌گیرد که یک جمعی است که وقتی آنها اکثراً نظر می‌دهند حتماً اتقان و استحکامش بیشتر است، ایشان می بیند که این شیوه و سیستم که یک جمعی دارند نظر می‌دهند حتماً از یک فرد بهتر است و می‌آید تجدیدنظر می‌کند و اندیشه‌های جدید، فقه جدید، یعنی اجتهاد جدید انجام می‌دهد.

وی گفت: خدمت آیت الله اردبیلی عرض کردم احکام قضایی موضوعیت دارد یا طریقیت؟ گفت من خدمت امام(ره) پرسیدم، ایشان فرمودند: این بدیهی است که طریقیت دارد، یعنی اگر چنانچه دیدیم این احکام نتایجی که باید بر آن مترتب شود، اجرا نمی‌شود ولو بلغ ما بلغ نداریم، برای امنیت، برای عدالت، سعادت و نتایج انسانی اسلامی و برای اهداف خاصی است و اگر این اهداف به دست نیاید تعطیل می‌کنیم؛ امام فرمودند، بدیهی است که موضوعیت ندارد، بدیهی است که طریقیت دارد.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه  فرق است بین استقلال قوه قضائیه و استقلال قاضی عنوان کرد: در تمام نظام‌های حقوقی دنیا برای قاضی استقلال قائل هستند، ولی استقلال قوه قضائیه از مسائل جدید و مستحدثه است و بیش از هر زمانی نیاز به استقلال قوه قضائیه داریم.

وی افزود: هم استقلال قاضی را قبول داریم هم استقلال قوه قضائیه را و برای اینکه قاضی بی‌طرف باشد و مستقل باشد، انواع  و اقسام تدابیر قانونی پیش بینی شده که قاضی بتواند حکم صادر کند، ولی بیش از هر چیزی برای تهدید بی‌طرفی قاضی و بی طرفی قوه قضائیه تهدید از داخل قوه قضائیه است نه بیرون از آن؛ البته از بیرون هم هست یعنی قوه مجریه، سازمانهای اطلاعاتی، سازمانهای امنیتی، ضابطین، اصحاب قدرت و ثروت، همه تلاش می‌کنند که قاضی را تحت تأثیر قرار بدهند، ولی قوه قضائیه مدیریت دستگاه قضائیه همیشه بیشترین نقش را در نقض بی‌طرفی قاضی داشته و من شهادت می دهم در زمانی که آیت الله العظمی موسوی اردبیلی، رئیس دستگاه قضائی بودند بیش از هر کس سعی داشت که استقلال قاضی را حفظ کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • SAABER IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    0 0
    ضدانقلاب پای مادر بازیکن اسبق پرسپولیس را هم به شایعات باز کرد برخی از رسانه‌های ضدانقلاب برای مستند جلوه دادن شایعه خود، عکسی را منتشر کردند غافل از اینکه صاحب تصویر مادر یکی از بازیکنان اسبق پرسپولیس و استقلال است.