جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
احمد میدری معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

حوزه/ معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز در ایران عوامل اصلی تورم در نظام بانکی است که این بانک ها خلق پول می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» احمد میدری امروز در نشست تخصصی اقتصاد که در حاشیه دومین همایش نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید برگزار شد اظهار کرد: آیت الله اردبیلی از انسان هایی بود که به راحتی از قدرت به کار علمی بر گشت و این نشان از روح بزرگ این عالم داشت.

وی گفت: از پایان جنگ تحمیلی به این طرف شوک های اقتصادی سنگینی در کشور شاهد بودیم و برخی از این ها به شرایط تحریم ارتباط دارد و برخی نیز به بالارفتن هزینه های دولت، جمعیت و نظریه های مختلفی دیگری ارتباط دارد اما نظریه ای که کمتر بیان شده این است که کشور هایی هستند که درزمان طولانی مدت دولت آن را اداره می کرد و بعد به سمت غیر دولتی بودن حرکت کردند.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: چین از کشور هایی بودد که موفق شد در طول 25 سال اول حدود 500 میلیون افرادی که زیر خط فقر بودند را نجات دهد بنابراین از مقایسه این کشور ها شاخه ای از علم اقتصاد شکل گرفت به نام اقتصاد در حال گذر که اقتصاد دولتی از غیر دولتی را تحلیل می کند.

وی بیان کرد: در ایران شیوه های که انتخاب کردیم باعث شده که در طول سال ها  پس از پایان جنگ با افزایش تورم، فقر و بیکاری بیشتر روبه رو شویم البته این به این معنا نیست که اگر اقتصاد را دولتی نگه داریم بهتر است اما این که چه شکلی از اقتصاد دولتی را در نظر بگیریم مهم است.

میدری افزود: دو گونه اقتصاد بازار اروپای قاره ای و سبک امریکایی وجود دارد که این دو تفاوت هایی با هم دارند لذا اقتصاد هایی که الگوی خود را اقتصاد امریکا، استرالیا و نیوزلند قرار دادند با بحران زیادی روبه رو شدند و میزان فقر در ان ها افزایش پیدا کرد اما اقتصادی که گفتند اموزش و بهداشت جای بخش خصوصی نیست و بخش صنعت باید به سمت غیر دولتی حرکت کند بهتر عمل کردند.

وی افزود: کشور های موفق اعلام کردند هیچ شرکتی را به بخش خصوصی نمی دهیم اما ا جازه می دهیم که بخش خصوصی وارد اقتصاد شود و چین یک شرکت را به بخش خصوصی نداد اما سهم بخش خصوصی به شدت در اقتصاد ان افزایش پیدا کرد اما کشور هایی چون شوروی که این شرکت ها را به بخش خصوصی دادند بدترین شکل اقتصاد را اجرا کردند.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: شکلی از خصوصی سازی در این کشور ها اجرا شد که نه تنها اقتصاد ان ها را خراب کرد بلکه نظام سیاسی ان ها را هم دچار فساد کرد و اشکال دیگر ان ها این بود که نظام بانکی خود را بر اساس الگوی امریکایی بنا کردند و این بانک ها تورم در اقتصاد ایجاد کردند.

وی افزود: امروز در ایران عوامل اصلی تورم در نظام بانکی است که این بانک ها خلق پول می کنند و کشور هایی موفق شدن که همچون  ژاپن فقط 6 بانک اصلی و یا المان که 5 بانک اصلی دارد.

میدری گفت: وقتی اقتصاد دان ها حرف از اقتصاد می زنند اقتصاد امرکیا مد نظر ان ها است و اگر امروز در کشر از گسترش فساد  اداری می نالیم یکی از عوامل ان شیوه های بود که در روش کلی اقتصاد انتخاب کردیم؛ در سیاست های حمایتی اقداماتی را انجام می دهیم اما وقتی راهبردی که انتخاب کردیم نادرست است اقدامات ما پیشگیرانه نیست و گرچه معتقد به کاهش فقر و نابرابری در کشوریم  اما ان استراتژیکی که در الگوی اقتصادی داریم مشکل ساز شده و باید تغییر پیدا کند.

وی تصریح کرد: باید از تجربه های خود درس بگیریم ان چیزی که موجب می شود سیستمی از خطاها درس بگیرد رابطه نخبگان با مسولین ان سیستم است؛ اگر در کشور صاحبان قدرت بتوانند تفاهم کنند و حالت نزاع نداشته باشند می توانند در مورد خطاهای اقتصادی تصمیم بگیرند؛ اما وقتی نزاع باشد امکان عبرت آموختن از خطا ها کاهش می یابد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کشوری می تواند با فقر مقالبه کند که شیوه صحیح اقتصادی را انتخاب کند و کشوری که می تواند این الگو را انتخاب کند که  صاحبان قدرت ان کنار هم و با هم تصمیم بگیرند.

وی گفت: در ایران صاحبان قدرت هستند که با هم چالش دارند و اگر این امکان گفت و گو و تفاهم در نظام سیاسی تقویت شود و گسترش یابد امکان  وضع قواعد و دست گرفتن از تجربه ها و اصلاح سیستم وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha